Gárdos Péter

Szobafogság

Járványnapló

  • Gárdos Péter
  • 2020. június 7.

Publicisztika

Mosom a kezem.

Azt olvasom valahol, hogy ennek csak akkor van értelme, ha legalább negyven másodpercig tart. Bizonyságképpen mellékelnek egy frappáns animációt. A filmecskében a vírusok a harmincötödik szekundumban úgy hullanak le a kézről, mint ruha másról a boldog szerelemben. Kinyitom a csapot, szappanozok, behunyt szemmel próbálom megsaccolni az időt. Ám kiderül, hogy az érzékeim cserben hagynak. Szerencsére másnap jön az újabb tanács. Egy valamirevaló kézmosás közben legalább kétszer el kell tudni énekelni a „happy birthday to you”-t. A becslés képtelenül hosszúnak tűnik, ezért danolni kezdek, lemérem stopperrel, stimmel. Mostantól a szappanos dörzsölést összekapcsolom a dalocska dúdolásával. Mintha ünnep lenne…

Mosom a kezem.

A szájmaszk megmenti az élete­det, tanácsolják bizonyos bölcsek. Más bölcsek erre csak legyintenek. Óvatos duhaj lévén végigböngészem az ajánlatokat. Némelyik olyan áron kínálja a több szűrővel ellátott, horrorfilmbe illő maskaráját, mintha egy aukció ritka, értékes, első világháborús gázálarcára akarnék licitálni. Végül egy KN felségjelű maszk mellett döntök, ennek darabja éppen annyiba kerül, mint kilenc kiló kenyér. Kis hezitálás után megrendelem, ép ésszel belátható, hogy halottként semmit sem kezdhetnék kilenc kiló kenyérrel. Még az sem tántorít el, hogy a tíz maszk szállítását leghamarabb két hét múlva vállalják, a nagy érdeklődésre való tekintettel.

Mosom a kezem.

Az unokáim látni akarnak, elbicikliznek hozzám. Letámasztják kerékpárjaikat az udvaron, felkiabálnak. Két emeletet kell áthangoskodni, csevejünket a két oldalsó, valamint az alattunk lakók már izgalommal várják. Szintén fogságra ítélt létüknek csekélyke örömforrás unokáim látogatása, megértem kíváncsiságukat. Eleinte érdektelen témákról fecsegünk, azaz üvöltünk, időjárás, táplálkozás, ilyesmi. A problémák az intimebb ügyeknél kezdődnek. Megkísérlem, hogy legyőzzem a természetes szeméremérzetet, az erkélyükön póker­arccal kikönyöklő közönség előtt ordítva beszéljük meg a bizalmasabb témákat is. Bizony mondom, színház az egész világ.

Mosom a kezem.

Napi ötven perc séta, ez a nap fénypontja, ha törik, ha szakad. Egy bizonyos nyomvonalon haladunk, de az irányt kétnaponta felcseréljük, hogy ne pistuljunk bele. Egy végtelenbe szaladó lépcsősor jelenti a kihívást, a harmadik alkalommal megszámolom a fokokat, száznegyvenkettő. Itt én előresietek, mélyeket fújtatva diadalmasan lesek vissza a tetőpontról: a feleségem még csak a lépcsősor felénél tart. Apró örömök.

Tegnap elhúzott mellettünk egy futó. Középkorú férfi, túlsúlyos, kapkodva veszi a levegőt. Nincs rajta maszk. Előbb megrémülök, rögtön utána elfog egy méltatlan felháborodás. Megfertőzött! Teleköpködte vírussal a levegőt! Kell néhány perc, amíg a szégyen elborít. Megbolondultam volna? Ez már a kezdődő paranoia lenne? Beugrik Saul Bellow egyik aforizmája, mely szerint az álló emberek titokban megrémítik az ülőket. Ez a gondolat ugyan nem ad felmentést, de legalább magyarázza az előbb támadt gyűlöletet. Ülők és állók, fiatalok és öregek, már fertőzöttek és még nem fertőzöttek, szegények és jómódúak. A világ két részre hasadt, elég egy szikra…

Mosom a kezem.

Százhetven évvel ezelőtt egy magyar orvos is mosta, halálba is kergették érte. Fél éve ásom bele magam Semmelweis életébe, hátborzongató, hogy most, hirtelen mennyire aktuálissá vált. A klórmész, döbbent rá Semmelweis a 19. század közepén, eltünteti az orvos kezéről a hullamérget. (Akárcsak a negyven másodperces, „happy birthday to you”-val spékelt szappanos víz a koronavírust.) A kórházban szülő nők között aratott a halál, miközben a világ vezető tudós orvosai tobzódtak a magyarázatokban. Csupa lenyűgöző teória. A tejelválasztás rendellenességei, a nyákos anyagok felhalmozódása, a méh lobosodása, a terhesek vérében nagy mennyiségben előforduló rostonya, a meghűlés, a sápkór, a vörheny, a miasma. Ezekhez a tudományos spekulációkhoz képest Semmelweis felfedezése bántóan hétköznapi volt: fertőtlenítsd a kezed. Nem hittek neki. Kiebrudalták a zsenik közül.

Én mindenesetre mosom a kezem.

Két egyetemi csoportot tanítok, természetesen átállunk a távoktatásra, némi vacillálás után a Skype mellett döntünk. A tanterven nem változtatok. Sokáig nem értem: mégis, miért ennyire más? Egyszer csak rádöbbenek. Az arcok! Soha nem láttam a diákjaimat ennyire közelről. A tanteremben megtartjuk a diszkrét, háromméteres távolságot. Most harminc centiről nézem az arcukat a képernyőn, le nem veszem róluk a tekintetemet, nem jövünk ettől zavarba, se ők, se én. Nyilván ők is így bámulnak engem. Ez a szemérmetlen nézés új dimenziókat nyit. Nem tudok vele kibékülni.

Mosom a kezem.

Esténként filmcsatornákra kapcsolunk. Két-három éjszaka alatt falunk be két-három évig készült sorozatokat. Habzsoljuk őket. Az éle­tünket jobb-rosszabb amerikai színészek sorsán keresztül éljük, teljes, riasztó azonosulás. Annyi minőségi film nincs a világon, amennyire rákényszerít a vírus. Egyre pocsékabb filmeket nézünk, egyre apadó lelkesedéssel.

És aztán hajnalig olvasok. Fogyóban a kedvem új művekhez, inkább a már kétszer, háromszor elolvasott könyveket bújom újra. Mintha a befogadás vágya arányosan csökkenne a bezártság idejének növekedésével.

Mosom a kezem.

Napjában tucatszor, szárad, repedezik a bőr, főként az ujjperceknél. Meddig lehet ezt csinálni? Ezentúl így kell élnünk, énekelve, szappanozva, mintha tizenkét születésnapra lennék hivatalos a hét minden átkozott napján? Rossini azt mondja gonoszul Wagner zenéjéről, hogy szép pillanatai vannak, de rossz negyedórái. Ilyen lesz a világunk? Végtelen, unalmas negyedórák jönnek?

Mosom a kezem.

 

(Portréfotó: Máté Péter)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.