Tálas Péter: Egyszerre lépések (A haderőreform esélyeiről)

  • 2003. augusztus 21.

Publicisztika

Hogy Magyarországnak milyen hadserege legyen, azt alapvetően két dolog befolyásolja: az ország biztonsági környezete, illetve a pénzösszeg, amit a politikai vezetés a magyar haderőre szán. Mivel biztonsági környezetünkben - szakzsargonnal szólva - már évek óta nem kell fenyegetéssel számolnunk, csupán úgynevezett potenciális fenyegetéseket és kockázatokat regisztrálhatunk, s mivel 1997 óta Magyarország védelmi kiadásai folyamatosan növekednek (az utolsó három év során drasztikusan), már-már ideálisnak tűnik a pillanat a valódi haderőreformhoz. A kormányzat, úgy tűnik, rá is szánta magát e lépésekre.
Hogy Magyarországnak milyen hadserege legyen, azt alapvetően két dolog befolyásolja: az ország biztonsági környezete, illetve a pénzösszeg, amit a politikai vezetés a magyar haderőre szán. Mivel biztonsági környezetünkben - szakzsargonnal szólva - már évek óta nem kell fenyegetéssel számolnunk, csupán úgynevezett potenciális fenyegetéseket és kockázatokat regisztrálhatunk, s mivel 1997 óta Magyarország védelmi kiadásai folyamatosan növekednek (az utolsó három év során drasztikusan), már-már ideálisnak tűnik a pillanat a valódi haderőreformhoz. A kormányzat, úgy tűnik, rá is szánta magát e lépésekre.

H

A magyar biztonsági környezetben bekövetkezett változások már-már unalomig ismert fordulópontjainak számbavétele helyett csupán néhány, a haderőreform szempontjából eddig kevésbé érintett mozzanatra térnék most ki.

A honvédelmi reform terveit mérlegelve először is azt kell leszögeznünk, hogy a Magyarországot a XXI. század elején érintő potenciális fenyegetések és kockázatok nem tipikusan katonai eszközökkel kezelhető problémák - ilyen a terrorizmus, a tömegpusztító fegyverek proliferációja, a hagyományos fegyverek illegális kereskedelme, az illegális migráció, a nemzetközi szervezett bűnözés, a drogkereskedelem, a környezeti csapások és a többi. Ez nem többet és nem kevesebbet jelent, illetve igényel a védelmi szféra szereplőitől, mint annak a ténynek a tudatosítását, hogy a kétpólusú világrend megszűnését követően a biztonság katonai dimenziójának jelentősége Magyarország esetében is radikálisan csökkent. Ez persze ma sem elhanyagolható - épp ezért Magyarországnak is elemi érdeke azoknak a válságövezeteknek a katonai eszközöket is felhasználó (és nemzetközi mandátumon alapuló) stabilizálása, melyek a hazánkat érintő potenciális fenyegetések és kockázatok kiindulópontjául szolgálhatnak. Még akkor is, ha katonai potenciálunkkal csupán közvetett formában és szerény mértékben járulhatunk hozzá e kihívások kezeléséhez. Még inkább indokolt a részvételünk az országunkhoz olyan közel eső térségek tartós stabilizálásában, mint a Balkán.

Tudatosítani kell azt is, hogy e fenyegetettségek minimalizálása érdekében katonáinknak ma és a belátható jövőben elsősorban a Magyarországtól többnyire távol eső, instabil vagy válságövezetekben kell jelen lenniük. Ahhoz, hogy ezt a jelenlegi állapotnál jobban elfogadja a közvélemény, sürgősen szükség lenne a honvédelem fogalmának újragondolására és az országvédelem modern koncepciójának kidolgozására. Nem csupán arra a filológiai problémára gondolok, hogy a magyar szóhasználatban rögzült "honvédelem" kifejezés nemzetközi összehasonlításban elavult, hiszen a XIX. és XX. században domináns biztonságfelfogást tükrözi, szemben a NATO- tagországokban használt, szó szerint "nemzetvédelemnek", valódi tartalmát tekintve pedig "országvédelemnek" fordítandó fogalommal (national defense, défense nationale, defesa nacional, obrona narodowa). A mai biztonságpolitikai helyzetben a haza védelmét a magyar haderőnek is alapvetően az ország határain kívüli nemzetközi missziókban való részvétellel kell biztosítania. A "honvédelem" napjainkban nem elsősorban a "hon területének", hanem a "hon érdekeinek", tágabb értelemben vett biztonságának a védelmét jelenti; s ezzel szoros összefüggésben a Magyarországot befogadó szövetségi rendszer (NATO, EU) érdekeinek, továbbá az ENSZ cselekvőképességének és tekintélyének védelmét.

H

Mind a NATO egyes vezetői - a szervezet fontosságát hagsúlyozandó -, mind a haderőreformot bíráló magyar politikusok előszeretettel hivatkoznak a washingtoni szerződés 5. cikkelyének nevezetes, "egyikük vagy többük ellen, Európában vagy Észak-Amerikában intézett fegyveres támadásra" vonatkozó kitételére. Ne üljünk fel ennek az okfejtésnek. Hiszen e politikai mantra hajtogatói is elismerik - mert el kell ismerniük -, hogy sem Magyarországot, sem a NATO más tagállamát sem most, sem középtávon nem fenyegeti hagyományos értelemben vett katonai támadás. A dolog nem ilyen ártatlan, s különösen nem az a haderőreform szempontjából. Az 5. cikkely mechanikus és idejétmúlt értelmezése azoknak nyújt kapaszkodót, akik a magyar haderő jövőbeli fő funkcióját továbbra is a hagyományos katonai támadás elleni országvédelemben láttatják, miközben a gyakorlatban ma már maga a NATO is elsősorban a szövetség érdekeinek a tagállamok határain túli védelmeként értelmezi saját feladatát. Itthon e hagyományos aspirációkat és a nagyobb fegyveres erő fenntartásának értelmetlen igényét az a ki nem mondott álnemzeti reflex is motiválja, amely nem akarja tudomásul venni annak a ténynek a biztonságpolitikai konzekvenciáit, hogy Szlovákia és Románia pillanatokon belül a NATO és az EU tagja lesz. És amely titkon olyan képtelen és apolitikus forgatókönyvekben gondolkodik, hogy lehet még keresnivalónk déli szomszédunknál, mondjuk egy esetleges szerbiai polgárháború esetén.

H

A magyar védelempolitikai célkitűzések meghatározásánál és a haderőreform során következetesen ragaszkodni kell a belsőleg és külsőleg is integrált védelmi szektor hosszú távú megteremtésének koncepciójához. Olyan hadsereg kialakítását jelenti ez, amely egyfelől saját korlátozott, de specifikus képességeivel részt tud venni a szövetségeken - a NATO-n, az EU-n és az ENSZ-felhatalmazással létrejövő ad hoc koalíciókon - belüli munkamegosztásban, s egyúttal részesedik a mások (például a szlovákok és románok) birtokában lévő speciális képességek hozadékából. Mindeközben ennek az új magyar hadseregnek hatékonyan kell együttműködnie a védelmi szféra más elemeivel (rendőrség, határőrség, katasztrófavédelem, vám- és pénzügyőrség, polgári titkosszolgálatok stb.). Korunk biztonságpolitikai kihívásai s az ellenük való fellépés koordinálásának követelménye egyre inkább elmossa a belső és külső biztonságért felelős szervezetek közötti korábbi, merev határvonalakat.

H

Magyarország biztonsági környezete egy kis létszámú, új típusú és hatékonyan működni képes magyar hadsereget követel. Az első célt nagyjából már el is érte a jelenleg 37 ezer fős Magyar Honvédség, köszönhetően mindenekelőtt annak, hogy a rendszerváltást követő összes eddigi kormány alapvetően létszámleépítésként értelmezte a haderőreformot, vagy - ha szélesebben fogta is fel, de gyakorlatilag - ezzel kezdte, s ezzel fejezte is be saját haderőreformját. A további csökkentést - paradox módon - elsősorban a védelmi tárca növekvő büdzséje indokolja. A számítások szerint még a növekvő források is csupán egy 30 ezer alatti (2006-ban 28 ezres, 2013-ban 26 és fél ezres) létszámú hadsereg működőképességét garantálják megbízhatóan. A több pénzt ugyanis nagyobb haderő esetén több képesség nagyobb arányú fejlesztése között kellene megosztani, s tekintettel a néhol évtizedes elmaradásokra (például a haditechnikai korszerűsítésben), az új képességek kialakításának, illetve az önkéntes hadseregre és az új haderőstruktúrára való áttérés költségeire, ehhez még a sok pénz is kevés lenne. Ezt pedig a működőképesség sínylené meg. Vagyis lenne egy önkéntes és nevében professzionális magyar hadsereg, amely önkéntesen és professzionálisan nem képes feladatai teljesítésére. Többé-kevésbé olyanok lennénk, mint a kezdő szakácstanonc, aki lábosban sem főz jól, de kondérban egyenesen katasztrofálisat produkál.

Márpedig a célul tűzött új, modulrendszerű - hogy megint szakzsargonnal éljünk - magyar haderő megteremtése leginkább a szakácsművészethez hasonlatos, ahol is kevés, de jól előkészített alapanyagból kell ízletes és változatos ételt produkálni, elsősorban a fűszerezés, az elkészítés és a tálalás furfangjaira támaszkodva. Ráadásul olyan környezetben kell gasztronómiai remekművet alkotni, ahol más készíti el az előételt, más a levest és megint más a főfogást. A leendő, kisszámú magyar katonai egységnek - a szárazföldi erők két és fél harcoló és másfélnyi támogató dandárjának, valamint a légierő egy dandárjának és két ezredének - a korábbiakhoz képest több feladat ellátására kell képessé válnia itthon: ilyen a határbiztosítás, a terrorizmus elleni harc, az információszerzés, -feldolgozás és -védelem, a polgári hatóságok támogatása, a légtérellenőrzés. Ugyanez a feladat a nemzetközi együttműködésben: elsősorban a kiképzés és a modern haditechnika révén részt kell tudnunk vállalni a békeműveletekben, a terrorizmus elleni harcban, preventív háborúkban, a humanitárius segítségnyújtásban. A nemzetközi tehermegosztás keretében olyan, a szövetségeseink körében hiánycikknek tekintett képességeket kell kialakítanunk és magas szintre emelnünk (pl. hídépítés, víztisztítás stb.), amelyek viszonylag olcsón és gyorsan kifejleszthetők nálunk. Mindeközben a feladatok e relatíve széles skálája mellett is tudomásul kell vennünk, hogy Magyarország a jövőben nem rendelkezik majd ún. teljes képességspektrumú haderővel, hanem bizonyos képességek biztosítását szövetségeseire bízza majd - saját speciális képességeiért cserébe. A nagy közös ebédhez tehát csupán piros paprikával meg barackpálinkával, esetleg tokajival járulunk majd hozzá; a főételeket nálunk avatottabb szakácsmesterek készítik.

H

A legkínosabb persze az, hogy minderről ma még csak jövő időben beszélhetünk. A Magyar Honvédség e pillanatban még korántsem rendelkezik felszolgálható tokajival, körte- vagy barackpálinkával, nincsenek stampedlijai sem, s csupán ízelítőt képes felkínálni a nemzetközi menzán (kosovói, afganisztáni, iraki missziók). A magyar hadsereg most jórészt működésképtelen, struktúrájában elavult, technikailag és erkölcsileg amortizálódott, és továbbra is rendkívül költséges intézményként tesz úgy, mintha funkcionálni próbálna. E miniatürizált tömeghadsereg további fenntartása nemcsak botorság lenne, de hosszú távon pénzügyileg is reménytelen. Elsősorban azért, mert eredményességét tekintve leginkább ahhoz a kávéautomatához hasonlatos, amely a pénzérme bedobását követően előbb adja ki a kávét és a cukrot, s csak utána a poharat. Egy ilyen hibás szerkezet esetén dőreség a pénz mennyiségét növelni a szerelő kihívása helyett.

H

Kétségtelenül nagy eredmény, hogy a jelenlegi honvédelmi vezetés végre rendelkezik egy jól kidolgozott, szakmailag megalapozott, az ambíciókat és a lehetőségeket kellőképpen összehangoló haderőreform-koncepcióval. Ám a fő kérdés mégis az, hogy vajon képes lesz-e mindezt megvalósítani. Hathatós kormányzati támogatás és a parlamenti pártok közötti minimális politikai konszenzus nélkül aligha. Egyfelől azért, mert e széles egyetértés hiányában képtelen lesz jogilag megalapozni akár csak az önkéntes haderő reformját: ne feledjük, a haderő átalakítását szolgáló döntések és törvények jó része nem pusztán hosszas, tárcaközi és társadalmi egyeztetéseket igényel, de nem egy esetben alkotmánymódosítást is. De megfelelő kormányzati elszántság és politikai konszenzus híján a reform szinte minden lépését politikai és katonai lobbiérdekek gyengíthetik a napi vitákban arról, hogy mit és hol szüntessünk (illetve ne szüntessünk) meg; s legfőképpen a reform ki lesz téve saját apparátusa ellenállásának, amely már pusztán szociológiai jellegzetessége folytán is a mindenkori status quo megőrzésére törekszik. Az esetleges kudarc nem elsősorban a honvédelmi miniszter, még csak nem is az általa irányított tárca, hanem sokkal inkább a jelenlegi kormány, de legfőképpen a magyar politikai elit egészének a veresége lenne.

A szerző a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Stratégiai Védelmi Kutató Központjának vezetője.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.