Terít vagy kiterítik

Publicisztika

Bár nem keltett akkora föltűnést, mint az európai parlamenti választás kampányában tett híres 70-30-as kijelentése (ti. a két nagy párt ilyen arányban osztozkodik a sztrádaépítésekből visszacsurgatott forintszázmilliókon), de Dávid Ibolya megint beletrombitált a nullás lisztbe. Az MDF elnök asszonya viszonylag könnyen dekódolható kifejezést ("pénzügyi oligarcha") használva közleményben vádolta Csányi Sándor OTP-elnök-vezérigazgatót a párt ellehetetlenítésével. A Tisztelet Társasága ugyanis a múlt héten fölmondta az MDF-fel kötött megállapodást, és visszahívta országgyűlési frakciójából a képviselőjét (a nyilatkozat sugalmazásában Csányi nyomására).

Bár nem keltett akkora föltűnést, mint az európai parlamenti választás kampányában tett híres 70-30-as kijelentése (ti. a két nagy párt ilyen arányban osztozkodik a sztrádaépítésekből visszacsurgatott forintszázmilliókon), de Dávid Ibolya megint beletrombitált a nullás lisztbe. Az MDF elnök asszonya viszonylag könnyen dekódolható kifejezést ("pénzügyi oligarcha") használva közleményben vádolta Csányi Sándor OTP-elnök-vezérigazgatót a párt ellehetetlenítésével. A Tisztelet Társasága ugyanis a múlt héten fölmondta az MDF-fel kötött megállapodást, és visszahívta országgyűlési frakciójából a képviselőjét (a nyilatkozat sugalmazásában Csányi nyomására).

A képviselőcsoport létszáma, miután kétszeri próbálkozásra kizárta a soraiból a Dávid Ibolya megfigyeltetésével gyanúsított Almássy Kornél alelnököt, 10 fő alá csökkent, és így a házszabály értelmében megszűnt frakciónak lenni. De jure. De facto azonban nem így történt: az MDF, immár nem először, elfogadta Szili Katalin szocialista házelnök segítő kezét, és egy kis trükközéssel megmaradt képviselőcsoportnak, annak minden előnyével együtt (megszólalási lehetőség, bizottsági pozíciók, suska - lásd bővebb elemzésünket az 50. oldalon).

Dávid Ibolya idézett nyilatkozata a mentőakció előtt született: hogy sorait a kétségbeesésen kívül még mi diktálta, csak találgatni lehet. A pártban két-három emberen kívül alig tud bárki bármit is a nyilatkozat hátteréről, épp ezért sokan sokfélét beszélnek. Például azt, hogy a mind kezelhetetlenebbé váló helyzetért Boross Péter exkormányfő szerint Dávidnak kell vállalnia a felelősséget, és a krízist megoldandó, nem ártana lemondani. Vagy azt, hogy Dávid Ibolya magabiztosságát több, eddig nyilvánosságra nem hozott lehallgatott telefonbeszélgetés táplálja, úgyhogy lesz itt még álmélkodás! Meg azt is, hogy vagy nagyon ostobának, vagy nagyon elszántnak kell lenni ahhoz, hogy valaki nyíltan nekimenjen az ország egyik leghatalmasabb emberének.

Az MDF mindenesetre sokat veszíthet: nemcsak azért, mert ismét a szocialista házelnök jóindulata tartja életben a frakcióját, hanem mert lázas hétvégi próbálkozásaik a képviselőcsoport feltöltésére igen szánalmas eredménnyel jártak. (Még az is fölmerült, hogy a kizárt-kiátkozott-leárulózott Almássyt vegyék vissza, mi több, küldjék meg egy 2010-es biztos parlamenti befutónak számító listás hellyel. Mint a grundon: gyere vissza, nemecsek ernő, kapitány leszel!) A normalitást, a mértéktartó polgári attitűdöt képviselni óhajtó pártnak sikerült az Országház egyik legbalhésabb alakját megtalálnia, rajta keresztül pedig valamelyik kisgazdapártot is; nyilván azt, amelyiknek a legtöbb köze van az MDF szajkózta "európai konzervatizmushoz".

A 70-30-as kampányszlogent (amit az elnök elfelejtett tényekkel támogatni) utólag senki nem kérte számon, a megfigyelési gyanúsítgatások viszont aligha úszhatók meg ennyivel. Ahhoz Dávid Ibolya túl messzire ment. Nincs mese, terítenie kell a lapjait - a blöfföt már a sajátjai sem bocsátanák meg.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.