Tamás Gáspár Miklós

Gyehenna

  • Tamás Gáspár Miklós
  • 2013. március 7.

Publicisztika

Dosztojevszkij tudta, hogy a pokol nem tüzes hely, hanem hideg. Hideg, halk, ködös, zavaros. Kelet-Európa már megint útban van lefelé, a pokol felé - nem ér oda, mert a földön nem lehet leérni a pokolba. Ennek az ára a kárhozat, azt meg kell fizetni.

A kárhozat nem színpadiasan érdekes és nagyszabású. Nem. Fölötte unalmas. Amikor a társadalom bűnbe esik - például eltűri különösebb morgás nélkül, hogy saját tagjainak egyharmada súlyosan nélkülözzön, egynegyede, közte több százezer gyerek, éhezzék és fázzék -, akkor csönd van, nem történik semmi látványos, a bulvárlapok tévészereplők magánéletéről írnak, vannak sikeres popkoncertek, folynak tudományos kutatások. Nincsenek félelmetes lángnyelvek, nincs kénkőszag, HR-szakértők ún. prezentációi az erélyes föllépés, a derűs arckifejezés, a bizalomgerjesztő testbeszéd, a személyre szabott érdeklődés előnyeit hangsúlyozzák. A lyukas tetejű faluszéli házakra hull a havas eső.


Deportálások, kitelepítések idején játszottak - többnyire vígjátékokat - a mozik, zenekritikák és míves novellák jelentek meg, tömve voltak a kertvendéglők, szikrázott a flört. A diktatúra sztárja nem a diktátor volt, hanem Jávor Pál és Szeleczky Zita, Honthy Hanna és Rátonyi Róbert, Kellér Dezső és Komlós János, Puskás és Kocsis. A lottófőnyeremény és a Megasztár nagyobb érdeklődést vált ki, mint a válság.

Ez a dolgok természete, mondják. A firenzei pestis idején néhány fiatal nő és férfi Fiesoléba menekül - akárcsak a Dekameron szerzője a valóságban is -, és erotikus meg egyéb mulatságos történeteket mesél a többieknek. Ma is olvassuk őket, és gyönyörködünk bennük.

A pokol jeges közönyének, érzéketlen butaságának egyik változata a kelet-európai "politika". Amely maga is az émelyítő összeurópai "politika" egyik különösen visszataszító változata.

Ámde a pokol tornácán nem uralkodik az erkölcstelenség. Sőt. A szerencsétlenséget és a boldogtalanságot érdemek szerint osztják el. A nőknek szabad kevesebbet fizetni, s utána szabad jól megverni, majd elhallgattatni őket, hiszen a nők - amint Adolf Hitler és Ludwig Wittgenstein kedves szerzője, Otto Weininger (megint kiadták Pesten) mondta - "morális idióták". A cigányoknak vérükben van a bűnözés. A homoszexualitás - ahogy még a közelmúltban is nevezte a Btk. - "természet elleni fajtalanság". A hajléktalanok alkoholisták. A munkanélküliek lusták. A muzulmánok terroristák. Az oroszok imádják a zsarnokságot. A lázongók képmutatók és föltűnési viszketegségben szenvednek. A proletárok primitívek. A művészek ingyenélők. A filozófusok "asztalnál meghalnak". A románok bitorlók. Az albánok csempészek. A szerbek gyilkosok. A székelyek nacionalisták. A diákok forrófejű, éretlen tacskók. A nyuggeroknak elgurult a gyógyszerük. A bevándorlók élősdiek. A kivándorlók honárulók.

Mind megérdemlik.

A kisgyerekek is?

Ők is.

A génjeikben van. Vagy "úgy vannak szocializálva" (ez a csak Magyarországon használatos frázis arra utal, hogy a környezeti és kulturális tényezők majdnem genetikailag, tisztán determinisztikusan hatnak).

*

A magyarországi ellenzéki pártok, mozgalmak és médiák egy emberként gúnyolják a jobboldali kormány szociális lépéseit: a végtörlesztés, az árfolyamgát, a kilakoltatási moratórium - tehát a devizaadósok megsegítése -, a rezsicsökkentés, a minimális bér emelése nem lágyítja meg a szívüket. Lehet, hogy ezek a lépések technikailag tökéletlenek, és talán nem is jelenthetik a problémák végleges vagy akár hatékony megoldását, de nem tagadható, hogy humánus intézkedések - függetlenül attól, hogy a legszegényebbekkel miket művel a rezsim. Így hát érthető, hogy a devizaadósok ügyét a fasisztoid szélsőjobboldal karolja föl a szokásos bankellenes ("strukturális antiszemita") retorikával, holott ha volt - már nincs - tipikus baloldali "ügy", ez az volt (lehetett volna). De itt árnyaltan kellett volna érvelni, részben a kormány mellett, részben a kormányt bírálva, sőt: javaslatokat kellett volna tenni ezeknek a rendszabályoknak a tökéletesítésére: ehhöz az ellenzék szociális lelkiismerete nem elég.

Az ellenzéki pártok, mozgalmak és médiák a "segíts magadon, majd Isten is megsegít" elvét követik (itt Isten szerepét osztják magukra): aki tiltakozik - tehát implicite a "kormánybuktató" potenciálnak a remélhető része -, annak jut "médiafölület" és támogató politikai gesztus, akinek nincs ereje, annak nem segítenek.

Mint mindig, a munkanélküliség megjuhászítja a szakszervezeteket, gyöngeségük oka - saját tagadhatatlan hibáikon kívül - a szervezett dolgozók indokolt félelme az elbocsátástól. Márpedig a munkanélküliség adatai rettenetesek.

A szakszervezetek negyedszázada tomboló, majdnem teljes egészében indokolatlan és igazságtalan bírálata a "baloldali" nyilvánosságban összetett: a megvetés a megosztott szakszervezeti mozgalom gyöngesége iránt (ez se szép) elegyedik a szervezett dolgozók iránti ellenszenvvel meg az antiszocialista szabadelvűség hagyományával.

Az ún. mélyszegénységben élők tragédiáját is tisztán emberi jogi szemszögű kórus siratja. A közmunkásokkal szemben alkalmazott, csakugyan alapjogokat sértő hatósági erőszak, a rőzsegyűjtés tilalmazása, a hajléktalanok - immár alkotmányos - zaklatása, a szociális/egalitárius lakáspolitika hiánya, és mindenekelőtt a cigánykérdés: ezek azok a problémák, amelyeket föl mer vetni a mainstream ellenzék (ez többé-kevésbé az ellenzéki médiákkal és blogoszférával azonos ma, a parlamenti ellenzék befolyása közelít a zérushoz, megyei és városházi ellenzék nincs), a társadalmilag igazságos újraelosztáshoz való negatív viszonya - az MSZP pár tétova nyögetétől eltekintve - változatlan. A neokonzervatív kormány neokonzervatív (ellenzéki) bírálói büszkén jelentik ki, hogy támogatják az egykulcsos adót és az egyetemi-főiskolai tandíjat: ebben nem szégyen támogatni a nemzetvesztő kormányt.

Ezért tekintem katasztrófának az LMP kettészakadását: az LMP-nek volt rá esélye, hogy korszerű baloldali párttá váljék (a 4K!-val szövetségben), az ökoszociális "fővonal" mellett kialakíthatott volna gazdaságilag antiliberális, ám demokratikus polgári reformpolitikát, helyénvaló szkepszissel a munka, a technika, a növekedés, a "képviselet", a "költségvetési egyensúly" stb. elavult dogmái iránt, párbeszédben a radikálisabb, immár nem polgári baloldallal is. Olyan párttá, amely valóban antirasszista, antinacionalista, antihomofób, feminista, vidékbarát és természetbarát. (Ki fog itt kampányolni a Paks III ellen?) Ehelyett az LMP két - schifferiánus, illetve bajnaista - utódpártja elkerülhetetlenül valamelyik neokonzervatív pólushoz (vagy az autoritáriushoz, vagy a liberálisabbhoz) kerül közel, s majd nyilván elenyészik. Az új ökoszociális töredékpárt programnyilatkozata nekem nagyon rokonszenves. (Már amennyire polgári program nekem rokonszenves lehet.) De kérdés, hogy ez kit érdekel, s hogy mennyire fontos. Bence, Tímea, Gábor, Gergő rajta lehet az Együtt 2014 képviselőlistáján: ez nem menti meg a hazát.

S ez volt a kettő közül az egyik parlamenti párt, amely nem tetszett egyértelműen groteszknek az ifjú nemzedék szemében. Ez a nemzedék lesz perceken belül az aktív állampolgárok többsége.

*

A másik ilyen párt a Jobbik. Ezt a pártot az ellenzéki médiák vagy "radikális"-nak (Jászi Oszkár, Ady Endre, Csécsy Imre, Zsolt Béla forog a sírjában), vagy - mostanában - "szurkolók"-nak hívják, mert a neofasiszták/neonácik/újnyilasok nem szeretik, ha a nevükön nevezik őket, s az ő kívánságaikat manapság ajánlatos figyelembe venni. Az egyetemi és főiskolai diákság körében elvégzett szenzációs fölmérés (vö. "Tarol a Jobbik", Népszabadság, 2013. február 16.) szerint a Jobbik 33 százalékon, az LMP 29-en, a Fidesz 24-en, az MSZP 7, a DK 5 százalékon áll ebben a populációban. Ebben az a föltűnő, hogy az antiliberális hajlandóságúak aránya 86, ha az MSZP-t hozzáadjuk, akkor 93 százalék. Ezért nevezik a rezsimmédiák képtelen módon "liberálisnak" a diákmozgalmat: hogy a legnépszerűtlenebb hitvallás gyanújával lejárassák. Az 57 százalékos jobboldali fölény is sokatmondó: a közvélemény alakításában elhatározó jelentőségű fiatal értelmiség preferenciái előrevetítik a 2014-es országgyűlési választások várható eredményét, ha persze nem is a Jobbik, hanem a Fidesz fölényével. (De a Jobbik közvélemény-kutatási eredményei minden korcsoportban és egyre több régióban javulnak egyébként is.)

Mindeközben a kanonikus magaskultúra, a társadalomtudomány és a minőségi sajtó és folyóirat-irodalom szinte teljes egészében szabadelvű. Ez mutatja ezeknek a szféráknak a viszonyát reménybeli célközönségükhöz. A szakadás majdnem teljes.

Az antifasiszta baloldalról is csak az elfogadható az értelmiségi fiatalság számára, ami nem liberális. Az 1990-es évek liberális hegemóniája összetört, ezt mindenki ma "az öregekkel" azonosítja. Országos megdöbbenést és hahotát váltott ki, hogy Bajnai "évértékelőjén" a közönség első soraiban ültek (egykori) liberális közéleti személyiségek. A róluk készült, mindenfelé forgalmazott fényképek többet ártottak az Együtt 2014-nek, mint bármekkora stratégiai hiba.

Egyéni hajlandóságtól függetlenül, a magyarországi közvélemény szemében a szabadelvű-alkotmányos jogállam és a magántulajdonon alapuló piacgazdaság: a borzalmas múlt. A szabadelvű közállapotok hívei óvakodnak az "L word", a "liberalizmus" szó használatától, ezért nevezik "baloldalnak" a neoliberális (amúgy kifejezetten jobboldali) irányzatot is. Ezért ekkora baj az antikapitalista baloldallal valamelyest kompatibilis LMP fölbomlása és a diákmozgalommal (HaHa) szembeni, érzésem szerint egyre sikeresebb jobb- és szélsőjobboldali propaganda. A tandíjhívő liberális publicisztika azért támogatja a diákmozgalmat, mert ez is kormányellenes, de céljait finoman megmosolyogja.

A nemzetközi egyetemfoglaló, tandíjellenes diákmozgalom természetesen anti-neokonzervatív és anti-neoliberális. A fiatal szélsőjobboldal a neokonzervatívokkal szemben (akik ugyanakkor sok tekintetben tradicionalisták, nemzetiek és tekintélypártiak, bár nem mind, nem mindenütt és nem mindig) ambivalens. "Antikapitalizmusa" részleges. Mint a "klaszszikus" nemzetiszocializmus, tüzét a forgalmi szférára (hitelintézetek, kiskereskedelmi láncok, közvetítő kereskedelem) összpontosítja. (Már Hitler és Goebbels támadta a nagyáruházakat, mint mai utódaik a plázákat stb.) Nagyon helyesen fogja föl, hogy az antikapitalizmus önmagában nem releváns: a diákmozgalom hierarchiaellenes és tekintélyellenes (részvételi és befogadó, a közvetlen demokráciát pártoló, módszereiben egalitárius) jellegét gyűlöli - indokoltan. Hiszen a mély antikapitalizmus csak akkor az, ami, ha antiautoritárius és antihierarchikus (tehát egalitárius lendülete nemcsak a jövedelmi és hatalompolitikai viszonyokra vonatkozik, hanem átfogó, szociológiai és pszichológiai szempontból egyaránt).

A diákmozgalom ideológiailag azért félénk és diszkrét (egyébiránt természetesen radikalizálódik), mert modern egalitárius rokonszenveit - baloldali hagyomány híján - maga is liberálisnak, tehát bevallhatatlannak érzi (egyébként tévesen, mert az csak kelet-európai perverzió, hogy ezek a tartalmi elemek a modernséget sokáig egyedül képviselő szabadelvűséghöz tapadtak). De természetesen már soha nem lesz az IMF, a CIA és a NATO híve. (Ezeket a liberálisok egész jól tűrik.)

A szélsőjobboldal tűnik föl tehát rendszerellenesnek - hiszen szemben áll a Nyugattal (Amerikával, az Európai Unióval és a zsidókkal). Sőt: még a kormánypártnak is van némi ellenzéki aurája, mert - holott EU- és NATO-tagállamot vezet - elsősorban médiáin keresztül némi Nyugat-ellenességet negélyez, antiföderalista és nacionalista (Horvátország kivételével minden utódállami szomszédunkkal ellenséges), amivel tettleg ellenzi a korábbi liberális konszenzus legföltűnőbb aspektusait. Nem száll szembe nyíltan az Egyesült Államok kormányával, de emberei vérbűnnek tüntetik föl, ha a diákmozgalom néhány tagja informális beszélgetést folytat egy amerikai alapítványhoz sokszoros áttételen keresztül kapcsolódó intézet pár munkatársával közösségszervezési ügyekben, s a legsötétebb démonnak állítja be a polgárjogi mozgalmak néhai stratégáját, Saul Alinskyt - akinek a csakugyan kissé brutális tanácsait a diákmozgalom nem is látszik megfogadni.

De hát Saul Alinsky újbalos volt, amerikai és zsidó - ez elegendő.

*

A szélsőjobboldal - történelmi identitásához híven - megelőző (preventív) támadást indított a még meg se született valóságos (tehát antikapitalista) baloldal ellen, amely halálos veszedelmet jelentene rá nézve. Ha léteznék. Terét elfoglalja, eszméit előre kompromittálja, hiszen egyetlen látható ellenfele a liberális kapitalizmus, amely persze csak kapitalizmus, és csöppet se liberális.

Mindenkinek nyert ügye van, aki a jelenlegi rendszert tagadja. Ebben persze a Fidesz áll a legjobban, amely egyszerre irányítja, használja, szipolyozza és rágalmazza a rendszert, amelynek jóvoltából uralkodik. Ellenzéki az aurája, de állásokat osztogat. Tökéletes pozíció, amellyel aligha veheti föl más a versenyt. De a második helyezettnek a fasiszta látszik, aki totális tagadást színlel, és fizikai erőszakkal fenyeget mindenkit, aki a rendszer lényegét - a hierarchiát - kétségbe meri vonni. Az egész (nemzeti konzervatív és a tőle sokban persze eltérő szélső-) jobboldal a politika moralizálásában és biologizálásában utazik, és indítékokat szolgáltat az elnyomás és a diszkrimináció igazolásához, az alaptételhez, amely szerint a szerencsétlenek megérdemlik szerencsétlenségüket, a frusztráltak megérdemlik frusztrációjukat. Ebben még az érintettek egy része is jelképes kielégülést talál. Ennek nincs ellenzéke.

Méltóztassanak rá gombot varrni.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.