Rozgonyi Krisztina

Tisztul a kép – A digitális átállás és a médiaszabályozás

  • Rozgonyi Krisztina
  • 2013. április 21.

Publicisztika

A hagyományos televíziózás hivatalosan is befejeződik Magyarországon: 2013 novemberében már nem lesz az országban olyan háztartás, amely csak ún. analóg földfelszíni vétellel nézne tévét (azaz kizárólag szoba- vagy tetőantenna használatával, bármiféle előfizetés nélkül).

Miközben százezreknek ez az időszak egyáltalán nem lesz kellemes - hiszen szerelési munkálatokra és kiadásokra kényszerülnek -, valódi mérföldkő ez: egyszer és mindenkorra megszűnik az a technológiai korlát, amely a túlterjeszkedő médiaszabályozás legitim alapját jelentette évtizedeken át. Annak a paradigmának, amire a jelenlegi hazai szabályozási megaapparátus és az ezt kihasználó politikai megfélemlítés épült, vége. Novembertől kevés indoka marad elsősorban a televíziók megrendszabályozását biztosító sok száz fős állami szabályozó apparátus létezésének és a világrekord mennyiségű paragrafusból álló médiatörvények fenntartásának.

Mi az, hogy digitális átállás?

A Nemzetközi Távközlési Szervezet (ITU) és tagállamai - köztünk hazánk - 2006-ban úgy döntöttek, hogy legkésőbb 2015. június 17-ig be kell fejezni az analóg földfelszíni műsorszórást a televíziózásban. A frekvencia az egyik legértékesebb korlátos állami erőforrás - és az analóg műsorszórás fölöslegesen foglal el túl nagy tartományokat a legkritikusabb frekvenciasávokban, miközben digitális technológiával több műsort lehet sugározni, jobb kép- és hangminőséggel és számtalan kiegészítő szolgáltatással. Az Európai Unió még ennél is tovább ment, és ambiciózusan 2012-t jelölte meg tagállamai számára az átállás céldátumául.

Túl sok a tányér, elmegyek a kapitányér'


Túl sok a tányér, elmegyek a kapitányér'

Fotó: Kollányi Péter / MTI

 

Ez a folyamat az érintett országokban el is kezdődött, és miközben a lakosságra (a nézőkre) terheket hárított - hiszen sokszor komoly költségeket kell vállalniuk az átálláshoz szükséges eszközök beszerzésével - számos lehetőséget is teremtett mind a piaci, mind az állami szereplők számára. A digitalizáció mára lehetővé tette, hogy ahol korábban egy csatorna műsora fért el, ott a folyamatosan fejlődő tömörítési technológiáknak köszönhetően akár 10-12 is elérhető legyen. Azaz a kereskedelmi műsorszolgáltatók lehetőséget kaptak, hogy bővítsék és még inkább személyre szabják kínálatukat, a közszolgálati intézmények pedig még több értékes tartalmat juttathatnak el az állampolgárokhoz.

Németország, Finnország, a Benelux államok hamar kiaknázták az új technológia által biztosított lehetőségeket, és a felszabaduló frekvenciák értékesítésével maximalizálták az állami bevételeket is. Az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban is hamar megkezdték a párhuzamos sugárzást, tehát a régi analóg és az új, digitális műsorok egyidejű közvetítését, és csak jóval később, 2010-2012 között kapcsoltak ki. Az EU keletibb fele - Szlovákia kivételével - még nem esett túl az átállási folyamat legnehezebb részén, a teljes kikapcsoláson: ez nálunk két lépcsőben, július, illetve október végén történik meg.

A médiaszabályozás változásai

Mostanra a magyarországi háztartások mindössze 14 százaléka (nagyjából 500 ezer háztartás) televíziózik kizárólag analóg vétellel (ez 2007-ben még 30 százalék felett volt). A legtöbben kábel- vagy műholdas (60, illetve 25 százalék) csomagokra fizetnek elő, őket az átállás nem érinti. Azokat viszont igen, akiknél ma kizárólag az M1, az RTL és a Tv2 műsora fogható szoba- vagy tetőantennával. Az elkövetkező hónapokban ők vagy egy új tévékészüléket vesznek, esetleg a régi készülékhez csatlakoztatható jelátalakítót (set top box), vagy rászánják magukat, hogy kábeles, műholdas vagy ip-alapú csomagra fizessenek elő. E félmillió háztartásban jellemzően alacsony iskolázottságú, idősebb, magányos emberek élnek, kistelepülésen: számukra az átállás biztosan nehézségeket és terheket fog jelenteni. E csoport részére éppen ezért rászorultsági alapon az állam támogatást nyújt a szükséges eszközök beszerzésével és beszerelésével. (Erre az átállási folyamatot szabályozó jogszabály, a digitális átállás törvénye értelmében 11 milliárd forintot meghaladó keret áll a folyamatot lebonyolító Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, az NMHH rendelkezésére.)

A rádiózás és televíziózás hagyományos szabályozási kereteit és legitimációját a frekvencia-szűkösség alapozta meg. A 70-es, 80-as évekig, a kábeles és a műholdas technológiák elterjedéséig csak a földfelszíni frekvenciákon lehetett műsort szolgáltatni. A frekvenciák mindenütt az állam tulajdonában állnak, és mindig kevesebb van belőlük, mint ahányan használni szeretnék őket, ezért a jogalkotók e csatornák használatát szabályoknak vetették alá. Bonyolult és részletes előírások vonatkoztak a műsorok tartalmára, közzétételük módjára, az üzemeltetőkre. Ám a terjesztési csatornák folyamatos digitalizációjával (amely lehetővé tette a megsokszorozásukat) és a széles sávú internet térhódításával ez az érv a televíziózásban elhalványodott. E folyamatra tesz pontot Magyarországon novemberben az analóg kikapcsolás.

A magyar államnak, a mindenkori szabályozó hatóságnak többet nem lesz beleszólása abba, hogy ki és milyen feltételekkel léphet színre a televíziós piacon. Megszűnik a "mi tévénk", "ti tévétek" homokozója, ami az 1997-es, máig megbocsáthatatlanul elcsalt ORTT-döntés óta a magyar médiaszabályozás bevett gyakorlata volt; hogy a 2009-es országos kereskedelmi rádiós pályázatról és az az alapján kötött szerződések botrányos, 2011-es módosításáról ne is szóljunk. Ha bármely televíziós szolgáltató bármely tematikával műsort szeretne indítani Magyarországon, elsétál a hatósághoz, és bejelenti (tehát nem engedélyezteti!). Vagy még inkább ellátogat az Európai Unión belül bármely másik szabályozóhoz, és Prágában vagy Bukarestben teszi meg ugyanezt. Lássunk csodát: hosszú évek óta ez történik itthon. A hazai szabályozás és a médiahatóságok áldásos tevékenysége miatt a magyar nyelvű csatornák túlnyomó többsége már nem magyarországi székhellyel működik, miáltal nem itthon fizet médiaszolgáltatási díjat sem, és kevéssé fáj a feje a magyar médiatörvények miatt. A két legnagyobb hal, az RTL és a Tv2 fő csatornái pedig novemberben vehetik a kalapjukat, ha van egy csepp eszük.

Sajnos a rádiózásban nem ilyen egyszerű az állami beavatkozás kiiktatása, hiszen az FM-sáv és az ezen működő készülékek használata még mindig fényévekkel meghaladja akár a netes, akár a digitális rádiózást. Ebben a negyedik generációs mobil széles sáv elterjedése hozhat változást, és az autógyártók tömeges áttérése az ezen működő rádiók beépítésére.

A 2010-es médiatörvények a magyar újkori demokrácia történetében először hatósági felügyelet alá helyezték mind a nyomtatott, mind az online tartalmakat: az ilyen törekvések ellen az EU tehetetlen. (Eddig sehol sem látott megoldásként azt is biztosították ugyanezen jogszabályokban, hogy a hatóság e jogkörét mintegy kiszervezze, és ún. társszabályozási megállapodásokba kényszerítse a kiadókat, hogy maguk lássák el önmaguk korlátozását. Az egyetlen szerencse, hogy gyakorlatilag nem érkeztek komolyan vehető panaszok a társszabályozó szervezetekhez.) A médiatörvény a televíziózásban a múlt századi beavatkozási logika alapján hármas célt tűzött ki: a tartalomvédelmet, azaz az erőszakos és bulvártartalmak visszaszorítását, a mindenható közszolgálati (állami) "jó" tartalom-előállítást és a kiskorúak soha nem látott szigorral történő védelmét. Az új szabályozás mindhárom pontban egyértelműen megbukott. Pedig nem vitás: a modern nyilvánosság működése és a demokráciákban betöltött szerepe - bármilyen technológiai vívmányok mellett is - körültekintő és megfontolt állami szerepvállalást és beavatkozást követel. A változó médiafogyasztási szokások, az újabb és újabb kütyük és leggyorsabb átviteli hálózatok esetén is maradnak olyan veszélyek és problémák, amelyek szabályozási megoldásokat (is) igényelnek.

Mi marad?

Ilyen először is a legfontosabb információkhoz való hozzáférés biztosításának alkotmányos kötelezettsége. Ezt nem intézhetjük el egy vállrándítással, avval, hogy "ott van az internet": a független és közbizalmat élvező közszolgálati média létjogosultsága ma még sehol sem kérdőjeleződött meg. A közmédiumokra továbbra is szükség van, akármilyen nehéz is ezt elhinni ma Magyarországon, ahogy szükségesek ama szabályok is, amelyek hozzáférést garantálnak a közszolgálati tartalmakhoz, és megakadályozzák az információs monopóliumok kialakulását. Nekünk, európaiaknak, különösen magyarként, kiemelten fontos kicsi, ám sokszínű kultúránk megőrzése és átörökítése, éppen ezért szükségesek azok a kvótaszabályok, amelyek az európai művek előállítását és közzétételét követelik meg. És akármennyire kiráz a hideg szülőként is annak a gondolatától, hogy helyettem az állam védje a gyerekeimet, nem állíthatom, hogy minden alapot nélkülöz az a korlátozás, hogy durva pornót csak éjjel lehessen adni. (Hozzáteszem: ennek a szabálynak a világon semmi értelme az interneten nézett videók esetén. Itt semmi másban nem hiszek, mint szülőként meggyőzni a gyerekeimet arról, hogy előbb kérdezzenek, és utána nézzenek.) A mai magyar médiaszabályozás azonban saját logikája szerint is kudarcot vallott. Ahhoz segített hozzá, hogy a kereskedelmi televíziók híradásaiban még több vér és még több mocsok legyen; hogy a "legjobb" közszolgálati csatornák nézettsége megzuhanjon; és pontosan ugyanannyi médiaártalomnak kitett gyerek van ma is, mint bármikor eddig (ha ez egyáltalán értelmezhető).

Ma nemzetközi összehasonlításban is elképesztő méretű, 600 fős hatóság óvja az ország polgárait a médiaüzem veszélyeitől (és ha nagyon muszáj, még ellátja a hírközléssel kapcsolatos teendőket is). Ez a monstrum a hatalom jelképe lett, és önmagában, méreténél és hatásköreinél fogva jelent veszélyt a szólás- és véleményszabadságra. Így biztosan nem lehet tovább: mostantól nincs több kapaszkodó a "mindent szabályozni akarok logika" technológiai oldalán, megszűnt a frekvenciaszűkösség által nyújtott idejétmúlt keretrendszer. Ezért az egész felépítményt alapjaiban kell lebontanunk. Tegye mindenki a dolgát: a bíróságok, a fogyasztóvédelem, a versenyhatóság, a piaci szereplők valós és hatékony önszabályozó szervezetei, és képzett pedagógusok, akik tiltások helyett inkább azt tanítják meg, mire lehet ésszerűen és biztonságosan használni az internetet. A Médiatanácsra és az azt kiszolgáló apparátusra jelen formájában többé nem lesz szükségünk. Bebizonyosodott az, amit a médiatörvények bírálói már régóta tudnak: a nyilvánosság szabályozásában a kevesebb mindig több.

A szerző médiajogász, a Nemzeti Hírközlési Hatóság volt elnöke, jelenleg a BBC Media Action, a Világbank és az ENSZ (ITU) szabályozási szakértője.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.