Úgy, ahogy vagyunk

  • 1997. június 19.

Publicisztika

Az amerikai védelmi miniszter, Cohen a múlt héten végre köpött: a csehek, a lengyelek meg mi vagyunk benne a tutiban. A szlovének, szegények, megszívták. Ha őket is beveszik az első körbe, amit épp megtehettek volna, akkor biztosan nem lesz második kör: annak meg lennie kell, mert a románok sokáig nem lebzselhetnek ott a semmiben. Hogy Románia végül is miért marad ki az első körből, arra csak tippelni lehet: talán az oroszokkal lett így kialkudva a dolog, talán azért, amit mondanak, hogy egyelőre nehezen lehetne vele bármit is kezdeni. De nekünk ez akkor sem jó. A kelet-európai kis államok NATO-tagságának épp az lenne az egyik értelme, hogy egymástól megóvja őket. Hogy egyik kelet-európai hadsereget se lehessen arra használni (mondjuk Erdélyben), amire Slobodan Milosevic használta a jugoszláv néphadsereget (mondjuk Horvátországban és Boszniában). A kárörömnek nincs helye. Most csak imádkozhatunk, hogy Románia demokratikus kormánya kibírja a második körig.
Az amerikai védelmi miniszter, Cohen a múlt héten végre köpött: a csehek, a lengyelek meg mi vagyunk benne a tutiban. A szlovének, szegények, megszívták. Ha őket is beveszik az első körbe, amit épp megtehettek volna, akkor biztosan nem lesz második kör: annak meg lennie kell, mert a románok sokáig nem lebzselhetnek ott a semmiben. Hogy Románia végül is miért marad ki az első körből, arra csak tippelni lehet: talán az oroszokkal lett így kialkudva a dolog, talán azért, amit mondanak, hogy egyelőre nehezen lehetne vele bármit is kezdeni. De nekünk ez akkor sem jó. A kelet-európai kis államok NATO-tagságának épp az lenne az egyik értelme, hogy egymástól megóvja őket. Hogy egyik kelet-európai hadsereget se lehessen arra használni (mondjuk Erdélyben), amire Slobodan Milosevic használta a jugoszláv néphadsereget (mondjuk Horvátországban és Boszniában). A kárörömnek nincs helye. Most csak imádkozhatunk, hogy Románia demokratikus kormánya kibírja a második körig.

A frankofon világ persze egyből fel is hördült Románia miatt - Olaszország Szlovénia miatt szívja a fogát -, Kanada és Belgium különvéleménye meg már a virtuális valóság része. És Clinton elnöknek is lesz baja otthon Madrid után, amikor a kongresszust kell meggyőzni. Az Egyesült Államokban komoly szavazóbázisa van az izolacionizmusnak, és mondjuk Montanában vagy Észak-Dakotában bonyolult mutatvány megértetni a montanákkal vagy az észak-dakotákkal, hogy Európa és az Egyesült Államok között az egyetlen intézményes kapcsolat a NATO, és hogy a hú, de sokat szenvedett, szabadságszerető kis népek is jó népek.

Itthon meg az egész parlament barátja a NATO-nak, nagy vita nem lesz. Egyszer történt csak meg, hogy valaki a kormányból elszólta magát valami népszavazásról NATO-ügyben, tán Hornnak hívták, de állítólag azóta is öblöget. A kézfogásokat már most hiba nélkül begyűjtötték, Keleti miniszter a szomorú románok mellett állva fogadta a gratulációkat. A miniszterelnök már csomagolja a kétsoros fellépőt Madridba. Atlanti héjaként jön haza.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.