Újabb módszerekkel próbálják elhallgattatni a sajtót, és ez az EU államaiban is gyakori

Publicisztika

Újabb veszély leselkedik a független sajtóra Európában, olyan, amelyre még szavunk sincs magyarul, és amelyről néhány érintett újságon kívül alig tud valaki itthon.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2023. június 22-i számában jelent meg.  Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Az Orbán-rezsim mára kitermelte azt a társadalmi csoportot, amely – a kormányról véve példát – meg akarja gátolni, hogy a sajtó és így a magyar lakosság belelásson az ügyeikbe, jóllehet ezek az ügyek közügynek minősülnek. Hiszen a közvélemény joggal kíváncsi arra, hogy ezek a befolyásos szereplők hogyan szerezték és hogyan használják a vagyonukat, s milyen politikai kapcsolataik vannak.

Csakhogy ezek a gazdag és nagy hatalmú emberek egyre gyakrabban indítanak egy-egy lappal, portállal szemben stratégiai támadást: az összehangolt, több eljárásból álló pereskedés célja az, hogy a róluk szóló, közérdeklődésre számot tartó cikkek ne születhessenek meg. Talán emlékeznek még arra az olvasók, amikor a Barabás család tett olvashatatlanná bizonyos, róluk szóló tényeket ebben a lapban. (A Magyar Narancs jogi képviseletét ebben az ügyben a TASZ látja el – a szerk.)

Ez a jelenség nem új, angolul már neve is van: strategic litigation against public participation, azaz SLAPP. (Magyarul kb. a közéleti részvétel elleni stratégiai pereskedés – a szerk.) Az Európai Unió több tagállamában is mind gyakoribb, hogy a sajtóval vagy civil szervezetekkel szemben egy-egy vagyonos család vagy cég eljárások tömkelegét indítja meg azért, hogy elhallgattassa a kritikus hangokat, azaz akadályozza a részvételüket a közéletben. Ez az új helyzet új eszközöket kíván az újságírók és a szabad sajtóért dolgozó civil jogvédők részéről is.

*

Daphne Caruana Galizia máltai oknyomozó újságírót 2017-ben ölték meg. A korrupciót feltáró cikkei miatt a halálakor 42 jogi eljárás volt folyamatban ellene. Ezekkel az volt a cél, hogy ellehetetlenítsék az újságíró munkáját, nem pedig az, hogy bárki igazságot vagy jogvédelmet kapjon. Daphne Caruana Galiziát nem lehetett ezzel az ostrommal eltántorítani, s talán ezért kellett meghalnia.

A kisebb szerkesztőségek munkáját a szó szoros értelmében ellehetetlenítheti az ellenük indított, összehangolt pereskedés, a félelem az esetleges költségektől, a tárgyalásokra készülés – bármi, ami időt, pénzt és energiát vesz el az érdemi újságírói munkától. Félreértés ne essék: előfordul, hogy az újságíró hibázik, és ezért jogi értelemben is felelősséget kell vállalnia. Ám amikor valamely tényfeltáró cikk célpontja négy-öt különböző eljárást is megindít, annak nem a jogorvoslat a célja, hanem az elhallgattatás.

Daphne Caruana Galizia halála komoly lendületet adott annak, hogy európai civil szervezetek együttes erővel lépjenek fel és követeljenek cselekvést az EU-tól. A berlini székhelyű, uniós fókuszú jogvédő szervezet, a Civil Liberties Union for Europe (röviden Liberties) alkotta meg 2020-ban azt a jogszabálytervezetet, amely alkalmas lehetne arra, hogy ne a tagállamokra legyen bízva, akarnak-e cselekedni. Azt akarják elérni, hogy

az EU joga közvetlenül és kényszerítő erővel teremtse meg azokat a jogi lehetőségeket, amelyek segíthetnek az áldozattá váló újságíróknak, szerkesztőségeknek, civil szervezeteknek.

A Liberties által javasolt szabályozás lehetővé tenné, hogy a nyilvánvalóan az elhallgattatásra irányuló eljárásokat a bíróságok már az eljárások korai szakaszában megszüntessék, és ezzel mentesítsék a jogszerűen eljáró sajtót a súlyosabb következmények alól. Az is a csomag része lenne, hogy a támadást indító fizessen az okozott terhekért, és az áldozattá vált sajtó megfelelő segítséget kaphasson a jogi eljárásokban.

*

Az Európai Bizottság neki is látott a jogszabálytervezet elkészítésének, s 2022-ben letette a maga javaslatát az asztalra. A jogalkotás jelenleg is folyamatban van, de nem megy könnyen. A tagállamok kormányait tömörítő Európai Tanács szűkíteni szeretné az irányelv hatályát, az Európai Parlament viszont bővítené azt. A három uniós szervnek most kompromisszumra kellene jutnia, csakhogy Németország, Franciaország és néhány kisebb tagállam nem szeretné, hogy a rendelet hatálya széles körű legyen. Ezek a kormányok tartanak attól, hogy ha a saját eljárásjogi szabályaikat módosítaniuk kell, akkor az olyan tovagyűrűző hatással jár, amit a bíróságaik nem vennének jó néven.

Az irányelv tervezetében szerepel például, hogy ha a bíróság észleli az eljárások SLAPP jellegét, akkor lehetővé kell tennie, hogy jogvédő vagy civil szervezetek is részt vehessenek az eljárásban, és segítsenek a megtámadott újságnak. A nemzeti bíróságoknak pedig lehetőségük lenne a SLAPP-nek minősített pereket akár a pereskedés kezdeti fázisában megszüntetni. Erre most – például – a magyar szabályok szerint nincs lehetőség: még ha észleli is a bíróság, hogy az eljárás pusztán a sajtó elhallgattatását célozza, akkor is le kell folytatni a pert, és csak a hónapok, évek múlva megszülető ítéletben lehet rendelkezni az eljárás sorsáról.

A legkomolyabb dilemma azonban annak meghatározása, hogy mitől lesz valami SLAPP. A Bizottság javaslata szerint ilyennek számítana a közéleti részvétel kapcsán indított bírósági eljárás, amely részben vagy egészben megalapozatlan, és amelynek fő célja a közéleti részvétel megakadályozása, korlátozása vagy szankcio­nálása. A Tanács ezzel szemben csak a jogi szempontból nyilvánvalóan megalapozatlan eljárásokat minősíttetné SLAPP-nek. A baj ezzel az, hogy még a legszemérmetlenebb módon az elhallgattatásra törő eljárásoknak is lehet valamicske jogi alapjuk – vagy legalábbis a felperes ügyvédje fog ilyet találni. A Tanács javaslata tehát biztosan nem nyújthat pluszvédelmet a tagállami bíróságok előtt.

Az irányelv ügyét most a svéd elnökség dolga lenne előmozdítani, és a jogszabály meg is születhet a jövő év elejéig. Ám az még bizonytalan, hogy valójában mire lesz jó. A Liberties arra biztatja a nemzeti jogvédő szervezeteket, így minket is, hogy próbálják meggyőzni a kormányukat az irányelvek fontosságáról. Magyarországon azonban kilátástalan a kormányzattal folytatandó bármilyen párbeszéd a szabad sajtóról és a kritikus hangok védelméről. Ezért mi a magunk részéről a bíróságokon segítünk azoknak a szerkesztőségeknek, amelyek védtelenek a jogot visszaélésszerűen alkalmazó, befolyásos emberekkel, családokkal, cégekkel szemben. Ezek az eljárások nem csupán az alperesi szerepbe kényszerült médiatartalom-szolgáltatók, de a bíróságok számára is rendkívül terhesek. A jól használható irányelv nemcsak a szabad sajtó és a széles nyilvánosság, hanem az igazságszolgáltatás érdeke is lenne.

A szerző a TASZ Politikai Szabadságjogi Projektjének jogásza

(Címlapképünk illusztráció: Újságírók várják, hogy Mats Malm svéd irodalomprofesszor, a Svéd Akadémia állandó titkára bejelentse a 2018-as, és az idei irodalmi Nobel-díjat elnyert személyek nevét Stockholmban 2019. október 10-én. Fotó: MTI/EPA/Anders Wiklund)

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.