Újabb módszerekkel próbálják elhallgattatni a sajtót, és ez az EU államaiban is gyakori

  • Szabó Attila
  • 2023. július 18.

Publicisztika

Újabb veszély leselkedik a független sajtóra Európában, olyan, amelyre még szavunk sincs magyarul, és amelyről néhány érintett újságon kívül alig tud valaki itthon.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2023. június 22-i számában jelent meg.  Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Az Orbán-rezsim mára kitermelte azt a társadalmi csoportot, amely – a kormányról véve példát – meg akarja gátolni, hogy a sajtó és így a magyar lakosság belelásson az ügyeikbe, jóllehet ezek az ügyek közügynek minősülnek. Hiszen a közvélemény joggal kíváncsi arra, hogy ezek a befolyásos szereplők hogyan szerezték és hogyan használják a vagyonukat, s milyen politikai kapcsolataik vannak.

Csakhogy ezek a gazdag és nagy hatalmú emberek egyre gyakrabban indítanak egy-egy lappal, portállal szemben stratégiai támadást: az összehangolt, több eljárásból álló pereskedés célja az, hogy a róluk szóló, közérdeklődésre számot tartó cikkek ne születhessenek meg. Talán emlékeznek még arra az olvasók, amikor a Barabás család tett olvashatatlanná bizonyos, róluk szóló tényeket ebben a lapban. (A Magyar Narancs jogi képviseletét ebben az ügyben a TASZ látja el – a szerk.)

Ez a jelenség nem új, angolul már neve is van: strategic litigation against public participation, azaz SLAPP. (Magyarul kb. a közéleti részvétel elleni stratégiai pereskedés – a szerk.) Az Európai Unió több tagállamában is mind gyakoribb, hogy a sajtóval vagy civil szervezetekkel szemben egy-egy vagyonos család vagy cég eljárások tömkelegét indítja meg azért, hogy elhallgattassa a kritikus hangokat, azaz akadályozza a részvételüket a közéletben. Ez az új helyzet új eszközöket kíván az újságírók és a szabad sajtóért dolgozó civil jogvédők részéről is.

*

Daphne Caruana Galizia máltai oknyomozó újságírót 2017-ben ölték meg. A korrupciót feltáró cikkei miatt a halálakor 42 jogi eljárás volt folyamatban ellene. Ezekkel az volt a cél, hogy ellehetetlenítsék az újságíró munkáját, nem pedig az, hogy bárki igazságot vagy jogvédelmet kapjon. Daphne Caruana Galiziát nem lehetett ezzel az ostrommal eltántorítani, s talán ezért kellett meghalnia.

A kisebb szerkesztőségek munkáját a szó szoros értelmében ellehetetlenítheti az ellenük indított, összehangolt pereskedés, a félelem az esetleges költségektől, a tárgyalásokra készülés – bármi, ami időt, pénzt és energiát vesz el az érdemi újságírói munkától. Félreértés ne essék: előfordul, hogy az újságíró hibázik, és ezért jogi értelemben is felelősséget kell vállalnia. Ám amikor valamely tényfeltáró cikk célpontja négy-öt különböző eljárást is megindít, annak nem a jogorvoslat a célja, hanem az elhallgattatás.

Daphne Caruana Galizia halála komoly lendületet adott annak, hogy európai civil szervezetek együttes erővel lépjenek fel és követeljenek cselekvést az EU-tól. A berlini székhelyű, uniós fókuszú jogvédő szervezet, a Civil Liberties Union for Europe (röviden Liberties) alkotta meg 2020-ban azt a jogszabálytervezetet, amely alkalmas lehetne arra, hogy ne a tagállamokra legyen bízva, akarnak-e cselekedni. Azt akarják elérni, hogy

az EU joga közvetlenül és kényszerítő erővel teremtse meg azokat a jogi lehetőségeket, amelyek segíthetnek az áldozattá váló újságíróknak, szerkesztőségeknek, civil szervezeteknek.

A Liberties által javasolt szabályozás lehetővé tenné, hogy a nyilvánvalóan az elhallgattatásra irányuló eljárásokat a bíróságok már az eljárások korai szakaszában megszüntessék, és ezzel mentesítsék a jogszerűen eljáró sajtót a súlyosabb következmények alól. Az is a csomag része lenne, hogy a támadást indító fizessen az okozott terhekért, és az áldozattá vált sajtó megfelelő segítséget kaphasson a jogi eljárásokban.

*

Az Európai Bizottság neki is látott a jogszabálytervezet elkészítésének, s 2022-ben letette a maga javaslatát az asztalra. A jogalkotás jelenleg is folyamatban van, de nem megy könnyen. A tagállamok kormányait tömörítő Európai Tanács szűkíteni szeretné az irányelv hatályát, az Európai Parlament viszont bővítené azt. A három uniós szervnek most kompromisszumra kellene jutnia, csakhogy Németország, Franciaország és néhány kisebb tagállam nem szeretné, hogy a rendelet hatálya széles körű legyen. Ezek a kormányok tartanak attól, hogy ha a saját eljárásjogi szabályaikat módosítaniuk kell, akkor az olyan tovagyűrűző hatással jár, amit a bíróságaik nem vennének jó néven.

Az irányelv tervezetében szerepel például, hogy ha a bíróság észleli az eljárások SLAPP jellegét, akkor lehetővé kell tennie, hogy jogvédő vagy civil szervezetek is részt vehessenek az eljárásban, és segítsenek a megtámadott újságnak. A nemzeti bíróságoknak pedig lehetőségük lenne a SLAPP-nek minősített pereket akár a pereskedés kezdeti fázisában megszüntetni. Erre most – például – a magyar szabályok szerint nincs lehetőség: még ha észleli is a bíróság, hogy az eljárás pusztán a sajtó elhallgattatását célozza, akkor is le kell folytatni a pert, és csak a hónapok, évek múlva megszülető ítéletben lehet rendelkezni az eljárás sorsáról.

A legkomolyabb dilemma azonban annak meghatározása, hogy mitől lesz valami SLAPP. A Bizottság javaslata szerint ilyennek számítana a közéleti részvétel kapcsán indított bírósági eljárás, amely részben vagy egészben megalapozatlan, és amelynek fő célja a közéleti részvétel megakadályozása, korlátozása vagy szankcio­nálása. A Tanács ezzel szemben csak a jogi szempontból nyilvánvalóan megalapozatlan eljárásokat minősíttetné SLAPP-nek. A baj ezzel az, hogy még a legszemérmetlenebb módon az elhallgattatásra törő eljárásoknak is lehet valamicske jogi alapjuk – vagy legalábbis a felperes ügyvédje fog ilyet találni. A Tanács javaslata tehát biztosan nem nyújthat pluszvédelmet a tagállami bíróságok előtt.

Az irányelv ügyét most a svéd elnökség dolga lenne előmozdítani, és a jogszabály meg is születhet a jövő év elejéig. Ám az még bizonytalan, hogy valójában mire lesz jó. A Liberties arra biztatja a nemzeti jogvédő szervezeteket, így minket is, hogy próbálják meggyőzni a kormányukat az irányelvek fontosságáról. Magyarországon azonban kilátástalan a kormányzattal folytatandó bármilyen párbeszéd a szabad sajtóról és a kritikus hangok védelméről. Ezért mi a magunk részéről a bíróságokon segítünk azoknak a szerkesztőségeknek, amelyek védtelenek a jogot visszaélésszerűen alkalmazó, befolyásos emberekkel, családokkal, cégekkel szemben. Ezek az eljárások nem csupán az alperesi szerepbe kényszerült médiatartalom-szolgáltatók, de a bíróságok számára is rendkívül terhesek. A jól használható irányelv nemcsak a szabad sajtó és a széles nyilvánosság, hanem az igazságszolgáltatás érdeke is lenne.

A szerző a TASZ Politikai Szabadságjogi Projektjének jogásza

(Címlapképünk illusztráció: Újságírók várják, hogy Mats Malm svéd irodalomprofesszor, a Svéd Akadémia állandó titkára bejelentse a 2018-as, és az idei irodalmi Nobel-díjat elnyert személyek nevét Stockholmban 2019. október 10-én. Fotó: MTI/EPA/Anders Wiklund)

 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.