Vas Gábor

Újrahasznosított szólamok

Támadás a demokrácia ellen a politikamentesség jelszavával

  • Vas Gábor
  • 2023. november 29.

Publicisztika

A Magyar Orvosi Kamara volt elnöke a távozását egyebek mellett azzal indokolta, hogy a testületet olyanok vezessék, akikre „az árnyéka sem vetül a politikai kötődésnek”.

Az újfent pártelnök Vona Gábor nemrég arról ötletelt, hogy a helyhatóságokból száműzné a pártokat: „A pártok működése így az országos politikára korlátozódna. Ettől még lehetnének helyi szervezeteik és települési működésük, ahonnan be tudják csatornázni az információt az országos tevékenységükbe és javaslataikba.” A „politikamentesség” lépésről lépésre befedi az országot és társadalmat, horizontálisan és vertikálisan is.

Vona előző pártja, a Jobbik élén a maga bő­rén tapasztalta meg a „politizálás” határait, az ellene indított lejáratókampány után el is vonult. Ma tehát ettől óvná a helyi közösségeket, és ezt számukra „fejlődésnek” tekinti. Szabadságuk visszaállítását is ígéri, bár nem mondja meg, hogy ki tartja fogva az önkormányzatokat: „A pártmentes önkormányzatiság megvalósítása a helyi közösségek és az önkormányzatiság fejlődése felé tett első lépés. Napjainkra Magyarországon meggyengült az önkormányzatok autonómiája, amit fontosnak tartunk fokozatosan visszaállítani. Másfelől az önkormányzatok mindennapjai tekintetében a pártok szerinti törésvonal mentén törzsi viszály uralkodott el, aminek következtében a helyi közösségért való munka háttérbe szorult. Javaslatunk az önkormányzatiság e két alapvető problémájának megoldását szolgálja: arról szól, hogy az önkormányzati választások esetén a jelölő szervezetek közül vegyük ki a pártokat. Ez azt jelentené, hogy polgármester vagy helyi képviselő kizárólag egyesület jelöltje vagy független magánszemély lehetne.”

*

A „politikamentesség” fogalmával ma újra ismerkedik a magyar társadalom, miközben annak tartalmát nem ismerjük. Jó volna fogódzót lelni ebben, és az evidens kapaszkodó mindig a múlt. Számosan ösztönösen felelevenítik a Kádár-rendszerben szerzett tapasztalataikat, amikor valóban a „politikamentesség” jegyé­ben éltünk. Meglepő módon a demokratikus átmenet alakjai között is akadt olyan, aki ezt megőrzendőnek tartotta. 1989-ben, a Magyar Demokrata Fórum párttá alakulása körüli vitában a későbbi alelnök, Csurka István oly könnyedén jutott el a „politikamentes önkormányzatiságtól” a mostanság nagyon népszerű „szuverenitás”-ig, mint ahogyan Vona kanyarodott a Szövetség a Nemzetért Polgári Körből, vagyis Orbán közvetlen közeléből a Csurkával közös, MIÉP–Jobbik-féle Harmadik Út választási listájáig. Vona „pártmentes önkormányzatokról” szóló javaslata Csurka munkásságából szinte szó szerint idézhető; abból az életműből, amelyet az orbáni politika és hatalomgyakorlás is majdhogynem betű szerint követ. Vonára tehát figyeljünk, mert könnyen lehet, hogy ez Magyarország orbáni jövőképe is: a „politizálás” sérti a magyar „szuverenitást”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.