Válság 2.0 - A pénzügyi krízis és a demokrácia legitimitása

  • Gyõri Gábor
  • 2008. október 16.

Publicisztika

Míg a pénzpiacokon dübörög a válság, és hangosan recsegnek a nemzetközi pénzügyi szektor eresztékei, addig sokfelé - Magyarországon is - csendben egy másik, nagy horderejű válság alakul ki: a demokratikus intézményrendszer legitimációjának a válsága.

Míg a pénzpiacokon dübörög a válság, és hangosan recsegnek a nemzetközi pénzügyi szektor eresztékei, addig sokfelé - Magyarországon is - csendben egy másik, nagy horderejű válság alakul ki: a demokratikus intézményrendszer legitimációjának a válsága.

A demokratikus képviseleti szervekbe vetett bizalom az utóbbi években jócskán megcsappant. A felmérések azt mutatják, hogy Magyarországon a szabadon választott intézmények sokkal kevesebb közbizalmat élveznek, mint a szakmai alapon működő független szervek, például a hadsereg vagy a bíróságok. Legutóbb a Tamás Pál vezette kutatás jutott arra a megállapításra, hogy a nép enyhe többsége (52 százaléka) egyetlen párt vasakaratát szeretné a sok párt acsarkodása helyett. A többség csak lélektanilag releváns határ, valójában mindegy, hogy negyvennyolc vagy ötvenkettő a százalék: az arány rémisztően magas.

Bár azon épp elcsodálkozhatnánk, hogy minden intézmény közül pont a bíróság érdemelte ki a bizalmat, a demokráciát övező gyanakváson senki nem lepődhet meg. A nép - naponta értesülünk róla - "unja" a pártok folyamatos zsörtölődését, nem érti, hogy adóforintjait miért egymás szapulására költik a képviselők, amit egyrészt kín nézni (vagy éppenséggel egyre durvábbnak kell lennie ahhoz, hogy megüsse az ingerküszöböt), másrészt mérsékelten alkalmas arra, hogy csökkentse az adókat vagy a sorokat a rendelőben. Érdekes és ironikus vonulata a demokratikus politika elutasítottságának és a párhuzamos szakértői bűvöletnek az, hogy pont azokban bíznak a legkevésbé a polgárok, akiket az általános és szabad választáson saját maguk hatalmaztak fel a képviseletükre. Minél távolabb áll valamely intézmény a választóktól, annál erősebb a bizalom iránta. A többpártrendszer a "civódás", a meddő viták, a tehetetlenség és a kudarc képzetével párosul - jóllehet ez a "veszekedés" gyakran valóban ocsmány manifesztációi mellett is a modern képviseleti demokrácia integráns része.

De ugyancsak a képviseleti demokrácia válságának jelei az eluralkodó populizmus és a szakértőfetisizmus, amelyek időnként felütik a fejüket a politikai közbeszédben. A meghonosodott parlamenti rendszerekben nem divatos firtatni, hogy a kormány miniszterei mennyire "szakértők". A parlamentáris demokráciában a politikai vezetés feladata az, hogy a szakértőknek irányvonalat adjon, és nem muszáj saját magának is apró részletekig ismernie az adott szakterületet. Amikor egy brit, francia, német kormányban a pártapparatcsikokat ide-oda dobálják egyik minisztérium éléről a másikra, nem merül fel, hogy e figurák most kellően "szakértők"-e. Nincs olyan elvárás, hogy karrierdiplomata legyen a külügyminiszter, vagy rendőr álljon a belügy élén. Sőt - ahol a honvédelmi miniszter katona, ott általában nincs távol a diktatúra.

A két válságban - a demokráciáéban és a kapitalizmuséban - annyi a közös, hogy egyik általa sújtott rendszer sem fog eltűnni a krízis következményeképp. De hogy pontosan mi marad meg belőlük, az már korántsem egyértelmű.

*

A rendszerváltáskor a parlamenti demokrácia imázsa még nagyon másképp festett. Az egypárti parlament kényszeregyetértése szépen rímelt a szocialista boltok termékpalettájának egyszínűségére. Annyi választék volt a parlamentben, mint a boltokban. Ezzel szemben úgy tűnhetett, hogy a nyugati parlamentek sokszínűsége ok-okozati összefüggésben áll az áruházak választékának bőségével és a vásárlók fizetőképességével.

Bármennyire jól fest azonban ez a hasonlat, az elgondolás elejétől fogva téves feltevésekre alapult. A tudományos irodalomból korántsem egyértelmű, hogy a parlamentáris demokrácia önmagában jómódot teremt. A 90-es évek elején első ránézésre igaz volt, hogy (néhány kivételtől eltekintve) a jómód eloszlása szembeszökően megegyezik a demokrácia elterjedtségével. De a lengyel származású amerikai politológus, Adam Przeworski átfogó statisztikai elemzéssel cáfolta az okozati összefüggést a demokrácia és gazdasági fejlődés között. Sem elméletileg nem találta megalapozottnak a demokrácia gazdasági növekedést előidéző hatását, sem statisztikailag nem talált rá egyértelmű bizonyítékot.

A másik irányú hatás, miszerint a fejlődés okoz demokráciát, szintén vitatható, habár itt a bizonyítékok nem egyértelműek. A szegény demokrácia ritka jelenség - de Przeworski adatai szerint ez nem feltétlenül azzal magyarázható, hogy az alacsony fejlettségi szint inkompatibilis a demokráciával, hanem avval, hogy a lassan fejlődő országok rezsimjei sebezhetőbbek, így a szegény demokráciák gyakrabban esnek puccs, illetve az azt követő diktatúra áldozatává. A szegény diktatúra pedig gyakran másik szegény diktatúrává alakul át, vagy változatlanul sebezhető demokráciává. (Latin-Amerika számtalan példával támasztja alá ezt a megfigyelést.)

A 90-es évek elején nagyjából csak a 4,5 milliós Szingapúr cáfolta a természeti kincsek nélküli dinamikus fejlődés és a diktatúra inkompatibilitását deklaráló elmélet hitelességét. Azóta azonban a több mint 200-szor akkora Kína is hasonló fejlődési pályára állt be; és korántsem egyértelmű, hogy a pálya végén a tajvani és dél-koreai demokratikus átmenet áll-e, vagy a szingapúri puha diktatúra.

Pusztán az elmélet felől nézve a gazdasági fejlődés tekintetében mind a demokrácia, mind a diktatúra rendelkezhet bizonyos előnyökkel és hátrányokkal. A demokrácia legfőbb előnye a hatékony és folyamatos visszacsatolás a hatalom gyakorlóinak, illetve a leváltásuk lehetősége, ha tartósan rossz irányba mennek a dolgok. A diktatúra előnye viszont az lehet, hogy nem tűri a nyomást a lakossági fogyasztás rövid távú növelésére, ezért be tud fektetni a fejlesztést elősegítő infrastrukturális és egyéb, növekedést elősegítő területekre. Ez a két tankönyvi vonás a valóságban hol megjelenik, hol nem. De nincs okunk azt feltételezni, hogy a gazdasági növekedés tekintetében a demokratikus berendezkedésű országok előnnyel indulnának. A rendszerváltó országok gazdasági fellendülését nem az egypártrendszerből többpártrendszerbe történő átmenet okozta, hanem a szocialista tervgazdaság átalakulása kapitalista piacgazdasággá.

Viszont az elmúlt években a régiónkban sok oldalról éri kritika a parlamenti demokráciát - vagy a fejlődés lassúsága, vagy annak egyenlőtlen eloszlása miatt. A választók hajlamosak a pénzüket (jólétüket) a demokrácián számon kérni. Ugyan a rendszerváltó országok kétségkívül nagyot ugrottak gazdaságilag, de még mindig elmaradnak a 90-es évek elején elképzelt és vágyott szinttől. A súlyos egyenlőtlenségek miatt sokan a jómódot sem értékelik annyira, mint kezdetben gondolták volna, hiszen a magas szintű egyenlőtlenségeket akkor is hajlamosak vagyunk igazságtalannak érezni, ha a saját jövedelmünk abszolút értékben növekszik. Részben - és hangsúlyozottan csak részben - ennek köszönhető régiónkban a képviseleti demokrácia pluralizmusa ellen irányuló masszív kritika épp úgy, mint a nemzet érdekeinek egyszínűségét hirdető populisták megerősödése.

*

Ha a pénzügyi válság átcsap gazdasági válságba, ezek a hangok és az őket magukhoz csalogató szélsőséges, populista politikai erők újabb hátszelet kapnak. Nem elég, hogy sem a rendszerváltás, sem az uniós csatlakozás nem tudta a várt (és a demokratikus politikusok egy része által megígért) Kánaánt elhozni, de most a demokrácia egy újabb nagy csapástól sem tudott "megvédeni minket". Válság és gazdasági visszaesés idején mindig erősödnek a szélsőségek, de most eleve erős pozícióból várhatják a "fellendülést".

A gazdasági krízis a következőkben meg fogja kérdőjelezni a kapitalizmus működését - és ezzel párhuzamosan a parlamentáris demokráciával kapcsolatos kétségeknek is újabb löketet ad. A szélsőséges antikapitalisták kíméletlenül össze fogják mosni a piaci rendszer hibáit a parlamentáris demokrácia hiányosságaival, és mindkettő jelentős korlátozását követelik majd. Az ultrakapitalista reformerek még erősebben fogják szorgalmazni a gazdaságot fellendítő liberalizálást; ha kell, annak a demokráciának a rovására, amelyben a kormány fél hozzányúlni az elosztórendszer átalakításához. A radikális szélsőjobb és a nemzeti konzervatívok még inkább ócsárolják majd azt a rendszert, amely a nemzetrabló, hazaáruló stb. bitangokat (értsd: a Magyar Köztársaság nem népszerű, de mégiscsak legitim kormányát) hatalomra engedte, az idő előtti leváltását pedig meggátolja.

A parlamentáris demokrácia vagy képes lesz arra, hogy megóvjon minket a válság legrosszabb hatásaitól, vagy nem. Az egyes országok között is jelentős különbségek lesznek e téren. De annyi már most látható, hogy a gazdasági fellendülés valóban megtorpan, és nehezebb idők jönnek.

Érdemes lesz ekkor felidézni, hogy a demokrácia előnye nem csupán a nyugati áruházak termékpalettájában rejlik, és a szocialista rendszerek nem csak az üres boltok és selejtes termékek miatt voltak rosszak. A demokrácia szabadságot és alakítási lehetőséget adott a kezünkbe, és ellenőrzést a kormányzat felett. Megszüntette a napi félelmet, amely a múlt rendszerben az élet egyik meghatározó eleme volt. Ha most akár jobbról, akár balról, akár középről megjelenik az igény az erős vezető iránt, aki kemény kézzel rendbe teszi a gazdaságot, és/vagy eltávolítja a nemzetrontókat a politikából, és/vagy megszünteti a széthúzást, akkor érdemes meggondolni, hogy mennyi hatalmat akarunk adni valakinek a kezébe azért, hogy például lenyomja a kétségkívül szükséges egészségügyi vagy nyugdíjreformot a kelletlen nép torkán. És hiba lenne magunkat azzal nyugtatni, hogy a szabad választások intézménye sok szinten, az alkotmánytól kezdve egész az Európai Unióig, védve és biztosítva van. Ez önmagában igaz, de a demokrácia minősége számos olyan kis elemen múlik, amelyek nincsenek úgy kőbe vésve, mint a legalapvetőbb szabályok. Néhány ilyen, mint például a bíróságok politikamentes működése, már így is csorbát szenvedett.

A globalizáció miatt a gazdaság fejlődésének iránya jelentős mértékben kicsúszik a kezünkből, a recesszió sokszor nem saját kormányunk kompetenciáján múlik, hanem a nemzetközi gazdasági folyamatokon. De az már rajtunk áll, hogy a társadalmi kontroll fennmaradó részéről önként lemondunk-e - valamely kétharmados többség, vagy a szakértői (azaz a választók felé felelősséggel nem bíró) kormány, netán a szélsőségesek javára. Rajtunk - vagy inkább azon, hogy gazdasági kétségbeesésünk miatt mennyit vagyunk hajlandók áldozni a szabadságunkból, és csendben átadjuk-e a terepet az idegesítő vitát felszámoló, "jobb országot teremtő" populistáknak és szakértőknek.

A szerző közpolitikai szakértő.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”