Várhegyi Éva

Varázstükör

Alulmért infláció, munkanélküliség, átlagbér – hogyan torzítanak a KSH statisztikái?

Publicisztika

Már korábban írtam arról, hogy a legjobb szándék ellenére is korlátokba ütközhet a valós folyamatok hű leképezése a statisztikában. Különösen megnő a valóság tükrözésének nehézsége olyan rendkívüli helyzetekben, mint amilyen egy háború vagy éppen a mostani világjárvány, amikor már az adott jelenség megközelítése is gondot okoz. 

Már korábban írtam arról, hogy a legjobb szándék ellenére is korlátokba ütközhet a valós folyamatok hű leképezése a statisztikában (lásd: Mi mennyi?, Magyar Narancs, 2019. május 16.). Különösen megnő a valóság tükrözésének nehézsége olyan rendkívüli helyzetekben, mint amilyen egy háború vagy éppen a mostani világjárvány, amikor már az adott jelenség megközelítése is gondot okoz. 

Ha nem is a statisztika világában, de jól szemlélteti a problémát Robert Capa híres fotója, a spanyol polgárháborúban készült A milicista halála, amelyről a mai napig nem tudjuk biztosan, hogy valós jelenet zseniálisan elkapott rögzítése, vagy mesterségesen beállított jelenet eredménye. Ha, mint sokan gyanítják, az utóbbi volna, akkor, bármennyire is hitelesnek tűnik a jelenet, nem fogadhatnánk el a valóság tükreként, még ha az alkotói szándék éppen a nem megragadható pillanat megragadása volt is.

A Covid-járvány is sok tekintetben rendkívüli állapotot hozott létre, amelynek megjelenítésére alkalmatlanok a megszokott eszközök. Már a vírus halálos áldozatainak a számbavétele is gondot okoz. Van, ahol minden, Covid-fertőzéssel összefüggésbe hozható ember halálát idesorolják és van, ahol csak azokét, akiknek a haláluk előtt pozitív koronavírustesztjük volt. Utóbbi lefelé torzítja az áldozatok számát azokban az országokban, ahol kicsi a tesztelési kapacitás. De még pozitív teszt mellett sem lehetünk biztosak abban, hogy az illető személy végzetét valóban a vírus okozta, nem pedig valami más, krónikus betegség. Az Egyesült Államokban ezért nem csupán a tesztelt Covid-áldozatokat veszik számba, hanem egy tágabb kört is, amelyben a tüdőgyulladásban és influenzában elhunyt összes ember benne van, mert lehetséges, hogy ők is a koronavírus miatt haltak meg. E kört összevetik az influenzában és tüdőgyulladásban elhunytak hosszú távú trendjével, és a többlethalálozásból következtetnek a Covid-áldozatok számára.

A járvány nem csupán az egészségügyi helyzet felmérését nehezíti meg, hanem egyes gazdasági jelenségekét is. Több fontos statisztikát is „megbolondított” a pandémia: az inflációét, a bérekét, a munkanélküliségét és vele együtt a foglalkoztatásét; ráadásul a torzítás mindegyiküknél megszépíti a valóságot. Nézzük elsőként az inflációt, amelynek valósághű mérése húsba vágóan fontos, mivel mértéke sokak jövedelmét befolyásolja. Leginkább az idősekét, hiszen a nyugdíjak emelése nálunk ma már kizárólag a fogyasztói árszint változásához kapcsolódik. A következő évre előre jelzett inflációhoz kötődik a minimálbér és rajta keresztül a gyed, a táppénz és az álláskeresési járadék növekedése is, sőt többnyire a keresetek alakulását is befolyásolja. Márpedig ha torzít a hivatalos infációs mutatószám, akkor annak prognózisa is jobban eltér majd a jövőbeli tényadattól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.