Végzetes csomópontok

  • 2000. október 26.

Publicisztika

Meghalt egy húszéves fiatalember. Huszonegy éves menyasszonya életéért lapzártánkkor az orvosok még küzdenek, állapota válságos. Az alábbi dolgok mindig akkor kerülnek szóba, ha valaki odavész egy-egy ilyen helyzetben. A közlekedési minisztert szállító gépkocsi balesetéről van szó most. Annak konkrétumairól és olyan általánosságokról, amiket az ilyen esetek felvetnek.

n Meghalt egy húszéves fiatalember. Huszonegy éves menyasszonya életéért lapzártánkkor az orvosok még küzdenek, állapota válságos. Az alábbi dolgok mindig akkor kerülnek szóba, ha valaki odavész egy-egy ilyen helyzetben. A közlekedési minisztert szállító gépkocsi balesetéről van szó most. Annak konkrétumairól és olyan általánosságokról, amiket az ilyen esetek felvetnek.

Azt, hogy hibázott-e a Trabant immár halott vezetője akkor, amikor megpróbált a 7-es út ordacsehi elágazásánál nagy ívben balra kanyarodni, majd kideríti a rendőrségi vizsgálat. Az azonban már most biztosnak tűnik, hogy a miniszternek akkor és ott nem lett volna joga kék villogót és szirénát használnia, és ezek védelmében 130-cal előznie záróvonalnál: hisz a megkülönböztető jelzés csak élet- vagy vagyonbiztonságot súlyosan veszélyeztető helyzet esetén dukál. A miniszter egy közlekedési csomópont átadására tartott, valami kora reggeli megnyitóbeszédről, feltehetőleg némileg megkésve. Autójában ő dönt a megkülönböztető jelzések használata felől. És ő döntött is. Nem állítja senki, hogy a megkülönböztető jelzések használata egyenes következményként von maga után baleseteket, ám az is tény, hogy a használat elrendelésének igenis léteznek szempontjai, amelyek között a protokolláris késlekedés nem szerepel. Nem, legalábbis leírva sehol sem. Csak pillanatnyilag úgy fest a dolog, hogy szabad, hogy szokásban van. Mert minden miniszteri szirénaszóból nem lesz halálos baleset. Meg lehet úszni, föl se tűnik a nagy zajban. Döntés kérdése.

Mint ahogy döntés kérdése az is, hogy kit vigyen el a mentőhelikopter, mint a konkrét esetben, a többszörösen karja tört minisztert és könnyebben sérült feleségét, vagy a péppé zúzott Trabant vezetőjét, akit aztán egy mentőautó (vajon bír-e az 130-cal menni, mint az A6-os?) vitt oda, ahová a vért is máshonnan kellett hozatni.

A sziréna, a kék villogó indokolatlan használata, a könnyű sérült miniszter és a még könnyebben sérült miniszteri feleség elsőbbsége a mentőhelikopterben persze apróságok, jogkövetkezményekkel nem járnak. De soha ne szokjunk hozzá a gondolathoz, hogy ezt ők megengedhetik maguknak, mert ez nekik jár; hogy büntetlenül uralkodhat el rajtuk a gőg.

A vér is késve érkezett.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.