Zsák a foltját

  • 2000. április 27.

Publicisztika

Az ajtón cetli: "Zsákolni mentem, vacsora, gázáremelés, elnökválasztás, Wesley Clark, ukrán külügyminiszter, minimálbér a frizsiderben, Schüssel a kulcstartón, majd jövök, Viktor."

n

Pedig egy miniszterelnöknek, ha mégoly muszklis is, homokzsák-pakolási potenciálja korlátozott. Testőrök veszik körül, akik nemigen pakolhatnak, hisz pakolás közben nem őrizhetnék a kormányfő testét: és ha ez a test fizikailag oly fitt és kicsattanó is, mint a mi miniszterelnökünké (duzzadj, kebel!), a testőrök nyilván csak balfaszkodnak a gáton, tapicskolnak, útban vannak, ily módon kérdőjelezve meg a miniszterelnöki pakolás eszközarányosságát. Ugyancsak kavarodást okozhatnak a gáton ilyenkor menetrendszerűen felbukkanó diplomaták, akik zavarukban azt sem tudják, hogy mibe lépjenek, és mit kérdezzenek a kivörösödött fejű, csapzott közjogi méltóságtól.

Nem kétséges, hogy a szolnoki turné PR-hozadéka mindennek ellenére tetemes lesz. Bár nyilván számosan legyintenek majd a kormányfői bohóckodásra, nem kétséges, hogy a tigrispólós Orbán ugyancsak sokakban kelti majd azt a képzetet, hogy itt valóban téve van értük, az országért: a papirossal való hivatali baszkódásnál sokkal jobban kvadrál a munkáról alkotott közkeletű elképzelésekkel a trógerolás. Még akkor is, ha ez csak színház, szolidaritási fesztivál, hamisság.

Mit keresett a miniszterelnök Szolnokon? Miért nem az irodájában ült, miért nem avval foglalkozott, ami a dolga? Miért nem azokra a kérdésekre adja meg a választ, amelyekre a választ megadni dolga lenne, és amelyekért valódi felelősséggel tartozik az ország polgárainak? És amelyekből nyilván a múlt hétre is adódott volna szép számmal. Hogy mást ne említsünk: valamilyen módon nyilvános felelettel illett volna előállni arra a kérdésre, hogy mire volt jó a bukaresti látogatás; vagy hogy mi a kormányzat elképzelése a gázáremeléssel kapcsolatban, amely egyrészt emberek millióinak pénztárcáját érinti, másrészt pedig a legnagyobb magyar vállalat további sorsa függ tőle, s amely ügyben mindkét oldalon, a Molén és a kormányzatén is tehát, megfontolásra érdemes, ám egymással ellentétes érvek és érdekek állnak szemben egymással; és akkor arról, hogy egy hónap múlva az Országggyűlésnek államfőt kell választania, amihez némi köze talán Orbánnak is van, még egy szót sem ejtettünk. És persze a miniszterelnökön - jelenléte sajnálatos hiányánál fogva - nem volt számon kérhető az sem, hogy az árvízi védekezés költségeinek fedezetét miért a fűnyíróelv szerint veszi el az egyes tárcáktól a kormány, miközben az autópálya-építésre nem kérünk pénzt az Európai Uniótól (mondván, hogy úgysem adnak: a valódi oknak pedig az látszik lenni, hogy az EU-pénzek felhasználásába beleütné az orrát az EU is). A miniszterelnök szemmel láthatóan nem ezekkel a túlságosan is valóságos politikai dilemmákkal kívánt foglalkozni. Inkább elmenekült előlük. A zsákokhoz: hisz azok nem szólalnak meg, és nem kérdeznek vissza, még ha földhöz vágják is őket.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.