A modern politika születése

  • Mikecz Dániel
  • 2015. december 30.

Liberális szemmel – Republikon

A politikának nincsen általános ünnepe – pedig lehetne találni eseményt hozzá.

A nyugati kultúrkörben mindenszentek napjával kezdődik a téli ünnepi időszak, ami újév, illetve vízkereszt beköszöntével ér véget. Az ünnep lényege egyrészt az idő strukturálása, másrészt az emlékezés. Az ünnep idején az idő nem szokásos formájában halad, kitér mindennapi sodrásából, létrejön a jelen kapcsolata a múlttal. A téli időszakban a különböző ünnepek kapcsán gyakran felidézzük azok eredetét, amik a legtöbb esetben kapcsolódnak a kereszténység megszületéséhez, miközben léteznek a kereszténységet megelőző gyökereik is. A vallásos ünnepekhez hasonlóan megemlékezünk az állam alapításáról, fontos nemzeti sorsfordulókról. A politikának azonban nincsen általános ünnepe, mégis felfedezhető egy olyan eseménysorozat, egy társadalmi mozgalom a történelemben, amit bátran tarthatunk a modern politika születésének.

Ez az eseménysorozat a 18. század végi angol rabszolgaság-ellenes mozgalom tevékenységéhez kötődik. Az 1783–85 körül megerősödő mozgalomban kvéker és anglikán egyházi csoportok, valamint egy földrajzi társaság is részt vettek. A mozgalom tevékenysége révén 1807-ben betiltották a rabszolga-kereskedelmet a Brit Birodalomban, majd 1833-ban magát a rabszolgaság intézményét is eltörölték.

Az abolicionista mozgalomban minden olyan elemet felhasználtak az aktivisták, amit a modern politikából ismerünk. Petíciókat köröztettek befolyásos polgárok között, amelyeket végül képviselőiknek nyújtottak be. Gyújtó hangvételű politikai pamfleteket írtak a közvélemény meggyőzésére. Nyilvánosságra hozták, hogy milyen embertelen körülmények között volt szokás elhelyezni az afrikaiakat a rabszolgaszállító hajókon. A mozgalom sikerrel használta a vizuális elemeket, saját „kitűzőt” is alkottak. Josiah Wedgewood fazekas és feltaláló, a mozgalom aktivistája tervezett és tömeggyártásban készített egy medált, amely széles körben elterjedt. A medálon egy láncra vert imádkozó afrikai rabszolga volt látható, körülötte a „Nem vagyok én is egy ember és testvér?” mondattal. Az abolicionista mozgalomról és az abban fontos szerepet játszó William Wilberforce életéről film is készült A szabadság himnusza címmel.

false

Az angol abolicionista mozgalom megjelenése és sikere történetileg szorosan kötődik a 18. század végi angol társadalom átalakulásához, azaz a parlamentáris politikai rendszer kialakulásához, a folyamatos demokratizálódáshoz. Ebben az időszakban a parlament folyamatosan erősödött a királlyal szemben, ami így célpontja lehetett a követeléseknek. Legitimálta a számonkérést, hogy a politikai cselekvés közben az elit arra hivatkozott, hogy a nép, tehát a politikai közösség nevében jár el. Az írástudás szélesedése, a közlekedés fejlődése és az új kommunikációs eszköz, az újság elterjedése révén egymástól távol élő emberek felfedezhették, hogy a közös sérelmek és érdekek összekapcsolják őket. A parlament törvényhozó tevékenysége ráadásul mindenkire hatással volt, függetlenül attól, hogy rendelkezett-e szavazati joggal. A képviselőket földrajzi egységek szerint választották, így mindenkinek lehetett közvetlen kapcsolata egy döntéshozó hatalommal bíró egyénnel. Ennek révén csökkent a patronázs, az érdekkijárás szerepe. A képviselők megválasztása, a kampány ráadásul alkalmat is adott a kollektív cselekvésre. A választott testületek tanácskozásai pedig kiváló helyszínt biztosítottak a tiltakozásra, ahogy most is előszeretettel tiltakoznak a mozgalmárok parlamentek és minisztériumok előtt.

false

Az angol abolicionista mozgalom tehát felmutatta mindazokat az elemeket, amelyeket a modern politikára olyan jellemzőnek tartunk. A rabszolgaság ellen küzdő brit alattvalók sikerrel tudták rákényszeríteni akaratukat a döntéshozókra, azaz a parlament tagjaira. A rabszolgaság-ellenes mozgalom története arra a közkeletű vélekedésre is rácáfol, hogy a politikában mindennek végső mozgatórugója a törekvés több hatalomra, nagyobb gazdasági haszonra. Ma és kétszáz éve is léteztek olyanok, akik azért küzdöttek egy cél érdekében, mert nem tudták elviselni mások szenvedését.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.