A modern politika születése

  • Mikecz Dániel
  • 2015. december 30.

Liberális szemmel – Republikon

A politikának nincsen általános ünnepe – pedig lehetne találni eseményt hozzá.

A nyugati kultúrkörben mindenszentek napjával kezdődik a téli ünnepi időszak, ami újév, illetve vízkereszt beköszöntével ér véget. Az ünnep lényege egyrészt az idő strukturálása, másrészt az emlékezés. Az ünnep idején az idő nem szokásos formájában halad, kitér mindennapi sodrásából, létrejön a jelen kapcsolata a múlttal. A téli időszakban a különböző ünnepek kapcsán gyakran felidézzük azok eredetét, amik a legtöbb esetben kapcsolódnak a kereszténység megszületéséhez, miközben léteznek a kereszténységet megelőző gyökereik is. A vallásos ünnepekhez hasonlóan megemlékezünk az állam alapításáról, fontos nemzeti sorsfordulókról. A politikának azonban nincsen általános ünnepe, mégis felfedezhető egy olyan eseménysorozat, egy társadalmi mozgalom a történelemben, amit bátran tarthatunk a modern politika születésének.

Ez az eseménysorozat a 18. század végi angol rabszolgaság-ellenes mozgalom tevékenységéhez kötődik. Az 1783–85 körül megerősödő mozgalomban kvéker és anglikán egyházi csoportok, valamint egy földrajzi társaság is részt vettek. A mozgalom tevékenysége révén 1807-ben betiltották a rabszolga-kereskedelmet a Brit Birodalomban, majd 1833-ban magát a rabszolgaság intézményét is eltörölték.

Az abolicionista mozgalomban minden olyan elemet felhasználtak az aktivisták, amit a modern politikából ismerünk. Petíciókat köröztettek befolyásos polgárok között, amelyeket végül képviselőiknek nyújtottak be. Gyújtó hangvételű politikai pamfleteket írtak a közvélemény meggyőzésére. Nyilvánosságra hozták, hogy milyen embertelen körülmények között volt szokás elhelyezni az afrikaiakat a rabszolgaszállító hajókon. A mozgalom sikerrel használta a vizuális elemeket, saját „kitűzőt” is alkottak. Josiah Wedgewood fazekas és feltaláló, a mozgalom aktivistája tervezett és tömeggyártásban készített egy medált, amely széles körben elterjedt. A medálon egy láncra vert imádkozó afrikai rabszolga volt látható, körülötte a „Nem vagyok én is egy ember és testvér?” mondattal. Az abolicionista mozgalomról és az abban fontos szerepet játszó William Wilberforce életéről film is készült A szabadság himnusza címmel.

false

Az angol abolicionista mozgalom megjelenése és sikere történetileg szorosan kötődik a 18. század végi angol társadalom átalakulásához, azaz a parlamentáris politikai rendszer kialakulásához, a folyamatos demokratizálódáshoz. Ebben az időszakban a parlament folyamatosan erősödött a királlyal szemben, ami így célpontja lehetett a követeléseknek. Legitimálta a számonkérést, hogy a politikai cselekvés közben az elit arra hivatkozott, hogy a nép, tehát a politikai közösség nevében jár el. Az írástudás szélesedése, a közlekedés fejlődése és az új kommunikációs eszköz, az újság elterjedése révén egymástól távol élő emberek felfedezhették, hogy a közös sérelmek és érdekek összekapcsolják őket. A parlament törvényhozó tevékenysége ráadásul mindenkire hatással volt, függetlenül attól, hogy rendelkezett-e szavazati joggal. A képviselőket földrajzi egységek szerint választották, így mindenkinek lehetett közvetlen kapcsolata egy döntéshozó hatalommal bíró egyénnel. Ennek révén csökkent a patronázs, az érdekkijárás szerepe. A képviselők megválasztása, a kampány ráadásul alkalmat is adott a kollektív cselekvésre. A választott testületek tanácskozásai pedig kiváló helyszínt biztosítottak a tiltakozásra, ahogy most is előszeretettel tiltakoznak a mozgalmárok parlamentek és minisztériumok előtt.

false

Az angol abolicionista mozgalom tehát felmutatta mindazokat az elemeket, amelyeket a modern politikára olyan jellemzőnek tartunk. A rabszolgaság ellen küzdő brit alattvalók sikerrel tudták rákényszeríteni akaratukat a döntéshozókra, azaz a parlament tagjaira. A rabszolgaság-ellenes mozgalom története arra a közkeletű vélekedésre is rácáfol, hogy a politikában mindennek végső mozgatórugója a törekvés több hatalomra, nagyobb gazdasági haszonra. Ma és kétszáz éve is léteztek olyanok, akik azért küzdöttek egy cél érdekében, mert nem tudták elviselni mások szenvedését.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.