A népszavazások értelme

  • Mikecz Dániel
  • 2016. február 26.

Liberális szemmel – Republikon

Kormányzati mozgósításra, a nyilvánosság uralására használni a népszavazást legalább annyira káros, mint indítványozásának erőszakos megakadályozása.
false

A népszavazásra sokan úgy tekintenek, mint alapvető demokratikus intézményre, amely végső soron az állampolgári részvétel beteljesülése. A népszavazással azonban könnyen vissza lehet élni: nem véletlenül lehet a populista kormányzás egyik legjobb eszköze arra, hogy a vezetők csupán egy referenciasokaságot hozzanak létre a saját politikájuk igazolására. Franciaországban a második császárság korában járta az a mondás, hogy a referendum egy latin szó, ami azt jelenti, hogy igen. Természetesen manapság több garancia érvényesül a népszavazások titkosságára vonatkozóan, és több információ is áll az állampolgárok rendelkezésére, mindez mégsem szavatolja, hogy a népszavazás messzemenőkig demokratikus eszköz maradjon.

A probléma ugyanis az, hogy a népszavazás mennyiségi, és nem minőségi értelemben teszi lehetővé az állampolgári részvételt. Különösen igaz ez a mostani esetben, amikor a kormány kezdeményezi a népszavazást. Alapesetben a kormány mögött törvényhozási támogatás van, másképpen nem tudná elfogadtatni például a költségvetést. Kisebbségi kormány esetében elképzelhető, hogy egy lényeges ügyhöz a támogatást a kormány közvetlenül a néptől szerzi meg, de még ebben az esetben is szüksége van a népszavazás kiírásához az Országgyűlés támogatására. A kormánynak tehát megvan a maga eszköze arra, hogy döntéseket hozhasson. Nem véletlen, hogy nemzetközi szerződések ratifikálása (NATO- és EU-tagság) előtt került csak sor eddig a kormány által kezdeményezett népszavazásra. Ezekben az esetekben olyan jelentőségű döntésekről volt ugyanis szó, amelyek hosszú távon és döntően befolyásolták Magyarország helyzetét, ráadásul a népszavazások vitathatatlan legitimációt biztosítottak az észak-atlanti és az európai integrációnak.

false

A kormány népszavazással kapcsolatos döntésével ellentétben az alulról jövő kezdeményezések megkívánják legalább a szervezők részéről a minőségi részvételt. Az indítvány benyújtása, és elsősorban a kétszázezer aláírás összegyűjtése olyan feladat, amelynek nemcsak anyagi, hanem egyéni költségei is vannak. Nem véletlen, hogy komoly szervezeti háttér nélkül nem is lehet sikeres egy népszavazási kezdeményezés. Még a netadós tüntetések során megismert, a nyilvánossághoz is hozzáféréssel rendelkező szervezőknek sem sikerült összegyűjteniük az aláírásokat a rendszerbontó népszavazásukhoz. Olyan érvényes és eredményes népszavazásra, melyet nem az Országgyűlés vagy a kormány kezdeményezett, 1989-ben a négyigenes, és 2008-ban a szociális népszavazás során került sor. Mindkettőt lényeges erőforrásokkal rendelkező ellenzéki pártok indították.

A demokrácia válságáról szóló diskurzusok központi eleme az alacsony állampolgári részvétel, a közöny, a bizalmatlanság a politikai intézményekkel szemben. A népszavazás esetében a kezdeményezők oldalán magasak a költségek, az állampolgároktól azonban nem kíván sok egyéni befektetést, aktivitást a népszavazás. A demokrácia minőségét javítani kívánó programok, szervezetek ugyanakkor a minőségi részvételre helyezik a hangsúlyt. Ezek olyan lehetőségek, ahol az állampolgárnak lehetősége van az igen/nem bináris kódon túlmutató részvételre. Másoktól informálódni, meggyőzni, felelősen dönteni tanítanak meg ezek a formák.

A menekültügyi kvótákról természetesen nem lehet falugyűléseket tartani – ezeknek a részvételi formáknak lokális szinten van értelme. A minőségi részvétel azonban érzékenyebbé teszi az állampolgárokat általánosságban a közélettel kapcsolatban, valamint további aktivitásra sarkall. A mennyiségi részvétellel kapcsolatban az is probléma, hogy bizonyos ügyek nehezen egyszerűsíthetők le az igen/nem válaszra. A szociális népszavazás nem mentette meg az egészségügyet, ugyanis bonyolult, összetett struktúráról van szó. A népszavazás is olyan helyzetekben használható eszköz, amikor az állampolgárnak elegendő információja van az üggyel kapcsolatban, ami legtöbb esetben ugyancsak a helyi szinten valósul meg.

Azonban minden állampolgári részvételi forma csak akkor lesz valójában demokratikus, ha valódi következménye, tétje van. Az állampolgárok részéről ez teremti meg a motivációt a részvételre, és erősíti a politikai intézményekbe vetett bizalmat. Kormányzati mozgósításra, a nyilvánosság uralására használni a demokratikus intézményeket legalább annyira káros, mint a népszavazás indítványozásának erőszakos megakadályozása.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.