A Trump-győzelem tanulságai – avagy hogyan lehet legyőzni a populistákat?

  • Madlovics Bálint
  • 2016. november 13.

Liberális szemmel – Republikon

Mivel épp azt mondják, amit az emberek hallani akarnak, elvileg az övéknél tetszetősebb válasz nincs.

Amennyire meglepte a világ politika iránt érdeklődő részét Donald Trump fölényes, szokásosan demokrata, illetve billegő államokat is behúzó győzelme az amerikai elnökválasztáson, olyan hamar sikerült az elemzők többségének elhelyezni azt abban a narratívában, amelyet a Brexit-népszavazás és még korábban a különböző populista erők európai előretörése kapcsán is használtak. Röviden: az elitek elszakadtak a valóságtól, gőgösen lenézik a leszakadó és egyre nagyobb (egzisztenciális) félelemben élő emberek panaszait, akik viszont így, elkeseredettségükben a populisták felé fordulnak. A populizmus nem más, mint – ahogy egy neves holland politikatudós fogalmaz – a nem demokratikus liberalizmusra adott illiberális válasz, a magukra hagyott és kisemmizett emberek lázadása az álomvilágban élő elitekkel szemben.

Jogosan merül föl azonban a kérdés, hogy mégis mi lenne akkor az elitek feladata. Miből állna az álomvilágból való „ébredés”, avagy hogyan adhatnának a populisták ellenfelei a mainál jobb, sőt még a versenytársaik szövegeinél is népszerűbb válaszokat a kisemberek problémáira? A kérdés annál is feszítőbb, mivel a populisták épp azt mondják, amit az emberek hallani akarnak, azaz elvileg az övékénél tetszetősebb válasz – a nép szempontjából – nincs; a szövegeiket átvenni pedig, mint David Cameron példájából is láthatjuk, korántsem biztos, hogy a végeredmény szempontjából tanácsos lenne.

A válaszhoz mindenekelőtt azt kell megértenünk, hogy általában hogyan épülnek fel a kampányüzenetek, és hogyan néznek ki köztük a populisták. Egy jó kampány alapvetően három dologból áll: félelemből, amely egy probléma azonosítását és az okok (bűnbakok) kijelölését jelenti; reményből, amely a problémára kínált megoldásból fakad; és végül „a megmentő” szerepéből, ami nem jelent mást, mint hogy az adott politikus bizonyítja hitelességét, őszinte szándékát és képességét is a beazonosított probléma megoldására. Populistának azt szokás tekinteni, aki a kampányüzenetéhez a választók meglévő félelmeit, illetve az általuk legégetőbbnek gondolt problémát használja, teljesen elfogadva és legfeljebb csak kiegészítve azt konkrét bűnbakok megjelölésével, a reményt pedig leegyszerűsítő, a választók által könnyen befogadható megoldások kínálásával táplálja.

false

Trump e meghatározás szerint vérbeli populista. A kampányában teljesen magáévá tette a globalizáció amerikai veszteseinek, az ún. rozsdaövezet polgárainak a félelmeit, gondjait; megjelölte a kilátástalanságért felelős bűnbakot a washingtoni elit csoportjában, amely – mint mondta – politikailag korrekt beszédmódjával még tabusítja is az emberek problémáit; megoldásként pedig egészen egyszerű válaszokat kínált a falépítéstől a gyárak visszahozásán át a protekcionista gazdaságpolitikáig. De ez még így nem lett volna elég a győzelemhez: „a megmentő” szerepében bizonyítania kellett elitellenességének hitelességét is úgy, hogy ő maga egyébként jövedelmi helyzete és karrierje alapján de facto tagja az amerikai elitnek. Ezt az USA mainstreamjével erősen szembemenő, bárdolatlan stílusa mellett ironikus módon a vele szembeni támadások biztosították: azzal, hogy Hillary Clinton, aki bevallottan az elitet képviselte, folyamatosan a durvasága miatt támadta, továbbá az, hogy az amerikai sajtó zöme, a liberális értelmiség, a különböző sztárok, de még a Republikánus Párt patinás politikusai is hevesen ellenezték a jelöltségét, éppen hogy segítette sok választóban kialakulni azt a benyomást, hogy ez az ember tényleg szemben áll az elittel.

Clintonék példájából látszik, hogy a hitelesség csorbítása elméletileg lehetséges módja a populista jelöltek gyengítésének, viszont az elitből jövő kritikákat a populizmus előre kivédi. E lehetőség híján vissza is térünk az alapkérdéshez: milyen félelemből és reményből álló kampányüzenetet fogalmazhatnak meg a populisták ellenfelei?

Ami a félelmet, a probléma megjelölését illeti, itt azt kell látni, hogy a politikában semmi sincs kőbe vésve, és még az egyértelműnek tűnő élethelyzetek sem determinálják az emberek szavazói magatartását. „Nem a tények zavarják az embereket, hanem a tényekről alkotott véleményük” – régi bölcsesség ez, de helytálló: legyenek egy embernek bármilyen problémái, saját magának fontossági sorrendet állít fel köztük az alapján, hogy melyiket mennyire ítéli súlyosnak. Ezt a sorrendet, illetve az azt meghatározó véleményeket pedig meg lehet változtatni. Magyarán, ha például a gyárak megszűnése nyomán keletkező munkanélküliségre nincs is egy politikusnak a populista versenytársánál tetszetősebb válasza, megpróbálhatja meggyőzni a választókat, hogy vannak más problémák, amik ennél fontosabbak. Ez a mutatvány csöppet sem lehetetlen; gondoljunk csak a Fidesz menekültügyi kampányaira, amellyel egy a társadalom nagy többsége számára nem kézzelfogható problémát sikerült a kézzelfogható, materiális gondok (oktatás, egészségügy) fölé helyezniük – mégpedig korántsem csak gyűlöletkeltéssel.

Bármilyen problémát is határoz meg egy politikus, természetesen szüksége lesz a megoldás, a remény megfogalmazására is. Itt, bár a populisták előnye elsőre behozhatatlannak látszik, elvégre ők leegyszerűsítő válaszokat adnak bonyolult kérdésekre, valójában a bonyolult programokat is le lehet egyszerűsíteni, illetve lehet találni olyan szlogeneket, amelyek az érzelmileg motiváló lényegénél fogják meg az összetett megoldásokat is. A rendszerváltás környékén például amögött, hogy „éljünk úgy, mint az osztrákok”, nyilván szakpolitikailag bonyolultabb program húzódott, mégis érthető, befogadható cél volt a magyarok számára. A „zárkózzunk föl a Nyugathoz” szlogenje a választói percepció szintjén a lényegét tekintve nem különbözik attól, hogy „Make America Great Again”.

Végezetül egyetlen kérdés maradt, ami viszont a populistáktól függetlenül is föltehető: hogyan nyerhetik el ellenfeleik a hitelességüket? A jelenlegi elitbe sorolt politikus nyilván nem számíthat olyan „hitelesítő nyomásra”, mint amely Trumpra nehezedett, viszont végső soron tanulhat az amerikai példából: az Amerikában már meghonosodott előválasztás mechanizmusa épp arra szolgál, hogy a választók eldönthessék, kit tartanak igazán hiteles jelöltnek. Ezenfelül pedig, ha egy jelölt, aki – szemben a hagyományokkal, mint hazánkban – vállal egy ilyen megmérettetést, önmagában is erősíti a hitelességét, és hangsúlyozza nem elitista jellegét is.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.