Az „elfoglalt” zászlókról

  • Mikecz Dániel
  • 2015. június 25.

Liberális szemmel – Republikon

A konföderációs zászló korábban alkalmas volt arra, hogy titkon összekacsinthassanak a rasszisták a déli hagyományok ápolásának ürügyén. Ennek most vége.

A hazai sajtóban mínuszos hírként jelent csak meg, milyen vita alakult ki a konföderációs zászló jelentéséről annak kapcsán, hogy kilenc afroamerikai hívőt lemészároltak a fekete emancipáció szempontjából szimbolikus jelentésű templomban. A zászlók explicit politikai jelentéssel bírnak, azonban arról nem minden esetben van egyetértés, hogy pontosan mi is az a jelentés, ahogy évekkel korábban hazánkban az árpádsávos zászlóval is történt. Nem véletlen, hogy a társadalmi mozgalmak célja gyakran a zászlókhoz hasonló szimbólumok jelentésének megváltoztatása.

false

A zászló jelentéséről szóló vita jelenleg már odáig jutott, hogy több amerikai áruházlánc és online piactér, így a Walmart, az eBay, az Amazon és a Sears is felfüggesztette a konföderációs zászlók és az azokat feltüntető termékek forgalmazását. A vitát és a tiltakozást egyrészt az váltotta ki, hogy a tömeggyilkossággal vádolt 21 éves, rasszista Dylann Roof a közösségi médiában több képen is a konföderációs zászlóval pózolt. Másrészt a dél-karolinai törvényhozás kertjében nem vonták félárbocra a konföderációs zászlót; később persze magának a zászlónak a puszta jelenlétét is kritizálták a tüntetők. Azt a zászlót egyébként még 2000-ben egy kompromisszum keretében vették le a törvényhozás kupolájáról. Időközben sokan elhatárolódtak a zászlótól, Dél-Karolina kormányzójától a NASCAR-ig. Virginiában megtiltották a használatát a rendszámokon, Alabama kormányzója eltávolította a különböző konföderációs zászlókat a polgárháborús emlékművekről.

Az amerikai polgárháború óta a konföderációs zászló nem csupán egy történelmi relikvia, hanem sokak számára a déli identitás, függetlenség szimbóluma is. Barack Obama is az amerikai történelem részének tekinti, amely szerinte éppen ezért múzeumba való. A zászlóknak elsődleges szerepük az identitás hordozása, és a kiváltott hatás soha nem lehet független a kontextustól. A konföderációs zászló a megtűrt vagy éppen a „redneck” identitás részeként cikizett tárgyból a rasszizmus szimbóluma lett. A jelentésváltozás fordított irányban is megtörténhet, egy elutasított szimbólumnak lehet a korábbinál szélesebb körben is elfogadott jelentése, ami az árpádsávos zászlóval is történt Magyarországon.

false

Ismert tény volt, hogy az árpádsávos zászlót a hungarista mozgalom értelmezte újra a két világháború között. A rendszerváltás után a szkinhedcsoportok, elsősorban a Vér és Becsület gyűlésein tűnt fel. A Jobbik, illetve a Magyar Gárda is elkezdte használni, majd a 2006-os forró ősz után megjelent a Fidesz utcai eseményein. Az árpádsávos zászló használói akkor arra hivatkoztak, hogy Magyarország történelmi zászlóihoz tartozik, felvonultatják állami ünnepségeken, és ott van az Országgyűlésben is a képviselők eskütételekor. Valóban, az árpádsávos zászló történelmünk része, és – parafrazeálva Barack Obamát – a helye a múzeumban van.

A zászlók, szimbólumok „elfoglalása” tehát bevett gyakorlat a politikában, és elsősorban a társadalmi mozgalmakra jellemző. Ennek korábban tisztán praktikus oka volt: a szűk réteg által ismert jelentés segített a földalatti mozgalmaknak konspirációs tevékenységükben. A különböző tilalmak kijátszása, a hatóságok félrevezetése vagy éppen azok heccelése miatt választ a német szélsőjobboldal olyan germán rúnákat, amelyek emlékeztetnek az önkényuralmi jelképekre, de használatukat a német törvények nem tiltják. Ugyanezen okból használatos még a 88-as számkombináció, hiszen az ábécé 8. betűje a H, a HH pedig az ismert náci vezér nevének kezdőbetűi. Nem volt tehát véletlen a Lelkiismeret 88 részéről sem a névválasztás, és kezdhetünk gyanakodni, ha Türingiában egy olyan buliba tévedünk, ahol 88 cent az akciós sör.

Az árpádsávos zászló beemelése a fősodorba azonban más jelentőséggel bírt: nem elsősorban a hatóságok kijátszása volt a cél, hanem a társadalmi normák megváltoztatása. A Jobbik és a radikális jobboldali mozgalom kikezdte a fennálló közmegegyezést a szalonképesség határairól. A 2006–2009-es időszakban ez azért volt lehetséges, mert hitelüket vesztették a norma hordozói, és a Fidesznek nem állt érdekében fenntartani a kulturális, szimbolikus status quót. A hegemón kultúra megváltoztatása természetesen nem csak a radikális és szélsőséges jobboldali mozgalmakra jellemző, hiszen az olyan emancipatorikus törekvések, mint az LMBTQ mozgalom, a feministák vagy éppen a fekete polgárjogi mozgalom rávilágított azokra a kulturális vagy verbális gyakorlatokra, amelyek kevésbé explicit módon, de nagyon is hatékonyan fenntartani képesek az adott csoport elnyomását.

A konföderációs zászló korábban alkalmas volt arra, hogy titkon összekacsinthassanak a rasszisták a déli hagyományok ápolásának ürügyén, de az utóbbi napokban végleg egyértelmű jelentést kapott. Amerikában most pár nap alatt ment végbe egy nagymértékű kulturális fordulat, jelentésváltozás, ami önmagában is érdekes. A konföderációs zászlót valószínűleg továbbra is használni fogják a vállaltan rasszista csoportok. Ezek tükrében nem lepődnék meg, ha a hazai radikális jobboldal környékén is megjelenne hamarosan a konföderációs zászló.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”