Az „elfoglalt” zászlókról

  • Mikecz Dániel
  • 2015. június 25.

Liberális szemmel – Republikon

A konföderációs zászló korábban alkalmas volt arra, hogy titkon összekacsinthassanak a rasszisták a déli hagyományok ápolásának ürügyén. Ennek most vége.

A hazai sajtóban mínuszos hírként jelent csak meg, milyen vita alakult ki a konföderációs zászló jelentéséről annak kapcsán, hogy kilenc afroamerikai hívőt lemészároltak a fekete emancipáció szempontjából szimbolikus jelentésű templomban. A zászlók explicit politikai jelentéssel bírnak, azonban arról nem minden esetben van egyetértés, hogy pontosan mi is az a jelentés, ahogy évekkel korábban hazánkban az árpádsávos zászlóval is történt. Nem véletlen, hogy a társadalmi mozgalmak célja gyakran a zászlókhoz hasonló szimbólumok jelentésének megváltoztatása.

false

A zászló jelentéséről szóló vita jelenleg már odáig jutott, hogy több amerikai áruházlánc és online piactér, így a Walmart, az eBay, az Amazon és a Sears is felfüggesztette a konföderációs zászlók és az azokat feltüntető termékek forgalmazását. A vitát és a tiltakozást egyrészt az váltotta ki, hogy a tömeggyilkossággal vádolt 21 éves, rasszista Dylann Roof a közösségi médiában több képen is a konföderációs zászlóval pózolt. Másrészt a dél-karolinai törvényhozás kertjében nem vonták félárbocra a konföderációs zászlót; később persze magának a zászlónak a puszta jelenlétét is kritizálták a tüntetők. Azt a zászlót egyébként még 2000-ben egy kompromisszum keretében vették le a törvényhozás kupolájáról. Időközben sokan elhatárolódtak a zászlótól, Dél-Karolina kormányzójától a NASCAR-ig. Virginiában megtiltották a használatát a rendszámokon, Alabama kormányzója eltávolította a különböző konföderációs zászlókat a polgárháborús emlékművekről.

Az amerikai polgárháború óta a konföderációs zászló nem csupán egy történelmi relikvia, hanem sokak számára a déli identitás, függetlenség szimbóluma is. Barack Obama is az amerikai történelem részének tekinti, amely szerinte éppen ezért múzeumba való. A zászlóknak elsődleges szerepük az identitás hordozása, és a kiváltott hatás soha nem lehet független a kontextustól. A konföderációs zászló a megtűrt vagy éppen a „redneck” identitás részeként cikizett tárgyból a rasszizmus szimbóluma lett. A jelentésváltozás fordított irányban is megtörténhet, egy elutasított szimbólumnak lehet a korábbinál szélesebb körben is elfogadott jelentése, ami az árpádsávos zászlóval is történt Magyarországon.

false

Ismert tény volt, hogy az árpádsávos zászlót a hungarista mozgalom értelmezte újra a két világháború között. A rendszerváltás után a szkinhedcsoportok, elsősorban a Vér és Becsület gyűlésein tűnt fel. A Jobbik, illetve a Magyar Gárda is elkezdte használni, majd a 2006-os forró ősz után megjelent a Fidesz utcai eseményein. Az árpádsávos zászló használói akkor arra hivatkoztak, hogy Magyarország történelmi zászlóihoz tartozik, felvonultatják állami ünnepségeken, és ott van az Országgyűlésben is a képviselők eskütételekor. Valóban, az árpádsávos zászló történelmünk része, és – parafrazeálva Barack Obamát – a helye a múzeumban van.

A zászlók, szimbólumok „elfoglalása” tehát bevett gyakorlat a politikában, és elsősorban a társadalmi mozgalmakra jellemző. Ennek korábban tisztán praktikus oka volt: a szűk réteg által ismert jelentés segített a földalatti mozgalmaknak konspirációs tevékenységükben. A különböző tilalmak kijátszása, a hatóságok félrevezetése vagy éppen azok heccelése miatt választ a német szélsőjobboldal olyan germán rúnákat, amelyek emlékeztetnek az önkényuralmi jelképekre, de használatukat a német törvények nem tiltják. Ugyanezen okból használatos még a 88-as számkombináció, hiszen az ábécé 8. betűje a H, a HH pedig az ismert náci vezér nevének kezdőbetűi. Nem volt tehát véletlen a Lelkiismeret 88 részéről sem a névválasztás, és kezdhetünk gyanakodni, ha Türingiában egy olyan buliba tévedünk, ahol 88 cent az akciós sör.

Az árpádsávos zászló beemelése a fősodorba azonban más jelentőséggel bírt: nem elsősorban a hatóságok kijátszása volt a cél, hanem a társadalmi normák megváltoztatása. A Jobbik és a radikális jobboldali mozgalom kikezdte a fennálló közmegegyezést a szalonképesség határairól. A 2006–2009-es időszakban ez azért volt lehetséges, mert hitelüket vesztették a norma hordozói, és a Fidesznek nem állt érdekében fenntartani a kulturális, szimbolikus status quót. A hegemón kultúra megváltoztatása természetesen nem csak a radikális és szélsőséges jobboldali mozgalmakra jellemző, hiszen az olyan emancipatorikus törekvések, mint az LMBTQ mozgalom, a feministák vagy éppen a fekete polgárjogi mozgalom rávilágított azokra a kulturális vagy verbális gyakorlatokra, amelyek kevésbé explicit módon, de nagyon is hatékonyan fenntartani képesek az adott csoport elnyomását.

A konföderációs zászló korábban alkalmas volt arra, hogy titkon összekacsinthassanak a rasszisták a déli hagyományok ápolásának ürügyén, de az utóbbi napokban végleg egyértelmű jelentést kapott. Amerikában most pár nap alatt ment végbe egy nagymértékű kulturális fordulat, jelentésváltozás, ami önmagában is érdekes. A konföderációs zászlót valószínűleg továbbra is használni fogják a vállaltan rasszista csoportok. Ezek tükrében nem lepődnék meg, ha a hazai radikális jobboldal környékén is megjelenne hamarosan a konföderációs zászló.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.