Az „elfoglalt” zászlókról

  • Mikecz Dániel
  • 2015. június 25.

Liberális szemmel – Republikon

A konföderációs zászló korábban alkalmas volt arra, hogy titkon összekacsinthassanak a rasszisták a déli hagyományok ápolásának ürügyén. Ennek most vége.

A hazai sajtóban mínuszos hírként jelent csak meg, milyen vita alakult ki a konföderációs zászló jelentéséről annak kapcsán, hogy kilenc afroamerikai hívőt lemészároltak a fekete emancipáció szempontjából szimbolikus jelentésű templomban. A zászlók explicit politikai jelentéssel bírnak, azonban arról nem minden esetben van egyetértés, hogy pontosan mi is az a jelentés, ahogy évekkel korábban hazánkban az árpádsávos zászlóval is történt. Nem véletlen, hogy a társadalmi mozgalmak célja gyakran a zászlókhoz hasonló szimbólumok jelentésének megváltoztatása.

false

A zászló jelentéséről szóló vita jelenleg már odáig jutott, hogy több amerikai áruházlánc és online piactér, így a Walmart, az eBay, az Amazon és a Sears is felfüggesztette a konföderációs zászlók és az azokat feltüntető termékek forgalmazását. A vitát és a tiltakozást egyrészt az váltotta ki, hogy a tömeggyilkossággal vádolt 21 éves, rasszista Dylann Roof a közösségi médiában több képen is a konföderációs zászlóval pózolt. Másrészt a dél-karolinai törvényhozás kertjében nem vonták félárbocra a konföderációs zászlót; később persze magának a zászlónak a puszta jelenlétét is kritizálták a tüntetők. Azt a zászlót egyébként még 2000-ben egy kompromisszum keretében vették le a törvényhozás kupolájáról. Időközben sokan elhatárolódtak a zászlótól, Dél-Karolina kormányzójától a NASCAR-ig. Virginiában megtiltották a használatát a rendszámokon, Alabama kormányzója eltávolította a különböző konföderációs zászlókat a polgárháborús emlékművekről.

Az amerikai polgárháború óta a konföderációs zászló nem csupán egy történelmi relikvia, hanem sokak számára a déli identitás, függetlenség szimbóluma is. Barack Obama is az amerikai történelem részének tekinti, amely szerinte éppen ezért múzeumba való. A zászlóknak elsődleges szerepük az identitás hordozása, és a kiváltott hatás soha nem lehet független a kontextustól. A konföderációs zászló a megtűrt vagy éppen a „redneck” identitás részeként cikizett tárgyból a rasszizmus szimbóluma lett. A jelentésváltozás fordított irányban is megtörténhet, egy elutasított szimbólumnak lehet a korábbinál szélesebb körben is elfogadott jelentése, ami az árpádsávos zászlóval is történt Magyarországon.

false

Ismert tény volt, hogy az árpádsávos zászlót a hungarista mozgalom értelmezte újra a két világháború között. A rendszerváltás után a szkinhedcsoportok, elsősorban a Vér és Becsület gyűlésein tűnt fel. A Jobbik, illetve a Magyar Gárda is elkezdte használni, majd a 2006-os forró ősz után megjelent a Fidesz utcai eseményein. Az árpádsávos zászló használói akkor arra hivatkoztak, hogy Magyarország történelmi zászlóihoz tartozik, felvonultatják állami ünnepségeken, és ott van az Országgyűlésben is a képviselők eskütételekor. Valóban, az árpádsávos zászló történelmünk része, és – parafrazeálva Barack Obamát – a helye a múzeumban van.

A zászlók, szimbólumok „elfoglalása” tehát bevett gyakorlat a politikában, és elsősorban a társadalmi mozgalmakra jellemző. Ennek korábban tisztán praktikus oka volt: a szűk réteg által ismert jelentés segített a földalatti mozgalmaknak konspirációs tevékenységükben. A különböző tilalmak kijátszása, a hatóságok félrevezetése vagy éppen azok heccelése miatt választ a német szélsőjobboldal olyan germán rúnákat, amelyek emlékeztetnek az önkényuralmi jelképekre, de használatukat a német törvények nem tiltják. Ugyanezen okból használatos még a 88-as számkombináció, hiszen az ábécé 8. betűje a H, a HH pedig az ismert náci vezér nevének kezdőbetűi. Nem volt tehát véletlen a Lelkiismeret 88 részéről sem a névválasztás, és kezdhetünk gyanakodni, ha Türingiában egy olyan buliba tévedünk, ahol 88 cent az akciós sör.

Az árpádsávos zászló beemelése a fősodorba azonban más jelentőséggel bírt: nem elsősorban a hatóságok kijátszása volt a cél, hanem a társadalmi normák megváltoztatása. A Jobbik és a radikális jobboldali mozgalom kikezdte a fennálló közmegegyezést a szalonképesség határairól. A 2006–2009-es időszakban ez azért volt lehetséges, mert hitelüket vesztették a norma hordozói, és a Fidesznek nem állt érdekében fenntartani a kulturális, szimbolikus status quót. A hegemón kultúra megváltoztatása természetesen nem csak a radikális és szélsőséges jobboldali mozgalmakra jellemző, hiszen az olyan emancipatorikus törekvések, mint az LMBTQ mozgalom, a feministák vagy éppen a fekete polgárjogi mozgalom rávilágított azokra a kulturális vagy verbális gyakorlatokra, amelyek kevésbé explicit módon, de nagyon is hatékonyan fenntartani képesek az adott csoport elnyomását.

A konföderációs zászló korábban alkalmas volt arra, hogy titkon összekacsinthassanak a rasszisták a déli hagyományok ápolásának ürügyén, de az utóbbi napokban végleg egyértelmű jelentést kapott. Amerikában most pár nap alatt ment végbe egy nagymértékű kulturális fordulat, jelentésváltozás, ami önmagában is érdekes. A konföderációs zászlót valószínűleg továbbra is használni fogják a vállaltan rasszista csoportok. Ezek tükrében nem lepődnék meg, ha a hazai radikális jobboldal környékén is megjelenne hamarosan a konföderációs zászló.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.