Nemzeti konzultáció: a marketingtől a populizmusig

  • Mikecz Dániel
  • 2015. május 1.

Liberális szemmel – Republikon

A politikában bevett a marketingeszközök használata, amik önmagukban nem összeegyezhetetlenek a politikai pluralizmussal. A nemzeti konzultáció azonban olyan technika, amellyel az érintettek kihagyásával lehet eladni a politikai terméket. Ahelyett, hogy az állampolgár valódi cselekvő lenne, csupán hivatkozási pontként, eszközként szolgál a populista politikához.

Megszokott sablonná vált a magyar politikában, hogy a népszerűségvesztés okát a politikusok a rossz kommunikációban látják. Az elmúlt hetekben az időközi választásokon való rossz szereplés kapcsán is több kormánypárti képviselő, illetve a kormányhoz közelálló publicista vélte úgy, hogy az alapvetően jó intézkedéseket kommunikálta rosszul a Fidesz. Az alapvetően rossz politikát még jó kommunikációval sem lehet eladni, ezt persze a politikusok is tudhatják, csak éppen mindig kézenfekvő a tálalást hibáztatni, mint elismerni, hogy magával a tartalommal van az igazi probléma. Ezt a típusú érvelést másrészről az MSZP politikusai is gyakran alkalmazták, amikor arra hivatkoztak, hogy a Fidesznek csak a kommunikációja jobb, nem a politikája. Természetesen maga a kommunikáció is politikai tett, de valóban nem mindegy, hogyan kommunikál egy párt vagy politikus.

false

El kell azonban ismerni, hogy a politikai kommunikáció tekintetében a Fidesznek valóban volt előnye az MSZP-hez képest, ugyanis képesek voltak az 1998-as választási kampányban üzeneteiket tudatosan a megcélzott választói csoportokhoz alakítani, azaz ők használták először sikeresen a marketinget a magyar politikában. Ekkor, az 1998-as választási kampányban tűnt fel Wermer András vállalkozó is mint a Fidesz kampánytanácsadója. Deutsch Tamás és Gyarmati László a fideszes kampányról szóló, A jövő választása c. dolgozatukban cáfolják, hogy külföldi kampánytanácsadók segítették volna a Fideszt, de elismerik a marketing, reklám, média, pr és kommunikáció jelentőségét a kampány megtervezése és kivitelezése során.

A Fidesz előnye a politikai marketing terén mára kissé megkopott, de továbbra is közkeletű toposz az ellenzék, illetve a kormánypárt politikusainak és szimpatizánsainak körében is. Habony Árpád „támadhatatlanságának” forrása éppen a neki tulajdonított kivételes marketing- és kommunikációs tudás.

A politikai marketing kategóriáit, eszközeit, eljárásait tekintve nagyon sokban hasonlít az ismert üzleti marketingre. Ebben az esetben arról van szó, hogy egy jelölt vagy annak programja eljusson a választókhoz, és kielégítse politikai igényeiket, amelyeket aztán lehet, hogy éppen a politikusok és marketingtanácsadóik kreáltak.

A népszerű gazdasági analógia szerint tehát el kell adni a politikust, a pártot, az üzenetet a választópolgárnak. A hasonlóság az üzlet és a politika között nem merül ki azonban ilyen hangzatos hasonlatokban. A választói igények, attitűdök felmérése, a választói viselkedés modellezése és a választói csoportok szegmentálása azonos módszerekkel történik, mint az üzleti marketing esetében. Ahogyan a piackutatók, úgy a politikai marketinges szakemberek is közvélemény-kutatásokat rendelnek, fókuszcsoportokat szerveznek egy-egy intézkedés, szlogen, fazon, csomagolás tesztelésére. Meg kell csinálni a terméket, a brandet, ahogyan azt a politikai marketing korszakának beköszöntét jelző, „The Making of the President, 1960” könyv címe is jelzi. A Kennedy–Nixon-kampányt marketingszempontból elemző könyv alapjaiban változtatta meg a gondolkodást a politikáról.

false

Az üzleti és a politikai marketing között van azonban egy fontos különbség. A politikában azok is megfizetnek a termékért, akik nem kérték azt, akikre nem gondoltak az üzenet, a csomagolás megtervezésekor. Mindez azt is jelenti, hogy úgy is el lehet adni egy intézkedést, hogy valójában nem az érintetteket célozzák meg a politikai marketinggel.

A marketing, a pr, a reklám tehát nem pótolhatja a párbeszédet azokkal, akik egy politikai döntés, intézkedés érintettjei. A populizmus lényege éppen az, hogy egy elképzelt, beazonosítható érdekekkel nem rendelkező sokaságra hivatkozva lehet negligálni a valós társadalmi érdekeket és annak megfogalmazóit. A nemzeti konzultáció azt ígéri, hogy lehetőséget ad a magyar polgároknak, hogy szót kaphassanak a politikai irányok kijelölésénél, a döntések meghozatalánál. Ezzel szemben amellett, hogy bármiféle távlati cél nélkül kívánja uralni a kommunikációs teret, lerontva ezzel magának a konzultációnak az intézményét, a nemzeti konzultáció csupán egy technika a referenciaként szolgáló tömeg megteremetéséhez. Ha a kormány komolyan gondolná a konzultációt, akkor lehetőséget adna arra, hogy a kérdések megfogalmazása, az eljárás megtervezése is nyitott folyamat része legyen.

A politikai marketing önmagában nem összeegyeztethetetlen a populizmus ellentétének tartott társadalmi, politikai pluralizmus elfogadásával. A nemzeti konzultáció lényege azonban éppen az, hogy kikerülje a valóban érintetteket, ezzel pedig tagadja, hogy az érdekek sokasága létezne a társadalomban. A hallgatói tiltakozásokon is kántált „Semmit rólunk nélkülünk!” szlogen éppen azt az igényt fejezi ki, hogy a politikában párbeszéd legyen, ne csak marketingkommunikáció. Ahelyett, hogy a magyar emberek egy valódi konzultáció révén politikai cselekvőkké válnának, így csak egy referenciacsoportot alkotnak, kommunikációs eszközzé, tárggyá silányulnak.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.