Nemzeti konzultáció: a marketingtől a populizmusig

  • Mikecz Dániel
  • 2015. május 1.

Liberális szemmel – Republikon

A politikában bevett a marketingeszközök használata, amik önmagukban nem összeegyezhetetlenek a politikai pluralizmussal. A nemzeti konzultáció azonban olyan technika, amellyel az érintettek kihagyásával lehet eladni a politikai terméket. Ahelyett, hogy az állampolgár valódi cselekvő lenne, csupán hivatkozási pontként, eszközként szolgál a populista politikához.

Megszokott sablonná vált a magyar politikában, hogy a népszerűségvesztés okát a politikusok a rossz kommunikációban látják. Az elmúlt hetekben az időközi választásokon való rossz szereplés kapcsán is több kormánypárti képviselő, illetve a kormányhoz közelálló publicista vélte úgy, hogy az alapvetően jó intézkedéseket kommunikálta rosszul a Fidesz. Az alapvetően rossz politikát még jó kommunikációval sem lehet eladni, ezt persze a politikusok is tudhatják, csak éppen mindig kézenfekvő a tálalást hibáztatni, mint elismerni, hogy magával a tartalommal van az igazi probléma. Ezt a típusú érvelést másrészről az MSZP politikusai is gyakran alkalmazták, amikor arra hivatkoztak, hogy a Fidesznek csak a kommunikációja jobb, nem a politikája. Természetesen maga a kommunikáció is politikai tett, de valóban nem mindegy, hogyan kommunikál egy párt vagy politikus.

false

El kell azonban ismerni, hogy a politikai kommunikáció tekintetében a Fidesznek valóban volt előnye az MSZP-hez képest, ugyanis képesek voltak az 1998-as választási kampányban üzeneteiket tudatosan a megcélzott választói csoportokhoz alakítani, azaz ők használták először sikeresen a marketinget a magyar politikában. Ekkor, az 1998-as választási kampányban tűnt fel Wermer András vállalkozó is mint a Fidesz kampánytanácsadója. Deutsch Tamás és Gyarmati László a fideszes kampányról szóló, A jövő választása c. dolgozatukban cáfolják, hogy külföldi kampánytanácsadók segítették volna a Fideszt, de elismerik a marketing, reklám, média, pr és kommunikáció jelentőségét a kampány megtervezése és kivitelezése során.

A Fidesz előnye a politikai marketing terén mára kissé megkopott, de továbbra is közkeletű toposz az ellenzék, illetve a kormánypárt politikusainak és szimpatizánsainak körében is. Habony Árpád „támadhatatlanságának” forrása éppen a neki tulajdonított kivételes marketing- és kommunikációs tudás.

A politikai marketing kategóriáit, eszközeit, eljárásait tekintve nagyon sokban hasonlít az ismert üzleti marketingre. Ebben az esetben arról van szó, hogy egy jelölt vagy annak programja eljusson a választókhoz, és kielégítse politikai igényeiket, amelyeket aztán lehet, hogy éppen a politikusok és marketingtanácsadóik kreáltak.

A népszerű gazdasági analógia szerint tehát el kell adni a politikust, a pártot, az üzenetet a választópolgárnak. A hasonlóság az üzlet és a politika között nem merül ki azonban ilyen hangzatos hasonlatokban. A választói igények, attitűdök felmérése, a választói viselkedés modellezése és a választói csoportok szegmentálása azonos módszerekkel történik, mint az üzleti marketing esetében. Ahogyan a piackutatók, úgy a politikai marketinges szakemberek is közvélemény-kutatásokat rendelnek, fókuszcsoportokat szerveznek egy-egy intézkedés, szlogen, fazon, csomagolás tesztelésére. Meg kell csinálni a terméket, a brandet, ahogyan azt a politikai marketing korszakának beköszöntét jelző, „The Making of the President, 1960” könyv címe is jelzi. A Kennedy–Nixon-kampányt marketingszempontból elemző könyv alapjaiban változtatta meg a gondolkodást a politikáról.

false

Az üzleti és a politikai marketing között van azonban egy fontos különbség. A politikában azok is megfizetnek a termékért, akik nem kérték azt, akikre nem gondoltak az üzenet, a csomagolás megtervezésekor. Mindez azt is jelenti, hogy úgy is el lehet adni egy intézkedést, hogy valójában nem az érintetteket célozzák meg a politikai marketinggel.

A marketing, a pr, a reklám tehát nem pótolhatja a párbeszédet azokkal, akik egy politikai döntés, intézkedés érintettjei. A populizmus lényege éppen az, hogy egy elképzelt, beazonosítható érdekekkel nem rendelkező sokaságra hivatkozva lehet negligálni a valós társadalmi érdekeket és annak megfogalmazóit. A nemzeti konzultáció azt ígéri, hogy lehetőséget ad a magyar polgároknak, hogy szót kaphassanak a politikai irányok kijelölésénél, a döntések meghozatalánál. Ezzel szemben amellett, hogy bármiféle távlati cél nélkül kívánja uralni a kommunikációs teret, lerontva ezzel magának a konzultációnak az intézményét, a nemzeti konzultáció csupán egy technika a referenciaként szolgáló tömeg megteremetéséhez. Ha a kormány komolyan gondolná a konzultációt, akkor lehetőséget adna arra, hogy a kérdések megfogalmazása, az eljárás megtervezése is nyitott folyamat része legyen.

A politikai marketing önmagában nem összeegyeztethetetlen a populizmus ellentétének tartott társadalmi, politikai pluralizmus elfogadásával. A nemzeti konzultáció lényege azonban éppen az, hogy kikerülje a valóban érintetteket, ezzel pedig tagadja, hogy az érdekek sokasága létezne a társadalomban. A hallgatói tiltakozásokon is kántált „Semmit rólunk nélkülünk!” szlogen éppen azt az igényt fejezi ki, hogy a politikában párbeszéd legyen, ne csak marketingkommunikáció. Ahelyett, hogy a magyar emberek egy valódi konzultáció révén politikai cselekvőkké válnának, így csak egy referenciacsoportot alkotnak, kommunikációs eszközzé, tárggyá silányulnak.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.