Nemzeti konzultáció: a marketingtől a populizmusig

  • Mikecz Dániel
  • 2015. május 1.

Liberális szemmel – Republikon

A politikában bevett a marketingeszközök használata, amik önmagukban nem összeegyezhetetlenek a politikai pluralizmussal. A nemzeti konzultáció azonban olyan technika, amellyel az érintettek kihagyásával lehet eladni a politikai terméket. Ahelyett, hogy az állampolgár valódi cselekvő lenne, csupán hivatkozási pontként, eszközként szolgál a populista politikához.

Megszokott sablonná vált a magyar politikában, hogy a népszerűségvesztés okát a politikusok a rossz kommunikációban látják. Az elmúlt hetekben az időközi választásokon való rossz szereplés kapcsán is több kormánypárti képviselő, illetve a kormányhoz közelálló publicista vélte úgy, hogy az alapvetően jó intézkedéseket kommunikálta rosszul a Fidesz. Az alapvetően rossz politikát még jó kommunikációval sem lehet eladni, ezt persze a politikusok is tudhatják, csak éppen mindig kézenfekvő a tálalást hibáztatni, mint elismerni, hogy magával a tartalommal van az igazi probléma. Ezt a típusú érvelést másrészről az MSZP politikusai is gyakran alkalmazták, amikor arra hivatkoztak, hogy a Fidesznek csak a kommunikációja jobb, nem a politikája. Természetesen maga a kommunikáció is politikai tett, de valóban nem mindegy, hogyan kommunikál egy párt vagy politikus.

false

El kell azonban ismerni, hogy a politikai kommunikáció tekintetében a Fidesznek valóban volt előnye az MSZP-hez képest, ugyanis képesek voltak az 1998-as választási kampányban üzeneteiket tudatosan a megcélzott választói csoportokhoz alakítani, azaz ők használták először sikeresen a marketinget a magyar politikában. Ekkor, az 1998-as választási kampányban tűnt fel Wermer András vállalkozó is mint a Fidesz kampánytanácsadója. Deutsch Tamás és Gyarmati László a fideszes kampányról szóló, A jövő választása c. dolgozatukban cáfolják, hogy külföldi kampánytanácsadók segítették volna a Fideszt, de elismerik a marketing, reklám, média, pr és kommunikáció jelentőségét a kampány megtervezése és kivitelezése során.

A Fidesz előnye a politikai marketing terén mára kissé megkopott, de továbbra is közkeletű toposz az ellenzék, illetve a kormánypárt politikusainak és szimpatizánsainak körében is. Habony Árpád „támadhatatlanságának” forrása éppen a neki tulajdonított kivételes marketing- és kommunikációs tudás.

A politikai marketing kategóriáit, eszközeit, eljárásait tekintve nagyon sokban hasonlít az ismert üzleti marketingre. Ebben az esetben arról van szó, hogy egy jelölt vagy annak programja eljusson a választókhoz, és kielégítse politikai igényeiket, amelyeket aztán lehet, hogy éppen a politikusok és marketingtanácsadóik kreáltak.

A népszerű gazdasági analógia szerint tehát el kell adni a politikust, a pártot, az üzenetet a választópolgárnak. A hasonlóság az üzlet és a politika között nem merül ki azonban ilyen hangzatos hasonlatokban. A választói igények, attitűdök felmérése, a választói viselkedés modellezése és a választói csoportok szegmentálása azonos módszerekkel történik, mint az üzleti marketing esetében. Ahogyan a piackutatók, úgy a politikai marketinges szakemberek is közvélemény-kutatásokat rendelnek, fókuszcsoportokat szerveznek egy-egy intézkedés, szlogen, fazon, csomagolás tesztelésére. Meg kell csinálni a terméket, a brandet, ahogyan azt a politikai marketing korszakának beköszöntét jelző, „The Making of the President, 1960” könyv címe is jelzi. A Kennedy–Nixon-kampányt marketingszempontból elemző könyv alapjaiban változtatta meg a gondolkodást a politikáról.

false

Az üzleti és a politikai marketing között van azonban egy fontos különbség. A politikában azok is megfizetnek a termékért, akik nem kérték azt, akikre nem gondoltak az üzenet, a csomagolás megtervezésekor. Mindez azt is jelenti, hogy úgy is el lehet adni egy intézkedést, hogy valójában nem az érintetteket célozzák meg a politikai marketinggel.

A marketing, a pr, a reklám tehát nem pótolhatja a párbeszédet azokkal, akik egy politikai döntés, intézkedés érintettjei. A populizmus lényege éppen az, hogy egy elképzelt, beazonosítható érdekekkel nem rendelkező sokaságra hivatkozva lehet negligálni a valós társadalmi érdekeket és annak megfogalmazóit. A nemzeti konzultáció azt ígéri, hogy lehetőséget ad a magyar polgároknak, hogy szót kaphassanak a politikai irányok kijelölésénél, a döntések meghozatalánál. Ezzel szemben amellett, hogy bármiféle távlati cél nélkül kívánja uralni a kommunikációs teret, lerontva ezzel magának a konzultációnak az intézményét, a nemzeti konzultáció csupán egy technika a referenciaként szolgáló tömeg megteremetéséhez. Ha a kormány komolyan gondolná a konzultációt, akkor lehetőséget adna arra, hogy a kérdések megfogalmazása, az eljárás megtervezése is nyitott folyamat része legyen.

A politikai marketing önmagában nem összeegyeztethetetlen a populizmus ellentétének tartott társadalmi, politikai pluralizmus elfogadásával. A nemzeti konzultáció lényege azonban éppen az, hogy kikerülje a valóban érintetteket, ezzel pedig tagadja, hogy az érdekek sokasága létezne a társadalomban. A hallgatói tiltakozásokon is kántált „Semmit rólunk nélkülünk!” szlogen éppen azt az igényt fejezi ki, hogy a politikában párbeszéd legyen, ne csak marketingkommunikáció. Ahelyett, hogy a magyar emberek egy valódi konzultáció révén politikai cselekvőkké válnának, így csak egy referenciacsoportot alkotnak, kommunikációs eszközzé, tárggyá silányulnak.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.