Káosszal jár a szemétszállítás államosítása

A nagy biznisz

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2016. július 9.

Riport

Szemétbe fullad az ország, Budapest az új Nápoly, Kukakáosz országszerte. Ilyen, és ehhez hasonló címeket lehetett olvasni az elmúlt hetekben a szemétszállítás államosítása kapcsán. Noha a hulladékszállítás teljes leállását jósoló kijelentések túlzóak, az átalakítás valóban a csőd szélére sodorta az érintett cégek jelentős részét. Kérdés, hogy egyáltalán mi értelme az egésznek?

A hazai szemétszállítás a 2000-es évek elején kapott lendületet, amikor nálunk is érvénybe léptek a korábbinál jóval szigorúbb uniós előírások. Akkor érkeztek Magyarországra a tőkeerős – főleg osztrák és német hátterű – külföldi cégek, akik jelentősen emelték a szolgáltatások színvonalát. A fejlesztéseket az Európai Unió is támogatta, becslések szerint több mint 100 milliárd forint uniós forrás érkezett elsősorban a megfelelő hulladéklerakók kiépítésére. Amikor 2009-ben be kellett zárni minden, nem szabványos lerakót, jelentősen megemelkedtek a szemétszállítási díjak, de azzal minden szakértő egyetértett, hogy a lakossági hulladékgazdálkodási rendszer jól teljesített a következő években, és kialakult egyfajta verseny is a piacon (lásd: Kukába vele, Magyar Narancs, 2013. július 18.). Igaz az is, hogy a hulladékszállítás ellenértéke jelentősen szóródott az ország területén, és igénybevételtől függetlenül mindenkitől ugyanakkora díjat szedett az adott szolgáltató. Ráadásul a hulladékgazdálkodás területén „valóban szükség volt egy koncentrációs folyamatra, mert a működő vállalkozások többsége túlságosan kicsi volt” – fogalmazott lapunknak korábban Mihályi Péter, az MTA doktora (lásd: Farkasétvágy, Magyar Narancs 2015. december 10.).

 

Államosítás és káosz

A nagy államosítási és rezsicsökkentési láz így a szemétszállítást is elérte. 2012-től kezdve csak olyan cég végezhet szemétszállítást, melynek többségi tulajdonosa önkormányzat vagy az állam, és a tevékenységet kizárólag nonprofit alapon lehet végezni. A jellemzően külföldi magántulajdonosok kénytelenek voltak tehát a tulajdonukat részben vagy egészben átadni az állami szereplőnek, bukva a megelőző évekbeli befektetéseiket. Az államosítást és a szolgáltatás nonprofittá tételét a gyakori lakossági panaszokkal és az újrafelhasználás alacsony hányadával indokolta az akkori illetékes államtitkár Illés Zoltán, aki azzal számolt, hogy egy-két év alatt 30-40 százalékkal csökkenhet a lakossági szemétszállítás díja. Ez nem történt meg, sőt a szemétszállító cégek terhei jelentősen megnövekedtek. 2013-ban jött a szemétszállítási díjak befagyasztása, majd a rezsicsökkentés. Később bevezették a hulladéklerakási díjat (amely kezdetben 3000 forint volt tonnánként, idén már 9000 forint), a hatósági felügyeleti díjat (évente lakosonként 100 forint), és természetesen a hulladékszállítóknak is meg kell fizetni a tranzakciós adót, az elektronikus útdíjat vagy a rekordmagas, 27 százalékos áfát. A társaságok legálisan csak a minél több szelektív hulladék begyűjtésével tudnak extra jövedelemhez jutni, ám abból lehetetlen annyit összeszedni, hogy minimálisan kompenzálni tudják a kieső bevételeket. Az évi sokmilliós extra költségek veszteségessé tették a többségükben önkormányzati cégeket, melyeknél nem csupán a fejlesztésekre és az amortizációra nem jut pénz, de sok helyen csődközeli helyzetbe kerültek a társaságok. Az ország nagyobb részén önkormányzati tulajdonú cégek végzik a szemétszállítást, míg az állam a saját érdekeltségeit (többek közt a korábban külföldi tulajdonban lévő Remondist és AVE Magyarországot) a 683 millió forintos alaptőkéjű Nemzeti Hulladékgazdálkodási Kft.-be (NHSZ) szervezte össze. A mint­egy 1,5 millió embert kiszolgáló állami csoport 2014-et 960 milliós veszteséggel zárta; tavaly már csak 128 millió volt a mínusz. Legnehezebb helyzetbe viszont azok az önkormányzati cégek kerültek, amelyeknek több, egymástól távoli településről kell elszállítani a szemetet.

Az államosítás után, 2013-ban 400 olyan település volt az országban, ahol az önkormányzat nem tudta megoldani a szemétszállítást, és a katasztrófavédelemre hárult a helyzet megoldása. Ha ugyanis valahol megszűnik a szemétszállítás, az illetékes önkormányzatnak ezt három napon belül jelentenie kell a katasztrófavédelemnek, amely két héten belül kijelöl egy közérdekű szolgáltatót, aki köteles elvinni a szemetet. „Ilyen esetben a katasztrófavédelem először felméri, mely cégek alkalmasak arra, hogy az adott területen ellássák a szemétszállítást, és velük egyezik meg. Csak előzetes egyeztetés után lehet egy társaság közérdekű szolgáltató, ezért nem szerencsés ezeket a cégeket »kényszerszolgáltatónak« nevezni, ahogy azt gyakran teszik” – tájékoztatta a Narancsot Mukics Dániel, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyettes szóvivője. Mukics szerint az elmúlt években javult a helyzet, mert jelenleg 158 településen végzi közérdekű szolgáltató a szemétszállítást, bár ez a szám néhány héten belül a duplájára nőhet. A 109 települést kiszolgáló gödöllői Zöld Híd Régió Nonprofit Kft. június 20-ig, míg a 33 településen aktív Észak-Pest Nyugat-Nógrád Megyei Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. (ÉNYMK) június 30-ig tudja csak ellátni feladatát. „Ha a hónap közepéig nem érkezik segítség az államtól, akkor a katasztrófavédelemnek kell majd átvennie a szemétszállítást a körzetben. Valószínűleg a Zöld Híd lesz a kijelölt szolgáltató ezután is, mert a térségben ez az egyetlen cég, amely képes ellátni a feladatot” – mondta a Narancsnak Gémesi György, Gödöllő polgármestere. Júliustól tehát 300 településen kell a katasztrófavédelemnek megoldani a szemétszállítást, ami azt is jelenti, hogy a szolgáltatásért – szemétdíj és adó formájában – duplán fizet a lakosság, hiszen az ilyenkor felmerülő többletköltségeket az állam állja. Országszerte egyre több cég kerül hasonló helyzetbe, ami sokak szerint azzal fenyeget, hogy nyáron egyre több helyen állhat le a szemétszállítás.

 

Még több államosítás

A cégek egyre nagyobb veszteségeire reagálva az állam ismét belenyúlt a rendszerbe, és tovább államosította a szemétszállítást, tovább korlátozva az önkormányzatok önállóságát. Januárban létrejött a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV) a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felügyelete alatt. A szemétszállítást és a hulladékok lerakását továbbra is az állami vagy önkormányzati tulajdonú cégek végeznék (az önkormányzatok megrendelésére), ám a díjakat az NHKV szedné be országszerte, és osztaná vissza a társaságoknak. A díjak nagyjából 80 százalékát kapnák vissza a szolgáltatást ténylegesen végző cégek, de hogy pontosan mi alapján történne a visszaosztás, azt nem tudni. Ami biztos, hogy az eddig felhalmozott veszteségeket nem veszi át az 500 millió forintos alaptőkével és 4,8 milliárd forintos működési költségvetéssel létrehozott NHKV, amely a bevétel fennmaradó 20 százalékát is magára költené. Mivel a lakossági hulladékkezelést 100–140 milliárdos piacnak becsülik, az NHKV-nak évente 20–28 milliárd juthat. A szemétszállítás koordinálása tehát komoly feladat, amit az is mutat, hogy az NHKV vezetői havonta egymilliós fizetést, míg az „egyéb munkavállalók” átlagosan hatszázezer forintot vihetnek haza. A megfelelő adatok begyűjtése után a központi koordináló cégnél döntenének arról is, melyik cég mire kaphat fejlesztési forrást. Nem véletlen, hogy sokakat a Klik-re emlékeztet a módszer, melynek kudarcos működését épp ezekben a hónapokban ismerte be a kormány. „Az átalakítással nem emelkedik a szemétszállítás díja, sőt a szelektív hulladékgyűjtési rendszer terjedésével akár mérséklődhet is, miközben javulhat a szolgáltatás színvonala” – állította az NHKV indulásakor Szabó Zsolt, az NFM illetékes államtitkára. Az ágazatban még a minisztérium óvatos becslése szerint is 13 milliárd forint veszteség keletkezett évente, ám központi koordinációval és nonprofit működéssel minden rendbe jönne az államtitkár szerint. Ehhez képest a működését sem tudta elkezdeni a mindössze egy budapesti irodával rendelkező holding. A szemétdíjak kiszámlázását már áprilistól az NHKV-nak kellene végeznie, de állítólag az állami cég számlázási rendszere sem készült még el. Ha pedig nincs számla, nincs bevétel sem, és akkor nincs visszaosztás sem a szemétszállító cégeknek. „Mivel április elsejével a törvény megtiltotta, hogy a hulladékkezelő cégek számlázzanak, így az önkormányzati tulajdonú Zöld Híd sem bocsátott ki számlát azóta. Van olyan önkormányzati tulajdonú cég, ahol a túlélés érdekében mégis számláznak, de minket azonnal elővennének, ha ezt megtennénk. Az NHKV által javasolt bérszámlázás sem szabályos, egy egyszerű rendelkezéssel nem lehet felülírni a törvényt” – magyarázta Gémesi. Gödöllő polgármestere azt sem tudja, mennyi pénzt kaphat vissza a törvényben meghatározott feladataira a 300 ezer embert kiszolgáló Zöld Híd az NHKV-tól, és azt sem, hogy mikor. Ha lesz bevétele, az NHKV elvileg utólag, negyedévente fizetne a cégeknek 30 napos fizetési határidővel, ám a gyakorlatban ez akár 60 nap is lehet az ügyintézés miatt. Gémesi szerint azonnali, 15-20 milliárdos forrást kellene biztosítani a hulladékszállítást végző cégeknek annak érdekében, hogy ne omoljon össze a rendszer egy-két hónapon belül. „Előre lehetett látni, hogy az új rendszer működésképtelen lesz. Mi mindent elmondtunk, és sok javaslatot letettünk az asztalra, a kormány mégis azt a szabályozást fogadta el, melytől mi óva intettük őket” – magyarázta Gémesi. A polgármester szerint sok fideszes önkormányzatnál is fel vannak háborodva az új rendszer miatt, de ők a lojalitásuk miatt csendben maradnak. Gémesi György úgy látja, a törvényt készítették elő rosszul, és előfordulhat, hogy a kormányban nem tudják, mi a helyzet valójában: „Akik azt a feladatot kapták, hogy tájékoztassák a kabinetet, nem azt mondták el, ami a valóság.” „Már tavaly is abba akartuk hagyni, mert látszott, hogy törvényesen működve durva veszteségeink lesznek, de meg akartuk várni, hogy mi lesz a legújabb szabályozás. Lehet, hogy önhibájukon kívül, de most már úgy látjuk, hogy az NHKV-nál nincsenek felkészülve a feladatra, teljesen kiszámíthatatlan minden. Előretekintve is olyan finanszírozási képletet adtak meg, amiből szerintem még ők se tudják, hogy mi fog kijönni, mi pedig pláne nem” – ezt már Papi Zoltán, az ÉNYMK egyik vezetője nyilatkozta az Indexnek. Az NHKV a problémákra egyelőre annyit tudott reagálni, hogy kiírt egy pályázatot, melyen „likviditási hiány előfinanszírozását” lehetett igényelni. Az a cég, amelyik gyorsan kapcsolt – az igénylésre mindössze négy (!) napjuk volt a cégeknek –, az a második negyedév első két hónapra eső díjának 60 százalékát kaphatta meg; ez a pénz mindössze a hiány csökkentésére elég. A nemzeti kukaholdingnál most azt ígérik, hogy július elsejével tudják elkezdeni a számlázást és a tényleges működést. Az átalakítás okairól és a finanszírozási nehézségekről kérdeztük a Fejlesztési Minisztériumot és az NHKV-t is, de lapzártáig nem érkezett válasz.

Az egyetlen valóban nyereséges szolgáltató az országban Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF), amely a cég saját számításai szerint 4,8–7,1 milliárd forintot bukhat az új szabályozás miatt. Nem csoda, hogy Budapest főpolgármesterének sem tetszett a központi újraelosztás terve. Tarlós István pár hete még arról nyilatkozott a Magyar Nemzetnek, elfogadhatatlan, hogy az NHKV a budapestiek szemétdíjából fizesse ki a vidéki társaságok veszteségeit, és ezért az áprilisi határidő után is az FKF fogja beszedni a szemétdíjat. Mivel Tarlós szerint az átszervezés miatt a hulladékgazdálkodás uniós támogatású fejlesztései is veszélybe kerültek, ezért Kocsis Máté fideszes fővárosi tanácsnokkal együtt Orbán Viktor miniszterelnöknél kérik a főváros legalább másfél milliárdos állami kompenzációját, és főpolgármesterként kezdeményezi a hulladéktörvény módosítását az Országgyűlésben. Tarlós azt is elmondta a lapnak, hogy hónapok óta „bombázza leveleivel” az NFM-et, ám Seszták Miklós tárcája válaszra sem méltatta. Ehhez képest a Fővárosi Közgyűlés lapzártánk után (június 8-án) egy olyan előterjesztésről szavaz, amely az FKF és az NHKV közötti együttműködésről dönt, és amely rögzíti, hogy az FKF mindent megtesz a törvényi előírások betartásáért. Mivel az előterjesztést Tarlós két helyettese nyújtja be, azt minden bizonnyal megszavazza a fideszes többségű közgyűlés. Azt viszont, hogy Tarlós miért vett 180 fokos fordulatot az ügyben, nem tudtuk meg, mert a főpolgármester a közgyűlési döntés előtt nem kívánt nyilatkozni.

 

Meddig tart az államosítás?

Noha az átállás idejére garantálható a káosz, és vélhetően több munkája lesz a katasztrófavédelemnek is, a szemétszállítás valószínűleg nem áll le. A kérdés viszont változatlan: mi értelme volt az újabb, milliárdokat felemésztő átalakításnak? Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter februárban azt nyilatkozta, hogy „új működési modell bevezetését tervezi a kormány az ivóvíz-, szennyvíz-,  gáz-, áramszolgáltatás, a távfűtés, hulladékkezelés és a közétkeztetés területén”, méghozzá nonprofit alapon, szoros állami felügyelet alatt. Ha a cél valóban a teljes államosítás, akkor jó irányba halad a kormány. Az önkormányzati tulajdonú szemétszállító cégek teljesen kiszolgáltatottak az NHKV-nek, amely azt a társaságot hagyja csődbe menni, amelyiket csak akarja, és a katasztrófavédelem adott esetben mindenhol az állami NHSZ-t jelölheti ki szolgáltatónak. Az állam viszont jellemzően spórol a beruházásokon, nem érdeke fejleszteni, ha pedig mégis beruház, azt jellemzően a piacinál jóval drágábban teszi. Így arra lehet számítani, hogy csökken a szolgáltatások színvonala, és a teljes összeomlás előtt jelentős költségvetési támogatást kell a rendszerbe pumpálni. Ha valóban minden közszolgáltatás állami és nonprofit lesz, az évente 100–180 milliárdos extra kiadással terhelheti a költségvetést a szakértők szerint.

A másik lehetőség, hogy csupán tranzitállamosítás zajlik. Az állam az adósságátvállalásért cserébe átveszi a szolgáltatók – többnyire uniós támogatásból felépült – infrastruktúráját, az adók és a díjbefagyasztás eltörlésével nyereségessé teszi az ágazatot, majd eladja az egészet egy megbízható nemzeti vállalkozónak. Ráadásul 2020-ig még több százmilliárd uniós forrás kerülhet a hulladékszállító és -feldolgozó társaságokhoz, amely szintén vonzó az utóbbi években felemelkedő, és uniós pályázatok elnyerésében már tapasztaltnak számító rétegnek. Persze, az is lehet, hogy csak egy rosszul előkészített döntés eredménye a mostani káosz, és a hiba beismerése helyett a kormány inkább előremenekül. Az viszont biztos, hogy mindeközben ismét milliárdokat dobtak ki a kukába.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást” – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor.