"Néhány valamirevaló fickó" - Cserkészek

  • Langer Veronika
  • 2005. szeptember 8.

Riport

Ha táborban vagy, bizony két hétig nem látod a mobilodat, tizenkét emberrel osztozol a szűkös helyen egy sátorban, és ha leszakad a magatok által összeeszkábált zuhanytartály, akár két-három napig nem is mosakszol. A közösségi létet és a választás lehetőségét hangsúlyozza a százéves múlttal rendelkező cserkészmozgalom.

Összeráncolt homlokkal koncentrál egy lány, hogy vízipisztollyal kioltsa a gyertya lángját. Boldogan felsikkant, amikor sikerül. Balra páran egymást kergetik, hogy kivadásszák a másik gatyájából a betűrt színes kendőket. Közben harsány nóta üti meg a fülem, jobbra három fiatal egy ládán áll és énekel: falsul, de örömittas arccal. Az emberek itt - úgy látszik - még élvezik is, ha hülyét csinálhatnak magukból.

A Szigetcserkészek már évek óta felépítik rönkvárukat a nyári fesztiválon. Hisznek az élménypedagógiában, végtére is az egész cserkészmozgalom erre épül, mióta - csaknem száz esztendeje - megszületett. Ha betér hozzájuk egy baráti társaság, rögtön programokat szerveznek nekik, és igyekeznek közben egy kis felvilágosítást nyújtani magáról a mozgalomról is. Henn Péter, aki öt évvel ezelőtt először vitte ki a cserkészeket a Szigetre, akkor még csak egy sátorral és paddal a civil faluba, ironikus hangon számol be arról, milyen reakciókkal találkoztak akkoriban. Az emberek ötletmorzsákat igyekeztek gyűjteni agyuk rejtett tekervényeiből, ha megkérdezték tőlük: szerintetek mi a cserkészet? Egyesek szerint ez egy amerikai katonai szervezet, amit a 19. század közepén alapítottak, esetleg csak militaristák csoportja, akik egész nap az erdőben ugrabugrálnak. Mások vallási fanatikusoknak hiszik őket, akik valamilyen megmagyarázhatatlan okból pont a sötét rengetegben szeretnek egyházi dalokat énekelni. A legközkeletűbb hiedelem szerint egy politikai szervezet, egyes pártok háttérintézménye (nem mondanék példát, jó? - mosolyog rám egy fiatal, bőrdzsekis lány).

Ezeket az előítéleteket nem lehet egy vállrándítással elintézni, hiszen majdnem mindegyikben van egy csöppnyi igazság. Igaz, hogy: a cserkészek hordanak egyenruhát, és szigorúan szabályozott keretek között zajlanak a táboraik. Igaz, hogy: valláserkölcsi alapokon nyugszik a mozgalom. Az is igaz, hogy a cserkészek második törvénye szerint "a cserkész híven teljesíti kötelességeit, amelyekkel Istennek, Hazájának, embertársainak és a magyarságának tartozik".

A legegyszerűbben talán a katonai jelleg magyarázható, hiszen a cserkészet alapítója, Robert Baden-Powell katona volt. "BiPi" a dél-afrikai búr háborúban figyelt fel először arra, mennyire találékonyak és ügyesek azok a fiatal fiúk, akik Mafeking városának 217 napig tartó ostroma folyamán az ő vezetése alatt élelmiszert hordtak, sebesülteket ápoltak, híreket szállítottak. Miután hazatért Angliába, megírta

ifjúságnevelői kézikönyvét,

majd annak sikere láttán 1907-ben kísérleti tábort szervezett Brownsea szigetén huszonkét fiúnak. Vegyes társaság alkotta a cserkészet születéseként számon tartott tábor csapatát: elit, nemesi családok sarjai, munkásgyerekek, utcán felszedett csavargó-árva fiúk.

Ungváry Krisztián történész, aki maga is aktív cserkész 16 éve, még arra is felhívja a figyelmet, hogy azok a külsőségek, amelyek a katonai szervezetek felépítésére utalnak, a tradíció tisztelete mellett praktikus okokból maradtak fent. "Nem tudsz egy nyolcvanfős társaságot úgy működőképesen eligazgatni, hogy ne lennének ott bizonyos fegyelmi szabályok. A ranglétra nélkül az egész csapat műkö-dése összeomlana. Ezek a rituálék, hagyományok közösségépítő hatásúak, ha okosan használják."

Szintén (a cserkészkörökben Róka néven ismert) Ungváry Krisztián adja meg a magyarázatát, miért volt szükséges valláserkölcsi alapokra helyezni a mozgalmat az újjászervezéskor. Az 1948-ban Magyarországon betiltott szervezet pont negyven évvel később, október 15-én alakult újjá egy Múzeum körúti kávézóban. A jelen lévő alapítók között Róka volt a legifjabb a maga húsz évével, az átlagéletkor hatvan körül mozgott, hiszen főleg azok jelentek meg a gyűlésen, akik még a világháború előtt voltak aktív cserkészek. Már aznap este kettészakadt a társaság a vallásosság kérdésének megvitatása alatt, végül deklarálták az újjáalakult cserkészmozgalom egyik fő elveként. Ungváry Krisztián kiemeli, hogy mindennek komoly aktuálpolitikai okai voltak, hiszen ha deklaráltan valláserkölcsi alapokon nyugszik a szervezet, akkor nem lehet integrálni az Úttörőszövetségbe. (Az úttörők azért is kebelezhették volna be könnyedén az újonnan alakult szervezetet, mert kezdettől fogva szinte az egész cserkészregisztert "lenyúlták": a nyakkendőtől a szervezeti felépítésen át a zászlófelvonásig.) Másrészt persze az is fontos érv volt: hogy ha nem mondják ki a vallási elkötelezettség elvét, milyen kötődése lehet a BiPi által alapított cserkészethez?

Ma a világ majdnem összes országában működik a cserkészet (a mozgalmat hat államban tiltották be: Kubában, Laoszban, Kínában, a Koreai Népi Demokratikus Köztársaságban, Mianmarban és Afganisztánban), és mindenhol meghatározó tényező a vallásosság - itt a kereszténység, máshol az iszlám, mindenhol az országhoz szabottan. Nem az a lényeg, milyen vallás - annak erkölcsisége számít.

Magyarországon az egyházakhoz is erősen kötődik a cserkészet, sok helyen egy-egy plébániához tartoznak a csapatok, és az egyesülési törvény alapján ezek is a fenntartó szervek. Iskola is vállalhatná ezt a szerepet, de ezt a feladatot igen kevés tanintézet hajlandó magára venni. A 293. Szent Kapisztrán Cserkészcsapatot, amelyhez Róka és Nyilassy Ádám Makákó is tartozik, egy plébánia mentorálja, s ez majdnem mind a 200-250 jelenlegi magyarországi csapatnál hasonlóképpen működik.

A cserkészcsapatok legkisebb egysége az őrs, ez általában 8-10 főt számlál, és mindig egyneműekből tevődik össze. Kettő-négy őrs tartozik egy rajba, majd több raj egy csapatba. Minden csapatnak megvannak a saját hagyományai, amelyek csak rájuk jellemzőek. A 293-asoknál ilyen jellegzetesség például a totemállatok nevének használata. Egyes cserkészeknek, ha kiérdemlik, felajánlják, hogy részt vehetnek egy különleges próbán, ezáltal nyerve el tiszteletbeli új állatnevüket. A titkos próbatétel részleteiről nem hajlandóak mesélni, de annyit azért elárultak, hogy annál keményebb, mint ami nyugati társaiknál szokásos, ahol az egynapos kóla- és ágymegvonás jellemző. A neveket általában úgy választják, hogy az adott ember egy külső jellegzetességére igyekeznek utalni vele: járásra, testtartásra, mozgásra. Szintén totemállatok fémjelzik az őrsöket is: az ifjak Kenguru, Láma, Kajmán, Turul és Strucc őrsökbe tartoznak.

A csapatok összefogó szerve ma hazánkban az 1988 őszén újjáalakult Magyar Cserkészszövetség (MCSSZ). A szövetség berkein belül mindig is voltak vitatott témák a cserkészet jelenét és jövőjét illetően. Ma eldöntendő kérdések a modern társadalomban: a környezettudatosság, az együtt élő generációk helye és szerepe a mozgalomban, az elitesedés vagy a mindenki felé nyitás problémaköre. A rendszerváltás óta felnevelkedett fiatalabb generáció fontosnak tartja meghatározni, mi a társadalmi missziója ma a mozgalomnak, mit kell és mit szabad vállalniuk. A kérdések megvitatására, megvizsgálására és végül eldöntésére alakult meg a Stratégiai Tervező Bizottság. Egy dologban azonban a magyar cserkészet virágkorában megfogalmazott Teleki Pál-i hagyományokat tisztelve és követve (aki 1922-től főcserkész, majd haláláig tiszteletbeli főcserkész volt) szinte mindenki megegyezik: "Mi felelős magyar állampolgárokat szeretnénk nevelni - hangsúlyozza Henn Péter, a bizottság elnöke. - Az ember kiskorától szokja meg többek között azt, hogy tud segíteni. A legnagyobb baj, ha egy közösség csak önmagáért létezik." Példaként említi, hogy gyakran szerveznek gyűjtéseket, felkeresnek szeretetszolgálatokat, igyekeznek elősegíteni a társadalmi integrációt (idén szerveztek egy tábort kifejezetten roma származású fiatalok részére).

Henn Péter kiemeli, hogy az egész mozgalomban a legfontosabb prioritás az ifjúságnevelés, ezért mondhatnánk akár, hogy ez is csupán egy az ifjúsági szervezetek között. Ma a világon 28 millió cserkész van, ezzel a World Organization of Scout Movement, vagyis a nemzetközi cserkészet csúcsszerve az ENSZ után a második legnagyobb szervezet. "Ma a cégek több százezer forintot hajlandóak kifizetni hasonló jellegű, közösségépítő tréningekre" - mondja Henn Péter, aki trénerként is dolgozik.

A Stratégiai Tervező Bizottság 2006 májusára, a négyévente tartott közgyűlés időpontjára ígéri azt a pár oldalas dokumentumot, amelyben összefoglalják a cserkészet jövőjének programját, leszögezik azt a négy-öt prioritást, amelynek mentén frissíteni kellene a szellemiséget. Fontosnak tartják, hogy a gyerekeket minél jobban megismertessék a cserkészet világával, azzal, hogy ez egy alternatíva a fogyasztói társadalom kínálta időtöltésekre. "Annyira jó dolgok vannak benne, hogy nem is tudom, hol lennék, ha nem lettem volna cserkész" - állítja Nyilassy Ádám Makákó, akinél nem is merül fel kérdésként, hogy majd gyermekei is cserkészek lesznek-e.

Länger Veronika

Információk: www.cserkesz.lap.hu

A Külföldi Magyar Cserkészszövetség

A Külföldi Magyar Cserkészszövetség célja a rendszerváltás óta a Trianon után "elszakított területek ifjúságának támogatása. Azokról szeretnénk gondoskodni, akik a lehető legsúlyosabb helyzetben élnek, akiknek puszta létét is vak gyűlölet fenyegeti" - derül ki a szövetség honlapjából.

Céljaikat főleg Magyarországra szóló ösztöndíjakkal igyekeznek megvalósítani, a legfrissebb ösztöndíjpályázat magyar nyelvi és hungarológiaképzést nyújt, célja "a nyugati diaszpórában, elsősorban a déli félteke országaiban (nyugati) diaszpórában élő magyar származású fiatalok nyelvtudásának és magyarságismeretének fejlesztése". A nemzeti identitás fenntartása ilyen hosszú idő távlatában nagyban kötődik a szövetség működéséhez: a külföldi magyar intézmények, civil szervezetek fele alakult cserkészek vezetésével, könyveket, gyűjteményeket adnak ki.

Szintén a honlapon olvasható a következő ajánlás: "Csak magyarul beszéljen gyermekéhez! Küldje magyar iskolába, magyar cserkészetbe - hogy büszke legyen szüleire! Büszke legyen magyar származására! - A gyerek nem akar magyar iskolába menni? Angol iskolába sem akar, mégis mennie kell... Nincs ideje? Televízióra van?"

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.