Veszélyben a nyíregyházi pilótaképzés

Mélyrepülés

Riport

Hiába engedélyezte a minisztérium, forráshiány miatt idén nem indít ingyenes pilótaképzést a Nyíregyházi Főiskola. Pedig innen jön a hazai légimentősök utánpótlása is.

Balog Zoltán 2012. december 20-i határozata a közlekedésmérnöki, légi közlekedési-hajózó szakirányon is lehetővé tette állami ösztöndíjas képzés indítását, a december 31-én megjelent felvételi tájékoztatóból mégis az derül ki, hogy a Nyíregyházi Főiskola csak önköltséges formában hirdeti meg a magyar felsőoktatás egyetlen pilótaképzését. Az intézmény oktatási rektorhelyettese lapunknak a főiskola újabb forráskivonások utáni gazdasági helyzetével indokolta a döntést. Kovács Zoltán elmondta, a szakirány állami normatívája eddig sem fedezte a gyakorlati oktatás - például szimulátor fenntartása, kiképző repülések - költségeit. A repülőképzés iránti elkötelezettségből eddig a főiskola gazdálkodta ki az összeget, ám az idénre tervezett 1,6 milliárdos forráskivonás után erre már nem volt lehetőségük (2008 óta összesen 3,4 milliárd forinttal csökkent a főiskola állami támogatása). Az államilag finanszírozott szakirány mellett egy december 18-i döntés alapján 70 dolgozótól is meg kellett válniuk, a létszámleépítés elsősorban a nem oktató és a nyugdíjkorhatárt betöltött közalkalmazotti réteget érintette - tájékoztatta a Narancsot Kovács Zoltán.

Nem röpül


Nem röpül

Fotó: Balázs Attila / MTI

A rektorhelyettes szerint az 518 ezer forintos hallgatói normatíva csak a képzési költség töredékét fedezi, hallgatónként körülbelül 10 millió forintot az egyetemnek kellene előteremtenie. Az elmúlt években rendre 6 vagy 7 államilag támogatott diákot vettek fel, a források 60-70 milliós bővítésére lenne tehát szükség a szak ingyenes elindításához. Az önköltség óriási terheket ró a tanulókra (bár kisebb huzavona után úgy tűnik, a Diákhitel 2 a teljes tandíjra felvehető lesz), az utóbbi évek felvételi statisztikái alapján mégis előfordulhat, hogy összejön a szakirány elindításához szükséges 5 jelentkező. Ami biztos, hogy nemcsak a Műszaki és Mezőgazdasági Kar, de az egész főiskola legtehetségesebb diákjai a leendő pilóták. 2012-ben 459 ponttal lehetett bekerülni állami ösztöndíjas képzésre, ezt csak a kommunikáció szak közelítette meg 435-ös ponthatárral (az MMK második legmagasabb bejutási küszöbe mindössze 304 pont volt a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari gépészmérnöki szakon).

Kényszerpályán

Szelestey Gyula nyugalmazott főiskolai docens 1982 óta tanít a főiskolán, hat évig a Repülőgép Műszaki és Kiképzési Tanszék vezetője is volt. A Narancsnak elmondta, hogy a negyvenöt éve folyamatosan működő repülőképzés finanszírozása 1991 óta ingatag lábakon áll. Korábban a Mezőgazdasági Minisztérium alá tartozott a repülőmérnöki szak, mely állta a gyakorlati oktatást, és a végzettek többségét alkalmazta is. 1985-ben indult a közforgalmi szakirány, majd 1991-ben került az Oktatási Minisztérium alá a képzés, ahol sosem ismerték el a gyakorlati felkészülés költségeit. A közlekedésmérnöki alapszakkal megegyező normatívát állapítottak meg, annak ellenére, hogy a légi közlekedési-hajózó önálló szakképzettséget nyújtó szakirány. Az iskola más szakok terhére vagy az OM póttámogatásából finanszírozta a pilóták oktatását, szimulátorra a Malévtól kaptak szakképzési támogatást. Szelestey szerint az idén kialakult helyzet az első lépés lehet a pilótaképzés megszűnéséhez vezető úton, bár reménykedik benne, hogy a magas fizetési ígéretek elég önköltséges diákot hoznak az intézménynek.

A Nyíregyházi Főiskola adja egyébként a hazai hivatásos pilótaállomány negyedét, a volt Malév-pilóták felét. Szelestey úgy véli, a magyar légitársaság csődjével sem vált okafogyottá a repülőképzés, végzett diákjaik a légimentőknél, a Belügyminisztériumnál és a hadseregnél is szép számmal megtalálhatók, valamint a fapados légitársaságok is felszívják pilótáikat. Több helyen elvárják a felsőfokú szakképzettséget is, amit itthon kizárólag Nyíregyházán lehet megszerezni.

Komplikált indulás

A Narancsnak végzős gimnazisták is beszéltek arról, milyen nehézségeket okozott nekik az államilag támogatott szak bedőlése. György Gergely, a pápai Petőfi Sándor Gimnázium diákja tízéves kora óta készül a pályára, középiskolai fakultációit kifejezetten a nyíregyházi pilótaképzés követelményeihez igazította. Lapunknak ő és egy másik diák is azt mondta, valószínűleg közlekedésmérnöki alapszakra jelentkeznek, így ha jövőre indul ingyenes repülőképzés, újrafelvételi mellett elismertethetik tanegységeiket. "Ha jövőre sem indul a szak állami támogatással, akkor repülőmérnök irányba lehet szakosodni. Innen fel tudjuk venni a pilóta szak elméleti tárgyait, és elméleti vizsgát is tehetünk. Ha ez sikerül, hét évünk lesz összeszedni a megfelelő gyakorlati jogosításokat, különben vizsgázhatunk újra" - folytatta György Gergely. A 12 milliós diákhitel felvételét a Narancsnak nyilatkozó gimnazisták nem tartják reálisnak.

Szelestey Gyula szerint hosszú távon akkor működhet a szak, ha az állam elismeri a képzés valódi költségeit, és legalább néhány ingyenes helyet biztosít. Különösen aggasztónak nevezte, hogy a többnyire gyermekkoruktól pilótának készülő diákok egy részének decemberben pillanatok alatt omlottak össze az álmai. A főiskolai docens azzal is kiegyezne, ha 17. szakként a légi közlekedési-hajózó szakirányon is nagyon magasan, akár 470 ponton húzná meg a miniszter az állami ösztöndíjas képzés küszöbét. De az idén felvételizők sem adták még fel, információink szerint a leendő pilóták az Emberi Erőforrások Minisztériumát, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciáját és a Hallgatói Hálózatot is megkeresték a problémával.


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”