Veszélyben a nyíregyházi pilótaképzés

Mélyrepülés

Riport

Hiába engedélyezte a minisztérium, forráshiány miatt idén nem indít ingyenes pilótaképzést a Nyíregyházi Főiskola. Pedig innen jön a hazai légimentősök utánpótlása is.

Balog Zoltán 2012. december 20-i határozata a közlekedésmérnöki, légi közlekedési-hajózó szakirányon is lehetővé tette állami ösztöndíjas képzés indítását, a december 31-én megjelent felvételi tájékoztatóból mégis az derül ki, hogy a Nyíregyházi Főiskola csak önköltséges formában hirdeti meg a magyar felsőoktatás egyetlen pilótaképzését. Az intézmény oktatási rektorhelyettese lapunknak a főiskola újabb forráskivonások utáni gazdasági helyzetével indokolta a döntést. Kovács Zoltán elmondta, a szakirány állami normatívája eddig sem fedezte a gyakorlati oktatás - például szimulátor fenntartása, kiképző repülések - költségeit. A repülőképzés iránti elkötelezettségből eddig a főiskola gazdálkodta ki az összeget, ám az idénre tervezett 1,6 milliárdos forráskivonás után erre már nem volt lehetőségük (2008 óta összesen 3,4 milliárd forinttal csökkent a főiskola állami támogatása). Az államilag finanszírozott szakirány mellett egy december 18-i döntés alapján 70 dolgozótól is meg kellett válniuk, a létszámleépítés elsősorban a nem oktató és a nyugdíjkorhatárt betöltött közalkalmazotti réteget érintette - tájékoztatta a Narancsot Kovács Zoltán.

Nem röpül


Nem röpül

Fotó: Balázs Attila / MTI

A rektorhelyettes szerint az 518 ezer forintos hallgatói normatíva csak a képzési költség töredékét fedezi, hallgatónként körülbelül 10 millió forintot az egyetemnek kellene előteremtenie. Az elmúlt években rendre 6 vagy 7 államilag támogatott diákot vettek fel, a források 60-70 milliós bővítésére lenne tehát szükség a szak ingyenes elindításához. Az önköltség óriási terheket ró a tanulókra (bár kisebb huzavona után úgy tűnik, a Diákhitel 2 a teljes tandíjra felvehető lesz), az utóbbi évek felvételi statisztikái alapján mégis előfordulhat, hogy összejön a szakirány elindításához szükséges 5 jelentkező. Ami biztos, hogy nemcsak a Műszaki és Mezőgazdasági Kar, de az egész főiskola legtehetségesebb diákjai a leendő pilóták. 2012-ben 459 ponttal lehetett bekerülni állami ösztöndíjas képzésre, ezt csak a kommunikáció szak közelítette meg 435-ös ponthatárral (az MMK második legmagasabb bejutási küszöbe mindössze 304 pont volt a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari gépészmérnöki szakon).

Kényszerpályán

Szelestey Gyula nyugalmazott főiskolai docens 1982 óta tanít a főiskolán, hat évig a Repülőgép Műszaki és Kiképzési Tanszék vezetője is volt. A Narancsnak elmondta, hogy a negyvenöt éve folyamatosan működő repülőképzés finanszírozása 1991 óta ingatag lábakon áll. Korábban a Mezőgazdasági Minisztérium alá tartozott a repülőmérnöki szak, mely állta a gyakorlati oktatást, és a végzettek többségét alkalmazta is. 1985-ben indult a közforgalmi szakirány, majd 1991-ben került az Oktatási Minisztérium alá a képzés, ahol sosem ismerték el a gyakorlati felkészülés költségeit. A közlekedésmérnöki alapszakkal megegyező normatívát állapítottak meg, annak ellenére, hogy a légi közlekedési-hajózó önálló szakképzettséget nyújtó szakirány. Az iskola más szakok terhére vagy az OM póttámogatásából finanszírozta a pilóták oktatását, szimulátorra a Malévtól kaptak szakképzési támogatást. Szelestey szerint az idén kialakult helyzet az első lépés lehet a pilótaképzés megszűnéséhez vezető úton, bár reménykedik benne, hogy a magas fizetési ígéretek elég önköltséges diákot hoznak az intézménynek.

A Nyíregyházi Főiskola adja egyébként a hazai hivatásos pilótaállomány negyedét, a volt Malév-pilóták felét. Szelestey úgy véli, a magyar légitársaság csődjével sem vált okafogyottá a repülőképzés, végzett diákjaik a légimentőknél, a Belügyminisztériumnál és a hadseregnél is szép számmal megtalálhatók, valamint a fapados légitársaságok is felszívják pilótáikat. Több helyen elvárják a felsőfokú szakképzettséget is, amit itthon kizárólag Nyíregyházán lehet megszerezni.

Komplikált indulás

A Narancsnak végzős gimnazisták is beszéltek arról, milyen nehézségeket okozott nekik az államilag támogatott szak bedőlése. György Gergely, a pápai Petőfi Sándor Gimnázium diákja tízéves kora óta készül a pályára, középiskolai fakultációit kifejezetten a nyíregyházi pilótaképzés követelményeihez igazította. Lapunknak ő és egy másik diák is azt mondta, valószínűleg közlekedésmérnöki alapszakra jelentkeznek, így ha jövőre indul ingyenes repülőképzés, újrafelvételi mellett elismertethetik tanegységeiket. "Ha jövőre sem indul a szak állami támogatással, akkor repülőmérnök irányba lehet szakosodni. Innen fel tudjuk venni a pilóta szak elméleti tárgyait, és elméleti vizsgát is tehetünk. Ha ez sikerül, hét évünk lesz összeszedni a megfelelő gyakorlati jogosításokat, különben vizsgázhatunk újra" - folytatta György Gergely. A 12 milliós diákhitel felvételét a Narancsnak nyilatkozó gimnazisták nem tartják reálisnak.

Szelestey Gyula szerint hosszú távon akkor működhet a szak, ha az állam elismeri a képzés valódi költségeit, és legalább néhány ingyenes helyet biztosít. Különösen aggasztónak nevezte, hogy a többnyire gyermekkoruktól pilótának készülő diákok egy részének decemberben pillanatok alatt omlottak össze az álmai. A főiskolai docens azzal is kiegyezne, ha 17. szakként a légi közlekedési-hajózó szakirányon is nagyon magasan, akár 470 ponton húzná meg a miniszter az állami ösztöndíjas képzés küszöbét. De az idén felvételizők sem adták még fel, információink szerint a leendő pilóták az Emberi Erőforrások Minisztériumát, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciáját és a Hallgatói Hálózatot is megkeresték a problémával.


Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.