A lehető legtöbb szabadság - Szelevényi Ákos zenész

  • rés a présen
  • 2016. október 3.

Snoblesse

Elégia koncert - bemutató október 5-én, 19 órakor.

rés a présen: Mi hívta életre az Elégia koncertet?

Szelevényi Ákos: 2001-ben kaptam egy felkérést az amiens-i nemzetközi filmfesztiváltól, hogy készítsek egy filmes koncertet egy olyan magyar származású filmrendező filmje köré, aki aztán nagy karriert járt be Hollywoodban. Az ötletet snassznak tartottam rögtön. Sorban elküldtek hét vagy nyolc filmet – egyik érdektelenebb volt, mint a másik –, végül, miután nem volt meg a kellő kiindulópont, csak a keret, én ajánlottam az Elégiát, ami igen fontos film nekem régóta. 19 perces és nem néma, így azt a megoldást találtam, hogy az általa inspirált, kicsit több mint egyórás zenét előadjuk, majd levetítjük a filmet, de csendben. A koncert közben egy fotós munkáit diavetítettük kétszer tíz percben sztereóban, Oskar Kokoschka A látás iskolája című műve szellemében, de ez a munka sajnos eltűnt.

false

 

Fotó: Matthias Creutziger

rap: Mikor lesz a magyarországi bemutató?

SZÁ: Budapesten az Uránia filmszínházban lesz a bemutató október 5-én, 19 órakor. A zenekar az elmúlt hónapokban megismert és megszeretett magyar kreatív zenészekből áll össze erre az alkalomra. Ajtai Péter (bőgő), Porteleki Áron (dob, ütőgardon, brácsa), Miklós Szilveszter (dob, ütőgardon) és Kováts Gergő (szaxofon, basszusklarinét). Az egyetlen eredeti tag Benkő Róbert bőgős, de itt lesz Valentin Ceccaldi francia csellóművész, a fiatal francia generáció egyik legtehetségesebb alakja, és a hangmérnökök fejedelme, Jean-Philippe Dupont.

rap: Hogyan illeszkedik e koncert a pályádba?

SZÁ: Ez a mű pont akkor íródott, amikor kezdtem teljesen feladni a zene bármilyen megírását, lekötését és a teljesen szabad, illetve az előre el nem határozott zenét szerettem volna kultiválni, annak az elementáris erejében hinni. Itt tehát van – a filmtől inspirálódott – tematika, de meghatározó szerepe van az ezekből kibontakozó improvizációknak is. Az ezt követő periódusban csak szabad zenével foglalkoztam, zeneírási igényeimet a Nagy Józseffel készült darabok keretein belül éltem ki, de ott is arra törekedve, hogy a lehető legtöbb szabadság jellemezze a végkifejletet.

rap: Mi lesz a produkció további sorsa?

SZÁ: Beszélünk olyan lehetőségekről, hogy környékbeli vidéki városokba is eljuthasson a darab, az eddigi felvételekből készült egy lemez, ami kiadásra vár, az eseményről pedig film készül.

rap: Mikor találkozhatunk még veled?

SZÁ: Október 8-án, 19 órától játszunk Miklós Szilveszterrel duóban Székesfehérváron, a Szabadművelődés Házában. 11-én Pesten, a Lumen kávézóban, aztán 22-én Szlovákiában. November 4-én ismét Budapesten leszek, és a Vízivárosi Galéria Keppel Gyula-gyűjteményében Ajtai Péterrel zenélek egy kiállításmegnyitón. Egyébként pedig lemezbemutató koncertre készülünk duóban Porteleki Áronnal, kvartettben Ajtai Péterrel, Pozsár Mátéval és Miklós Szilveszterrel, s eredetileg a terv az, hogy az Urániában havonta egyszer koncertet adjak a különböző nemzetközi formációimmal.

rap: Hol van a boldogság mostanában?

SZÁ: Szakmailag továbbra is Franciaországhoz kötődöm, most készültem el két új kreációval, melyekkel, remélem, sokat fogok utazni, de többet tudok Budapesten lenni, mint azelőtt, s az említett zenészekkel-barátokkal is komoly terveim vannak. Amikor valóban ráérek, akkor a Vajdaságban vagyok, Magyarkanizsán, ami nagyon fontos és inspiráló nekem, például most nyáron Ajtai Petyával ott készítettük el egy színházi darab zenéjét. Ez az állandó ingázás a különböző világok között ideális, s úgy érzem, hogy egészséges egyensúlyt nyújt számomra, és kielégíti szakmai és emberi, illetve lelki igényeimet. Nem tudnék vagy inkább nem szeretnék úgy dolgozni, turnézni, hogy ne legyen módom rendszeresen megmerítkezni a Tiszában, vagy ha nem tudnék apaként a gyerekeimmel lenni. Jó érzés arra gondolni, hogy mindannak, amit igyekszünk véghezvinni, van tétje, értelme, magyarán van remény, még ha nem is túl rózsás a helyzet a világban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.