A lehető legtöbb szabadság - Szelevényi Ákos zenész

  • rés a présen
  • 2016. október 3.

Snoblesse

Elégia koncert - bemutató október 5-én, 19 órakor.

rés a présen: Mi hívta életre az Elégia koncertet?

Szelevényi Ákos: 2001-ben kaptam egy felkérést az amiens-i nemzetközi filmfesztiváltól, hogy készítsek egy filmes koncertet egy olyan magyar származású filmrendező filmje köré, aki aztán nagy karriert járt be Hollywoodban. Az ötletet snassznak tartottam rögtön. Sorban elküldtek hét vagy nyolc filmet – egyik érdektelenebb volt, mint a másik –, végül, miután nem volt meg a kellő kiindulópont, csak a keret, én ajánlottam az Elégiát, ami igen fontos film nekem régóta. 19 perces és nem néma, így azt a megoldást találtam, hogy az általa inspirált, kicsit több mint egyórás zenét előadjuk, majd levetítjük a filmet, de csendben. A koncert közben egy fotós munkáit diavetítettük kétszer tíz percben sztereóban, Oskar Kokoschka A látás iskolája című műve szellemében, de ez a munka sajnos eltűnt.

false

 

Fotó: Matthias Creutziger

rap: Mikor lesz a magyarországi bemutató?

SZÁ: Budapesten az Uránia filmszínházban lesz a bemutató október 5-én, 19 órakor. A zenekar az elmúlt hónapokban megismert és megszeretett magyar kreatív zenészekből áll össze erre az alkalomra. Ajtai Péter (bőgő), Porteleki Áron (dob, ütőgardon, brácsa), Miklós Szilveszter (dob, ütőgardon) és Kováts Gergő (szaxofon, basszusklarinét). Az egyetlen eredeti tag Benkő Róbert bőgős, de itt lesz Valentin Ceccaldi francia csellóművész, a fiatal francia generáció egyik legtehetségesebb alakja, és a hangmérnökök fejedelme, Jean-Philippe Dupont.

rap: Hogyan illeszkedik e koncert a pályádba?

SZÁ: Ez a mű pont akkor íródott, amikor kezdtem teljesen feladni a zene bármilyen megírását, lekötését és a teljesen szabad, illetve az előre el nem határozott zenét szerettem volna kultiválni, annak az elementáris erejében hinni. Itt tehát van – a filmtől inspirálódott – tematika, de meghatározó szerepe van az ezekből kibontakozó improvizációknak is. Az ezt követő periódusban csak szabad zenével foglalkoztam, zeneírási igényeimet a Nagy Józseffel készült darabok keretein belül éltem ki, de ott is arra törekedve, hogy a lehető legtöbb szabadság jellemezze a végkifejletet.

rap: Mi lesz a produkció további sorsa?

SZÁ: Beszélünk olyan lehetőségekről, hogy környékbeli vidéki városokba is eljuthasson a darab, az eddigi felvételekből készült egy lemez, ami kiadásra vár, az eseményről pedig film készül.

rap: Mikor találkozhatunk még veled?

SZÁ: Október 8-án, 19 órától játszunk Miklós Szilveszterrel duóban Székesfehérváron, a Szabadművelődés Házában. 11-én Pesten, a Lumen kávézóban, aztán 22-én Szlovákiában. November 4-én ismét Budapesten leszek, és a Vízivárosi Galéria Keppel Gyula-gyűjteményében Ajtai Péterrel zenélek egy kiállításmegnyitón. Egyébként pedig lemezbemutató koncertre készülünk duóban Porteleki Áronnal, kvartettben Ajtai Péterrel, Pozsár Mátéval és Miklós Szilveszterrel, s eredetileg a terv az, hogy az Urániában havonta egyszer koncertet adjak a különböző nemzetközi formációimmal.

rap: Hol van a boldogság mostanában?

SZÁ: Szakmailag továbbra is Franciaországhoz kötődöm, most készültem el két új kreációval, melyekkel, remélem, sokat fogok utazni, de többet tudok Budapesten lenni, mint azelőtt, s az említett zenészekkel-barátokkal is komoly terveim vannak. Amikor valóban ráérek, akkor a Vajdaságban vagyok, Magyarkanizsán, ami nagyon fontos és inspiráló nekem, például most nyáron Ajtai Petyával ott készítettük el egy színházi darab zenéjét. Ez az állandó ingázás a különböző világok között ideális, s úgy érzem, hogy egészséges egyensúlyt nyújt számomra, és kielégíti szakmai és emberi, illetve lelki igényeimet. Nem tudnék vagy inkább nem szeretnék úgy dolgozni, turnézni, hogy ne legyen módom rendszeresen megmerítkezni a Tiszában, vagy ha nem tudnék apaként a gyerekeimmel lenni. Jó érzés arra gondolni, hogy mindannak, amit igyekszünk véghezvinni, van tétje, értelme, magyarán van remény, még ha nem is túl rózsás a helyzet a világban.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.