A macskadémon

  • 2012. július 30.

Snoblesse

Félelem és reszketés Budán: horrorvígmusical Karafiáth-módra.


Karafiáth Orsolyában a költőn, írón, újságírón és bloggeren túl a macskadémon-irodalom megújítóját is üdvözölhetjük; az ókori tibetiek óta ismert bajkeverőt őelőtte senki sem tette meg horrormusicalhősnek. Karafiáth Bella Máté zeneszerzővel együtt szabadította rá a címbeli démont egy átlagos budapesti társasház lakóira, s mivel átlagos házról van szó, az alkoholizmus, a depresszió és a mezei elhülyülés egyáltalán nem idegenek a lakóközösség mindennapjaitól. Ideális terep ez egy macskadémonnak, akit egyáltalán nem a szociális érzékenység, hanem a féktelen tombolás vágya vezérel – a szerzőket pedig a Madách Színház musicalpályázata vezérelte, a darab, melyet Hegedűs D. Géza rendezésében mutatnak be Szentendrén, egyike volt a díjazottaknak. A macskadémon-invázió főbb szereplői: Földes Eszter, Almási Sándor, Hegedűs D. Géza, Szemenyei János és Kolti Helga.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.