Az Élő Fény

  • 2015. február 10.

Snoblesse

A nagyon kortárs Soharóza találkozása a nagyon 12. századi apátnővel.

Ki hallott már Hildegard von Bingenről? A telefonkönyvben hiába is keresnék, hacsak nincs kéznél egy 12. századi Yellow Pages, Hildegard ugyanis a régmúlt 1100-as években élt és alkotott: Istent szolgálta, kolostort építtetett, utazott, gyógyított, zenét szerzett és nagy emberek tanácsadója volt. Ordo Virtutum című műve a Soharóza kísérleti kórusszínházi előadásaként kerül most a budapesti Bakelit Multi Art Center színpadára – az eredetitől teljesen eltérő formában.

false

A Soharóza zenei vezetője, Halas Dóra így találkozott Hildegarddal:

HD: Én személy szerint nem ismertem Hildegardot, a Zeneakadémián szerintem nem tanítják zenetörténetből – vagy csak nem figyeltem azon az órán. Az egyik Soharóza-tag küldött át nekem egy zenei rádiós linket, amin egy amerikai kórus párhuzamba állította Hildegardot Meredith Monkkal. Ettől teljesen begőzöltem. Mindezek után jött a felismerés, hogy Hildegard mennyire a hagyományostól eltérő módon gondolkodott sok mindenben. Önmagában lenyűgözőnek találtuk azt a tényt, hogy létezett 900 éve egy ember, akinek több különböző témában teljes írásai maradtak fenn. Amikor pedig beleolvastunk ezekbe az írásokba, nem hittünk a szemünknek: a látomások élénk képei, a gyógyító könyvek szexuális vonatkozású fejezetei, az abszurd témájú rajzok, a zenei különcködések, a mesterséges nyelv, amit ő hozott létre… Nem volt olyan témájú kutatásunk vele kapcsolatban, amire ne az lett volna a zsigeri első reakciónk, hogy „Mi van!?!”

A teljes interjú itt olvasható. Előadások: február 21–22. szombat–vasárnap, 19.00 óra. Mindkét előadás után közönségtalálkozó lesz Ránki Júlia moderálásával.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.