A bársonyos bőr

  • 2013. január 11.

Snoblesse

Egy kis klasszikus François Truffaut-tól.


„Bármikor otthagynék egy filmért egy férfit, de soha nem hagynék ott egy filmet egy férfiért”  – az  Amerikai éjszaka című filmben hangzik el e művészi hitvallásnak is beillő mondat, amit azóta is nagy kedvvel idéz boldog-boldogtalan, ha  François Truffaut filmekhez fűződő kapcsolata kerül szóba. Már túl volt a Négyszáz csapás, a Lőj a zongoristára és a Jules és Jim sikerein, amikor Truffaut leforgatta A bársonyos bőrt, ezt a hagyományosnak mondható szerelmi háromszögtörténetet, melyet bemutatása idején ferde szemmel néztek a kritikusok. Amit anno nem tudtak megbocsátani a filmnek – hogy egy szimpla melodráma –, az idővel kifejezetten előnyére vált; hogy mennyire, az kiderül a Moha kávézó filmklubjában.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.