Deadbeat

  • 2013. március 20.

Snoblesse

Egy varázslatos dubmágus Kanadából a súlyosak és mélyek szerelmeseinek.

Scott Montieth, alias Deadbeat Kanada egy romantikusan kies tájáról, az Ontario-béli Kitchenerből származik (csak mellékesen jegyeznénk meg: a városkát 1912 és 1916 között Berlinnek hívták, ám ekkor az éppen világháborúban álló országban inkább átkeresztelték, s új nevét a legendás brit tábornok után kapta). Mindez természetesen újabb adalék ahhoz, hány zseniális (jelen esetben elektronikus) zenekészítőt köszönhetünk eme tengerentúli országnak – szerencsénkre mind többen látogatnak el hozzánk is.


Deadbeatet még kreatív társai közül is kiemeli a maga visszafogott, ámde elszánt attitűdje. Nem csupán kivételes életművéért respektálhatjuk – habár remek albumai, rövidebb lélegzetű kiadványai, remixei és ami jelen esetben különösen nagy súllyal esik a latba, élő produkciói egyaránt lenyűgözőek. Ám emellett olyan, igazi aktivista személyiséget is tisztelhetünk benne, aki mindent megtesz a szcénában kulcsfontosságú digitális hangtechnikai újdonságok népszerűsítéséért.

Zenéje mindenekelőtt a nagybetűs dubban gyökrezeik: live actjeit is ez táplálja – ebből kiindulva tesz kirándulásokat a dub-techno vagy éppen bonyolultabb, összetettebb ritmikai formák felé. A súlyos, falrengető basszusok attakjára kell számítanunk – mindez a rendkívüli odafigyeléssel és ötletességgel összerakott zenefolyam hangsúlyos alátámasztására szolgál. Nem feltétlenül a táncolhatóság révén közelíti meg hallgatóját – de minden, amit csinál, szerethető, és az apró, szándékolt hibák, a tudatos váltások csak még jobban hangsúlyozzák az alkotó ember jelenlétét a vashegy mögött. Magyar részről az este folyamán két jeles lemezlovas, Isu és a nemrégiben új albummal jelentkezett Cadik teszi oda a magáét.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.