Efterklang & Republic of Two

  • 2012. november 25.

Snoblesse

A cseh és a skandináv vonal játszik egymásba péntek este a hajón – artisztikus rockzenék szólnak majd, kétfajta, ám egyaránt markáns megközelítésben.


A 2000-ben alakult koppenhágai Efterklang (a dán szó emlékezést, visszatükröződést jelent) az utóbbi évek egyik legkísérletezőbb és legtudatosabb popzenekara. Az eredetileg öttagú, mára ugyan trióvá olvadt, de rengeteg vendégművésszel dolgozó együttes finom hangulatú, elektronikával sejtelmesen átitatott popdalaira egyaránt hatott Brian Eno ambient hangszobrászata, a Boards of Canada álomelektronikája, a Röyksopp zenei kaleidoszkópja, Björk hangulatváltásokban gazdag virtuozitása vagy az Air kifinomultsága. Eme inspirációkból azután a megszüntetve-megőrizve elve alapján építették fel saját, egyedi és jól felismerhető zenei programjukat – tudatos koncepció szerint elrendezve, és eredeti módon tálalva az egyes menüpontokat. A zenekar szeptemberben jelentette meg ötödik nagylemezét: a Piramida című album egy elhagyott, sarkkörön túli szovjet bányászvárosban felvett hangmintákra épülő, páratlanul atmoszferikus és intenzív alkotás, az Efterklang eddigi pályájának csúcspontja. Ezt a nem mindennapi albumot mutatja be a zenekar a lehető leghozzáillőbb helyszínen: a valaha elhagyott, majd Budapesten újjáépült egykori szovjet hajón, az A38-on.


Ehhez a produkcióhoz kínál perfekt felvezetést a prágai Republic of Two, mely egészen különleges színfoltja a közép-európai popzenének. Mikoláš Růžička és Jiří Burian (korábban sikeres együttesek tagjai és előadók kísérőzenészei) zenekarának első lemeze rögtön megkapta az Anděl-díjat (a legrangosabb cseh könnyűzenei elismerést), és a páros finom, elegáns, kissé melankolikus, szinte kizárólag gitár-ének hangszerelésre épülő dalai – és a hozzájuk tartozó, home-movie szerű, hangulatos videoklipek – komoly elismerést arattak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.