NoMeansNo

  • 2012. november 25.

Snoblesse

A veterán kanadai punk-jazz-matek rock duó negyedszerre is visszatér hozzánk – és most is garantáltan szétszedik majd a házat!


El se hinnénk, de már 1979 óta működik  és koncertezik a NoMeansNo különítmény – ehhez képest „csupán"  11 évet kellett várni arra, hogy 1990 májusában fellépjenek a Fekete (L)Yukban – azt a pogót nem felejti, aki ott volt s hátha még ropta is! Szerencsére azóta, némi szünet beiktatásával, még kétszer visszatértek Magyarországra: 2007-ben és 2009-ben is megcsodálhatta őket a honi publikum. S hogy miért oly különleges az attrakciójuk? Aki csak egyszer belemerül sodró lendületű zenéjükbe, az többet képtelen kievickélni – csak annyit mondanánk, hogy ilyen pregnáns, határozott és kreatív basszusjátékot ritkán lehet hallani egy rockbandától, ezen felül egy fékezhetetlen ritmusokban tobzódó dobos és egy technikás gitáros is a szériatartozékok közé tartozik. A zenekarból gyakorlatilag a ritmusszekciót alkotó Wright testvérek az őstagok, közülük a basszgitáros Rob az első számú vokalista, akinek jellegzetes dalszövegei sosem nélkülözik az éjsötét iróniát, míg John Wright dobol, s néha billentyűzik. Hozzájuk társultak a mindenkori gitárosok: egykoron (például a legendás Wrong album idejében) Andy Kerr számított a legfontosabbnak, ám most már két évtizede Tom Holliston szolgálja a csapatot. A zenéjük rockos élét, energiáját és gyorsaságát tekintve a punk/hardcore világból jön, de ehhez dzsesszes érzékenység és kompozíciós hajlam társul, s persze ugyanígy (esetről esetre más arányban) merítenek a blues, a country, a funk vagy a progresszív rock formakincséből. A NoMeansNo-t sokan nevezték már az agyas rockzene, a matek rock keresztapjának vagy éppen alapító atyjának – mindenesetre éppen eleget letettek az asztalra ahhoz, hogy saját jogukon becsüljük őket nagyra, és még mindig elég zseniálisak ahhoz, hogy miattuk mozgassuk meg végtagjainkat.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.