NoMeansNo

  • 2012. november 25.

Snoblesse

A veterán kanadai punk-jazz-matek rock duó negyedszerre is visszatér hozzánk – és most is garantáltan szétszedik majd a házat!


El se hinnénk, de már 1979 óta működik  és koncertezik a NoMeansNo különítmény – ehhez képest „csupán"  11 évet kellett várni arra, hogy 1990 májusában fellépjenek a Fekete (L)Yukban – azt a pogót nem felejti, aki ott volt s hátha még ropta is! Szerencsére azóta, némi szünet beiktatásával, még kétszer visszatértek Magyarországra: 2007-ben és 2009-ben is megcsodálhatta őket a honi publikum. S hogy miért oly különleges az attrakciójuk? Aki csak egyszer belemerül sodró lendületű zenéjükbe, az többet képtelen kievickélni – csak annyit mondanánk, hogy ilyen pregnáns, határozott és kreatív basszusjátékot ritkán lehet hallani egy rockbandától, ezen felül egy fékezhetetlen ritmusokban tobzódó dobos és egy technikás gitáros is a szériatartozékok közé tartozik. A zenekarból gyakorlatilag a ritmusszekciót alkotó Wright testvérek az őstagok, közülük a basszgitáros Rob az első számú vokalista, akinek jellegzetes dalszövegei sosem nélkülözik az éjsötét iróniát, míg John Wright dobol, s néha billentyűzik. Hozzájuk társultak a mindenkori gitárosok: egykoron (például a legendás Wrong album idejében) Andy Kerr számított a legfontosabbnak, ám most már két évtizede Tom Holliston szolgálja a csapatot. A zenéjük rockos élét, energiáját és gyorsaságát tekintve a punk/hardcore világból jön, de ehhez dzsesszes érzékenység és kompozíciós hajlam társul, s persze ugyanígy (esetről esetre más arányban) merítenek a blues, a country, a funk vagy a progresszív rock formakincséből. A NoMeansNo-t sokan nevezték már az agyas rockzene, a matek rock keresztapjának vagy éppen alapító atyjának – mindenesetre éppen eleget letettek az asztalra ahhoz, hogy saját jogukon becsüljük őket nagyra, és még mindig elég zseniálisak ahhoz, hogy miattuk mozgassuk meg végtagjainkat.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.