EXPERIWAVE *01

  • 2015. április 20.

Snoblesse

Avant-szinti-pop Kelet-Európából, minőségi fellépőkkel.

Budapesten az elmúlt évek során egyre csak duzzadt a modern kori fekete ruhás színtér, mára pedig szinte nem is múlhat el egy hét tisztességes dark/experimental/neowave/indusztriál/stb. esemény nélkül. De nemcsak itthon, hanem Közép-Európában is hasonlóan masszív a mozgalom – ezt mutatja be három külföldi és egy hazai fellépő az Experiwave-en: közép-európai újhullám minden mennyiségben!

false

Yva & The Toy George nem több embert jelöl, hanem egy Róma–Belgrád vonalon mozgó szerb lányt, aki egy Korg grooveboxszal esett szerelembe. A produkcióra, amikor 2013-ban először érkezett Budapestre, egy Monday Sessionre, azt mondták, hogy low-fi pop – ez mára electric bongo popra módosult.

false

A csehországi Brnóból érkezik a Sky to Speak csapat, mely nemcsak laptopokat, szintiket és dobot állít a színpadra, hanem vizuális attrakcióval is készül – ezt szigorúan analóg videók felhasználásával teljesítik, és szürreális humort ígérnek.

Szintén Brnóból jön a Fat Old Donald, ami önmagát a boldog dalok és a pozitív dallamok zenekaraként definiálja, mások jellemzése szerint egy kiváló poszt-avantrock banda.

Az est különleges vendége az egyre többfelé hallható Bartha Márk, aki egykor DEFA néven hergelte a beatboxtársadalmat, ám mára újradefiniálta művészetét: „Belégzés, kilégzés, input, output és minden, ami közötte van. Unortodox beatbox. Vokálmodulációkon alapuló, elektro-akusztikus performansz.”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.