Franzen in da house

  • 2015. április 15.

Snoblesse

Amerika legmenőbb regényírója a könyvfesztiválon.

A Javítások és a Szabadság szerzője, az ember, aki leseggfejezte Philip Rothot és eltolta magától Oprah Winfrey segítő kezét; az író, aki a Time címlapján végezte és akinek minden szavát felkapja a média; a nagy utálkozó, aki imádja a nagy utálkozókat (ha osztrákok és Karl Krausnak hívják őket), szóval az egyszeri és utánozhatatlan Jonathan Franzen a könyvfesztiválra látogat. A Narancs többször is beszélgetett vele – legfrissebb interjúnk a sztárszerzővel az április 23-án megjelenő, könyvfesztiválos számunkban olvasható, de addig is egy kis ízelítő egy korábbi interjúnkból:

false

Magyar Narancs: Az ön regényeit is olvassák más regények szereplői?

Jonathan Franzen: Amerikai tévésorozatokban szokták előszeretettel emlegetni a könyveimet. Olvastak a Will és Grace-ben, legutóbb pedig a Parks and Recreation című sorozatban kerültem szóba. Az egyik kedvencem A Simpson család, abban ugyanis én magam is szerepeltem rajzfilmfigura formájában. De akkor néztem csak igazán nagyot, amikor elém került egy meglehetősen pornográf Hustler-videó, melynek nem egy szexjelenetében igen prominens helyen látható a The Corrections kemény kötésű példánya. Egy férfi olvasgatja, majd leteszi a könyvet, és rögvest orális szexben részeltetik. Egész végig ott van a könyv, igen jól látható helyen, a szereplők mellett.

A teljes interjú itt olvasható, Jonathan Franzen pedig április 25-én a könyvfesztiválon tekinthető meg teljes életnagyságban.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.