„Hiszünk Európa sokszínűségében” - Stefan Englert, a BFZ ügyvezető igazgatója

  • rés a présen
  • 2015. augusztus 28.

Snoblesse

Hat napon át, szeptember 11-étől 16-áig tart a Bridging Europe

rés a présen: Mit köt össze a Bridging Europe?

Stefan Englert: A híd kifejezés a zene és általában a kultúra kapcsolatteremtő jellegét emeli ki. A fesztivál segítségével hidakat igyekszünk építeni a különböző európai kultúrák között, egy olyan korban, amikor az integráció fontosságát sokan megkérdőjelezik. Hiszünk Európa sokszínűségében, ahol a különböző kultúrák inspirálják egymást és gazdagodnak egymás jelenlététől.

rap: Hogyan lett a zenekar ügy­vezetője?

SE: Fischer Ivánnal több közös projektünk volt már, amikor 2011-ben megkérdezte, csatlakoznék-e a szervezethez. A Budapesti Fesztiválzenekart (BFZ) a világ egyik legnagyszerűbb előadó-művészeti szervezetének tartottam, és megtiszteltetésnek vettem, hogy szolgálhatom az ügyüket.

false

rap: Idén az osztrák kultúra van reflektorfényben. Mik a kiemelt koncertek?

SE: Hat napon át, szeptember 11-étől 16-áig tart a Bridging Europe, amiből nem tudok egy konkrét előadást kiemelni, hiszen a fesztivál különlegessége épp a változatosságában rejlik, és abban, hogy az osztrák kultúra minden oldalát bemutatja.

rap: Azért csak vannak a szívéhez közel álló produkciók…

SE: Rengeteg művész eszembe jut. Az első természetesen Fischer Iván a maga elképesztő, különleges muzikalitásával, kreativitásával és energiájával. Másodikként talán Christoph Eschenbachot emelném ki, aki mint művész és mint ember is nagyon inspiráló számomra. Végigkísérte a szakmám első tíz évét a művészeti menedzsmentben, és a barátom lett.

rap: Milyen BFZ-programokat ajánlana a szezonkezdetre?

SE: Mindegyik esemény fontos nekem. Szeptember végén bemutatunk egy gyerekoperát Benjamin Brittentől A kis kéményseprő címmel a Zeneakadémián. Majd október folyamán elvisszük a darabot sok budapesti iskolába, hogy minél több gyerek élvezhesse az operát. A Müpában folytatódik Fischer Iván sorozata, ezúttel Thomas Zehetmairral, aki az egyik legérdekesebb élő hegedűművész. Kettősük drámai Stravinsky–Prokofjev-programnak ígérkezik.

rap: Önnel hol találkozhatunk még az évadban?

SE: Az összes BFZ-koncerten feltétlenül és még sokfelé Budapesten. Szeretném jobban felfedezni a várost és a vidéket is, három év után is azt érzem, hogy nem élveztem ki eléggé egyiket sem.

 

A Bridging Europe – Európai Hidak fesztivál a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös szervezésében valósul meg.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.