„Hiszünk Európa sokszínűségében” - Stefan Englert, a BFZ ügyvezető igazgatója

  • rés a présen
  • 2015. augusztus 28.

Snoblesse

Hat napon át, szeptember 11-étől 16-áig tart a Bridging Europe

rés a présen: Mit köt össze a Bridging Europe?

Stefan Englert: A híd kifejezés a zene és általában a kultúra kapcsolatteremtő jellegét emeli ki. A fesztivál segítségével hidakat igyekszünk építeni a különböző európai kultúrák között, egy olyan korban, amikor az integráció fontosságát sokan megkérdőjelezik. Hiszünk Európa sokszínűségében, ahol a különböző kultúrák inspirálják egymást és gazdagodnak egymás jelenlététől.

rap: Hogyan lett a zenekar ügy­vezetője?

SE: Fischer Ivánnal több közös projektünk volt már, amikor 2011-ben megkérdezte, csatlakoznék-e a szervezethez. A Budapesti Fesztiválzenekart (BFZ) a világ egyik legnagyszerűbb előadó-művészeti szervezetének tartottam, és megtiszteltetésnek vettem, hogy szolgálhatom az ügyüket.

false

rap: Idén az osztrák kultúra van reflektorfényben. Mik a kiemelt koncertek?

SE: Hat napon át, szeptember 11-étől 16-áig tart a Bridging Europe, amiből nem tudok egy konkrét előadást kiemelni, hiszen a fesztivál különlegessége épp a változatosságában rejlik, és abban, hogy az osztrák kultúra minden oldalát bemutatja.

rap: Azért csak vannak a szívéhez közel álló produkciók…

SE: Rengeteg művész eszembe jut. Az első természetesen Fischer Iván a maga elképesztő, különleges muzikalitásával, kreativitásával és energiájával. Másodikként talán Christoph Eschenbachot emelném ki, aki mint művész és mint ember is nagyon inspiráló számomra. Végigkísérte a szakmám első tíz évét a művészeti menedzsmentben, és a barátom lett.

rap: Milyen BFZ-programokat ajánlana a szezonkezdetre?

SE: Mindegyik esemény fontos nekem. Szeptember végén bemutatunk egy gyerekoperát Benjamin Brittentől A kis kéményseprő címmel a Zeneakadémián. Majd október folyamán elvisszük a darabot sok budapesti iskolába, hogy minél több gyerek élvezhesse az operát. A Müpában folytatódik Fischer Iván sorozata, ezúttel Thomas Zehetmairral, aki az egyik legérdekesebb élő hegedűművész. Kettősük drámai Stravinsky–Prokofjev-programnak ígérkezik.

rap: Önnel hol találkozhatunk még az évadban?

SE: Az összes BFZ-koncerten feltétlenül és még sokfelé Budapesten. Szeretném jobban felfedezni a várost és a vidéket is, három év után is azt érzem, hogy nem élveztem ki eléggé egyiket sem.

 

A Bridging Europe – Európai Hidak fesztivál a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös szervezésében valósul meg.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.