Jógyerekek képeskönyve

  • 2012. december 23.

Snoblesse

The Tiger Lillies – Ascher – Parti Nagy: nyerő hármas.


Nemrég, amikor nálunk jártak, hogy élőben is „elborzasszák” rajongóikat, ezt írtuk róluk: „A The Tiger Lillies-t egyszerre szereti a Franz Ferdinand frontembere, A Simpson család atyja és Marilyn Manson, a Tiger Lillies pedig egyszerre szereti a weimari dekadenciát és a punkot, Brechtet és a húszas évek kabarévilágát.” Meg még azt is írtuk róluk, hogy náluk ihletettebben alighanem senki sem tudja megszólaltatni a fűrészt és London lecsúszottjainak és véglényeinek világát, arra viszont nem tértünk ki, hogy amikor nincsenek itt, akkor is itt vannak, hiszen az Örkény Színház – Parti Nagy Lajos átiratában és Ascher Tamás rendezésében – folyamatosan játssza hírhedt sokkoperájukat, a Jógyerekek képeskönyvét. Rémmesébe illő évkezdésre vállalkozik, aki megtekinti a művet – kritikusunk megtette ezt, s elismerőleg nyilatkozott: „Iszonyú morbid az egész. A színészek játéka zavarba ejtő: Nagy Fruzsina jelmezeinek köszönhetően felismerhetetlenek, csak a hang a fogódzkodó, de az sem egészen emberi. Máthé Zsolt, a rezonőr hangja megközelíti a Tiger Lillies frontemberének, Martyn Jacques-nek idegtépő kontratenorját, és hozzá még nézni is tud, akár egy vérszívó.”

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.