Jógyerekek képeskönyve

  • 2013. szeptember 23.

Snoblesse

The Tiger Lillies–Ascher–Parti Nagy: nyerő hármas.
false

Legutóbb, amikor nálunk jártak, hogy élőben is „elborzasszák” rajongóikat, ezt írtuk róluk: „A The Tiger Lillies-t egyszerre szereti a Franz Ferdinand frontembere, A Simpson család atyja és Marilyn Manson, a Tiger Lillies pedig egyszerre szereti a weimari dekadenciát és a punkot, Brechtet és a húszas évek kabarévilágát.” Meg még azt is írtuk róluk, hogy náluk ihletettebben alighanem senki sem tudja megszólaltatni a fűrészt és London lecsúszottjainak és véglényeinek világát, arra viszont nem tértünk ki, hogy amikor nincsenek itt, akkor is itt vannak, hiszen az Örkény Színház – Parti Nagy Lajos átiratában és Ascher Tamás rendezésében – folyamatosan játssza hírhedt sokkoperájukat, a Jógyerekek képeskönyvét. Rémmesébe illő szezonkezdésre vállalkozik, aki megtekinti a művet – kritikusunk megtette ezt, s elismerőleg nyilatkozott: „Iszonyú morbid az egész. A színészek játéka zavarba ejtő: Nagy Fruzsina jelmezeinek köszönhetően felismerhetetlenek, csak a hang a fogódzkodó, de az sem egészen emberi. Máthé Zsolt, a rezonőr hangja megközelíti a Tiger Lillies frontemberének, Martyn Jacques-nek idegtépő kontratenorját, és hozzá még nézni is tud, akár egy vérszívó.”

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.