Kabaré Szép Ernő módra

  • 2012. október 31.

Snoblesse

Zsidó kabaré a Spinozában.


Hogy elsüllyedt szerző, avagy sem, arról lehetne vitatkozni (mi – fájó szívvel – az előbbi mellett tettük le a voksot), ám az vitán felül áll, hogy ha Szép Ernő csak annyit tesz, hogy megírja a Lila ákácot, már akkor is a magyar irodalom legjelentősebb művelői közt lenne a helye. Szép Ernő azonban nem csak a Lila ákácot írta meg, hanem számos egyéb prózai művet is (például a méltatlanul elfeledett Emberszag című holokausztregényt) írt, és persze verseket is szép számmal, hisz nem mellesleg költő is volt, nem is kis verselő. És jelentős beszállítója a kabarévilágnak: „Kabarészerzői minőségében legelőször a mai Művész mozi helyén, a Nagy Endrének is bemutatkozást biztosító Bonbonniére-ben fordul meg; azonmód színpadra is kapacitálják, de a közönség jobban derül a szerző családnevén, mint azon a rigmuson, amivel a »bankfiús külsejű« költő e jeles alkalomra készült. Bezzeg Medgyaszay Vilmába, a sanzonok fátyolos hangú királynőjébe nem fojtják bele a szót, amikor Szép Ernő kupléit énekli, és hasonlóan nagy igény mutatkozik a szerző prózai kismicsodáira, tréfáira, jeleneteire is” – írtuk kabarészerzői munkásságáról. E jelentős termésből és Szép Ernő életrajzából Bächer Iván készített előadást a Spinoza Ház számára.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.