Ki ül a Porschéban?

  • 2014. április 15.

Snoblesse

Irigységmentes, józan csevej a köztünk élő felső tízezerről.
false

Köztünk élnek. Majdnem olyanok, mint te meg én. Csak az autójuk más. Meg a lakásuk. Meg a bankszámlájuk. Meg mindenük. Ők a köztünk élő felső tízezer.  És akkor most idézzük Hatvany Lajost, aki ha ma élne, Volvóval járna és két golfütés közt segítené az irodalom ügyes-bajos ügyét. Ő írta, az Urak és emberek szerzője, 1910-ben: „A szegénység irodalmilag minden oldalról meg van világítva. Ellenben a gazdagság, kevés lévén a kapitalista író, még alig kiaknázott irodalmi érték. Ezért anyagilag független ember, ha ír, ne adja a műszegényt, hanem vigye bele írásába kivételes helyzete összes dokumentumait.” A Katona József Színház beszélgetésének vendégei; Kötter Tamás, a Rablóhalak (írásunk itt) és Hidas Judit, a Hotel Havanna (recenziónk itt) című novelláskötet szerzői adnak útmutatást az ügyben, hogy mi járhat egy Porsche-tulajdonos fejében. A beszélgetést Márton László vezeti. Helyszín: a Kantin, a Katona kávézója. A belépés – gazdagoknak és szegényeknek – ingyenes!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.