KOOP Oscar Orchestra

  • 2016. október 6.

Snoblesse

Egy haló poraiból feltámadt, szívet melengető svéd produkció
false

Oscar Simonsson a Koop zeneszerzőjeként ‒ akkori társával, Markus Zingmarkkal ‒ 1997-­tól meg, egyszerre simogató  szépségű és táncra ingerlő lemezét, melyek hatását nem utolsósorban vokalistáinak, például az azóta a Little Dragon énekesnőjeként karriert befutó Yukimi Nagano-nak köszönhette.  A Koop az új évezred elejére kialakította a maga világsikert hozó, egyéni stílusát: egyfajta dallamos, táncos, szvinges és kellően popos jazz groove-ot, amivel hamar meghódította a táncparketteket és a közönség szívét. A Koop lemezei (Waltz For Koop, melyről itt írtunk, Koop Island, amiről pedig itt) egyre nagyobb közönséget hódítottak meg, így annál meglepőbb volt, hogy a zenekar az előző évtized végén váratlanul feloszlott (mondjuk, a „nu jazz”-hullám is akkorra fulladt ki). A Koop zenei agya, a producer Oscar Simonsson több mint hat évig hallgatott, nem is nagyon foglalkozott a zenével, majd találkozott leendő litván énekesnőjével (Jazzu), akinek hangjától elbűvölten döntött úgy, hogy újjáalakítja a Koopot, ezúttal már tisztán akusztikus együttesként. Az egykori kütyüparkot zongorára cserélő Simonsson régi/­új zenekara most sem okoz csalódást: tisztán csengő énekhangok, laza latinok, sodró szvingek, régi nagy slágerek és ígéretes új szerzemények váltogatják egymást. Előttük pedig az ifjú, tehetséges Stahl Barbara energikus dalait hallgathatjuk, melyekben kreatív módon találkozik az elektronika, az ambient és az r&b.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.