KOOP Oscar Orchestra

  • 2016. október 6.

Snoblesse

Egy haló poraiból feltámadt, szívet melengető svéd produkció
false

Oscar Simonsson a Koop zeneszerzőjeként ‒ akkori társával, Markus Zingmarkkal ‒ 1997-­tól meg, egyszerre simogató  szépségű és táncra ingerlő lemezét, melyek hatását nem utolsósorban vokalistáinak, például az azóta a Little Dragon énekesnőjeként karriert befutó Yukimi Nagano-nak köszönhette.  A Koop az új évezred elejére kialakította a maga világsikert hozó, egyéni stílusát: egyfajta dallamos, táncos, szvinges és kellően popos jazz groove-ot, amivel hamar meghódította a táncparketteket és a közönség szívét. A Koop lemezei (Waltz For Koop, melyről itt írtunk, Koop Island, amiről pedig itt) egyre nagyobb közönséget hódítottak meg, így annál meglepőbb volt, hogy a zenekar az előző évtized végén váratlanul feloszlott (mondjuk, a „nu jazz”-hullám is akkorra fulladt ki). A Koop zenei agya, a producer Oscar Simonsson több mint hat évig hallgatott, nem is nagyon foglalkozott a zenével, majd találkozott leendő litván énekesnőjével (Jazzu), akinek hangjától elbűvölten döntött úgy, hogy újjáalakítja a Koopot, ezúttal már tisztán akusztikus együttesként. Az egykori kütyüparkot zongorára cserélő Simonsson régi/­új zenekara most sem okoz csalódást: tisztán csengő énekhangok, laza latinok, sodró szvingek, régi nagy slágerek és ígéretes új szerzemények váltogatják egymást. Előttük pedig az ifjú, tehetséges Stahl Barbara energikus dalait hallgathatjuk, melyekben kreatív módon találkozik az elektronika, az ambient és az r&b.

 

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.