KOOP Oscar Orchestra

  • 2016. október 6.

Snoblesse

Egy haló poraiból feltámadt, szívet melengető svéd produkció
false

Oscar Simonsson a Koop zeneszerzőjeként ‒ akkori társával, Markus Zingmarkkal ‒ 1997-­tól meg, egyszerre simogató  szépségű és táncra ingerlő lemezét, melyek hatását nem utolsósorban vokalistáinak, például az azóta a Little Dragon énekesnőjeként karriert befutó Yukimi Nagano-nak köszönhette.  A Koop az új évezred elejére kialakította a maga világsikert hozó, egyéni stílusát: egyfajta dallamos, táncos, szvinges és kellően popos jazz groove-ot, amivel hamar meghódította a táncparketteket és a közönség szívét. A Koop lemezei (Waltz For Koop, melyről itt írtunk, Koop Island, amiről pedig itt) egyre nagyobb közönséget hódítottak meg, így annál meglepőbb volt, hogy a zenekar az előző évtized végén váratlanul feloszlott (mondjuk, a „nu jazz”-hullám is akkorra fulladt ki). A Koop zenei agya, a producer Oscar Simonsson több mint hat évig hallgatott, nem is nagyon foglalkozott a zenével, majd találkozott leendő litván énekesnőjével (Jazzu), akinek hangjától elbűvölten döntött úgy, hogy újjáalakítja a Koopot, ezúttal már tisztán akusztikus együttesként. Az egykori kütyüparkot zongorára cserélő Simonsson régi/­új zenekara most sem okoz csalódást: tisztán csengő énekhangok, laza latinok, sodró szvingek, régi nagy slágerek és ígéretes új szerzemények váltogatják egymást. Előttük pedig az ifjú, tehetséges Stahl Barbara energikus dalait hallgathatjuk, melyekben kreatív módon találkozik az elektronika, az ambient és az r&b.

 

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.