„Kutyával és gyerekkel egyszerre” – Holecskó Orsolya színésznő

  • rés a présen
  • 2015. február 6.

Snoblesse

Kutyával forgat és Frankensteinnel játszik.

rés a présen: Miért érdekes Mancs mentőkutya története a többi kedves kutyás történethez képest?

Holecskó Orsolya: Ez leginkább abban más, hogy a miénk. Bár fiktív történet, de a híres mentőkutya, Mancs ihlette, aki bajba jutott emberek tucatjait mentette meg. Erről a különleges kutya-ember viszonyról is szól ez a film.

rap: Szeretted ezelőtt az állatos filmeket?

HO: Az egyik első mozis élményem a Beethoven volt, amire elvittek a szüleim. Szeretem ezeket a filmeket, talán, mert legtöbbjük a feltétel nélküli odaadásról szól, ami egy olyan tulajdonság, amit az ember bár nagyon ritkán gyakorol, mégis magáénak érez.

rap: Kit játszol a filmben?

HO: Én vagyok a feleség, aki nincs elragadtatva attól, hogy a panellakásba az újszülött mellé egy kutya is beköltözzön. Trill Zsolthoz kerestek partnert, és behívtak próbafelvételre. Mondták, hogy Pejó Róbert rendezi, akivel még nem dolgoztam, de rögtön beugrott a Dallas Pashamende, amit nagyon szerettem, úgyhogy örültem a lehetőségnek.

false

rap: Milyen egy kutyával forgatni?

HO: Nagyon jó hangulatú, de feszített munka volt, néhány éjszakai műszakot is beleértve, amit egyébként elég nehezen viselek. Bár a forgatást megelőzően elkezdtünk dolgozni Gödöllőn a kutyakiképzőkkel, de így is adódtak új helyzetek. Sosem dolgoztam kutyával és gyerekkel egyszerre, ami nagy kihívást jelent, mivel a szokásosnál is jobban megoszlik a figyelem. Ráadásul mindkettő, de különösen a kutya olyan partner, aki csak a nagyon egyértelmű, tiszta jeleket tudja követni.

rap: Veled hol találkozhatunk még idén a vásznon kívül?

HO: Jelenleg a Magyar Színházban játszom hat előadásban a tragédiától a musicalig. Éppen a Frankenstein bemutatójára készülünk, ami ebben a formában Magyar­országon most kerül először színpadra. Szép, filozofikus darab az emberi természetről, a felelősségvállalásról, a teremtésről. Elgondolkodtat, hogy milyen minőségben érdemes élni az életet. Csupa olyan dologról szól, ami a mi életünkben is nagyon aktuális. Az előadás különlegessége, hogy a nagyszínpadon a vasfüggöny mögött játsszuk, tehát a nézők is a színpadon lesznek. Február 13-án lesz az ősbemutató, aztán 25-én a következő előadás.

rap: Kit játszol és kik a többi alkotók?

HO: Elizabethet, Frankenstein menyasszonyát. A történetben a legegészségesebb személyiség, aki hordoz magában valami elemi életszeretetet. Leghőbb vágya, hogy hozzámenjen Victor Frankensteinhez, akiért gyerekkora óta rajong. Koltay M. Gábornak és Sediánszki Nórának régi vágya volt, hogy színre vigyék a Frankensteint. Több éve dolgoznak rajta, ők maguk fordították. Mary Shelley regényének londoni előadását Nick Dear adaptálta, ezt bővítették ki egy kórussal és a Caspar Hauser-történettel. Frankensteint Kovács Krisztián játssza, a Teremtmény Horváth Illés, és több szerepet játszik Ruttkay Laura és Gáspár Tibor. A mozgásért Widder Kristóf, a látványért Iuliana Vilsan felel.

rap: De épp leállt a Magyar Színház.

HO: Mi változatlanul próbálunk, és információim szerint ezzel az előadással kezdünk el újra játszani. Remélem, megoldódik az átadás-átvétel addigra, és persze senkinek nem jó a bizonytalan állapot, de így legalább egyfolytában próbálhatunk a nagyszínpadon.

rap: Milyen kutyád lenne, ha lehetőséged volna rá?

HO: Ha lenne saját kertem, egy korcsot fogadnék örökbe valamelyik menhelyről. Remélem, ez minél előbb megtörténik.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.