Macklemore & Ryan Lewis

  • 2016. június 30.

Snoblesse

Élőben a Thrift Shop.

Utoljára az Alapművek az eltérő nemi identitásról című sorozatunkban szerepeltek, méghozzá így:

2012 novemberében Washington állam lakossága 52:48 arányban népszavazáson mondott igent az azonos nemű párok házasságkötési jogára. Soha nem derül ki, mi lett volna, ha a Same Love nem működik az egyenjogúsítók nem hivatalos kampánydalaként, de bizonyára segített átvinni az üzenetet: a szerelem ugyanaz, bármilyen nemi identitású embereket köt is össze.

A Macklemore művésznéven dolgozó rapper, Ben Haggerty és Ryan Lewis dj, producer 2009-ben kezdte meg a közös munkát Washington államban, Seattle-ben. Első albumuk, a The Heist egyik kislemeze a Same Love. A részben Lewis rendezte klip az üzenetet hordozó videók kategóriájának nyertese volt az MTV 2013-as Video Music Awards versenyén. A dalt 33, jegygyűrűt cserélő pár felvonultatásával adták elő 2014 januárjában, az 54. Grammy-gálaesten, ahol a duó a legjobb rapalbum (The Heist) és a legjobb rapszám (Thrift Shop) díját is átvehette. A Same Love-ba beépítették Madonnát az Open Your Hearttal – nem véletlenül: épp tíz évvel jártunk ama leszbi csók után, amelyet Madonna helyezett el Britney Spears és Christina Aguilera ajkán az MTV 2003-as Video Music Awards gálaestjén.

false

A Same Love klipje a reklámfilmek harmonikus képeivel vezet végig az élet nagy pillanatain, a születéstől a szerelmi idillen át a halálos ágyig. A dalszöveg – szembesítés: a hiphop szubkultúrát a homofóbiával, az online kommentelőket az anonim gyűlölködéssel, az egyházat saját tanításával a szeretetről, és egyáltalán: mindenkit a melegeket stigmatizáló sztereotípiák kártékonyságával.

„A jobboldali konzervatívok szerint ez döntés kérdése / Némi kezelés és vallás útján gyógyítható / A hajlam átalakítható / Istent játszanának, na ne már / Amerika, a bátrak hona még mindig fél az ismeretlentől / Valahogy elfelejtik, hogy Isten minden gyermekét szereti…”

Az egyenlő jogokért kiállásra bátorító Macklemore szónoklatának szenvedélyes sodrását Mary Lambert szerelmes dallama ellenpontozza a refrénben: „Nem tudok megváltozni / Ha megpróbálnék / Ha akarnék, akkor se tudnék…”

Macklemore és Ryan Lewis a Balaton Soundon hallható-látható.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.