McDonagh Kriplije

  • 2015. október 20.

Snoblesse

A kacska kezű Billy visszatér.
false

Hogy miként fest Martin McDonagh legnépszerűbb darabja a londoni West Enden? Méghozzá nem is akárkivel, hanem magával Harry Potterrel a főszerepben? A Narancs tudósítójának volt szerencséje megtekinteni A kriplit Daniel Radcliffe főszereplésével – ha ide kattint, mindent megtudhat az előadásról. Miként a mellékelt ábra is mutatja, Martin McDonaghnál ma nehezen találni felkapottabb kortárs színpadi szerzőt, és ez esetben a hype teljességgel indokolt – még egy olyan kevésbé fajsúlyos darabban is, mint amilyennek a 2010-ben bemutatott A Behanding in Spokane bizonyult, akadt három-négy igen jó geg (és akadt egy Christopher Walken, aki elvitte a hátán az egész Broadway-előadást). A manapság inkább filmrendezőként (Erőszakik, A hét pszichopata és a Si-cu) aktív és tarantinóul igen jól beszélő művész a kilencvenes évek második felében indította színpadi munkásságát és kezdte ontani a sikereket: a már említett A kripli mellett a Leenane szépe, a Koponya Connemarában vagy az 1997-es Vaknyugat (leánykori nevén The Lonesome West) is McDonagh virtuozitását dicséri.

A szerző hosszú kaserolására egyetlen mentségünk van csupán: Ivo Krobot rendezésében és Varró Dániel magyarításában ismét színpadon A kripli – a kacska kezű, kacska lábú Billy nagyon ír és nagyon a harmincas években játszódó, groteszk története ezúttal a szombathelyi Weöres Sándor Színházban elevenedik meg a McDonagh-rajongók örömére.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.