Meggyeskert az Örkényben

  • 2013. szeptember 26.

Snoblesse

Csehovnál a cseresznye is meggy! Szandtner Anna és Kerekes Éva a Meggyeskertben.
false

„Bolondulok Csehovért. Egyetlen olyan embert sem ismerek, aki ne így érezne iránta.” A vallomás a világ egyik legnagyobb Csehov-rajongójától, Woody Allentől származik, s mivel Allennek feltehetően igen széles a kapcsolati hálója, ha csak az általa ismert Csehov-rajongókat vesszük számításba, már az is jelentős mennyiség. Csehov nélkül nincs színházi szezon, csoda, hogy még egyetlen politikus sem kötött bele, meglátva a Cseresznyéskertben a romlottságot! Az Örkény Cseresznyéskertjébe már csak azért is nehéz belekötni, mert egyrészt Meggyeskertnek hívják az előadást, másrészt – további zavaró tényező – Zsótér Sándor az eredeti írói szándék szerint a komédiát látta meg a darabban. Vígjáték vagy nem vígjáték, ami biztos, hogy a nézők többek között Kerekes Évát, Szandtner Annát, Nagy Zsoltot és Znamenák Istvánt láthatják a csehovi meggyes cseresznyék társaságában.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.