Meggyeskert az Örkényben

  • 2013. szeptember 26.

Snoblesse

Csehovnál a cseresznye is meggy! Szandtner Anna és Kerekes Éva a Meggyeskertben.
false

„Bolondulok Csehovért. Egyetlen olyan embert sem ismerek, aki ne így érezne iránta.” A vallomás a világ egyik legnagyobb Csehov-rajongójától, Woody Allentől származik, s mivel Allennek feltehetően igen széles a kapcsolati hálója, ha csak az általa ismert Csehov-rajongókat vesszük számításba, már az is jelentős mennyiség. Csehov nélkül nincs színházi szezon, csoda, hogy még egyetlen politikus sem kötött bele, meglátva a Cseresznyéskertben a romlottságot! Az Örkény Cseresznyéskertjébe már csak azért is nehéz belekötni, mert egyrészt Meggyeskertnek hívják az előadást, másrészt – további zavaró tényező – Zsótér Sándor az eredeti írói szándék szerint a komédiát látta meg a darabban. Vígjáték vagy nem vígjáték, ami biztos, hogy a nézők többek között Kerekes Évát, Szandtner Annát, Nagy Zsoltot és Znamenák Istvánt láthatják a csehovi meggyes cseresznyék társaságában.

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”