Mester és tanítványa – a Budapesti Vonósokkal

  • 2014. július 11.

Snoblesse

A fiatalabb Bach és a nem fiatalabb Haydn műveit játsszák az Esterházy-kastélyban.
false

„Haydn betért egy könyvesboltba, hogy vegyen egy jó zeneelméleti könyvet. A kereskedő Carl Philipp Emanuel munkáját ajánlotta, hiszen szerinte az volt a legjobb és legújabb. Haydn meg akart győződni erről, elkezdte olvasni, megtalálta azt, amit keresett, fizetett és elégedetten távozott.” Így kezdődik – mint a mesében – Haydn és a fiatalabb Bach kapcsolatának története. Aki a részletekre is kíváncsi, mindenképpen olvassa el Spányi Miklóssal készült interjúnkat, melyben sok szó esik arról a zenei stílusról, ami Johann Sebastian Bach és Mozart, vagyis a barokk zene és a bécsi klasszikusok között félúton alakult ki, s melynek a legidősebb Bach fiú, Carl Philipp Emanuel is jeles képviselője volt. De nemcsak elfelejtett géniuszokkal, hanem II. Frigyes fuvolajátékával és lefejezési szokásaival is lehet ismerkedni. Lefejezésre biztosan nem kerül sor a Budapesti Vonósok koncertjén, viszont C. Ph. E. Bach több műve is felcsendül az Esterházy-kastélyban.

Műsoron:

C. Ph. E. Bach: C-dúr szimfónia Wq 182
C. Ph. E. Bach: A-dúr csellóverseny Wq 172
J. Chr. Bach: g-moll szimfónia Op. 6 No. 6
J. Haydn: C-dúr csellóverseny Hob. VIIb:5

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.