rés a présen: Mikor alapítottad a VeszprémFestet, és mi volt a kezdeti cél?
Mészáros Zoltán: Az ötlet 2002-ben a Szentháromság téren, a vár főterén fogalmazódott meg bennem. Aztán Veszprém városával és a Pannon Várszínházzal közösen hoztuk létre a fesztivált 2004-ben. A cél egy minőségi, "prémium" kategóriás fesztivál volt, amely nemzetközi színvonalú zenei programokat szervez az inspiráló barokk térre. A klasszikus zenétől az operán át akár a popzenéig, nem egy zenei műfaj határai közé bezárkózva hoznánk létre minden nyáron valami izgalmasat.
|
rap: Mitől vonzó Veszprém?
MZ: Veszprémi vagyok, így nyilván elfogult a városommal szemben. Szerintem júliusban, az Utcazenével együtt sikerült közösen egy nemzetközi értelemben is izgalmas várost varázsolni a nagyon széles, de minőségi zenei ízlésű közönségnek. A történelmi tereket lakjuk be zenével. A Szentháromság tér mellett ma már az "város tér, a város szívében található egykori piactér is a Rozé Rizling Jazz Színpadunk otthona, a veszprémvölgyi jezsuita kolostor temploma pedig a kamaraléptékű koncertjeink helyszíne. Mindezek mellett Veszprém történelmi belvárosa, zegzugos utcái, sikátorai egy sajátos barokk-mediterrán érzést sugallnak, barátságos éttermekkel, családias kis hotelekkel, kávézókkal, bisztrókkal. A várban sok kortárs képzőművészeti tér és szakrális hely található, míg a Veszprém-völgy és az állatkert a családi, szabadtéri lehetőségekben gazdag és attraktív.
rap: ASnétberger Központ menedzsere is vagy. Van kapcsolódási pont?
MZ: A VeszprémFesten ismerkedtem meg Snétberger Ferenccel, 2006-tól a menedzsere is voltam, és a központ ebből a kapcsolatunkból ered. A legügyesebb gyerekek fellépnek a Rozé Rizling Jazz Színpadon minden évben, a fesztiválra érkezők közül sokan (Roby Lakatos, Tony Lakatos) workshopokat adnak Felsőörsön a gyerekeknek, és persze a gyerekek jöhetnek a nagyszínpadi koncertekre, hogy belepillanthassanak a nemzetközi élvonalba. Tudom, hogy nagyon sokaknak egy életre szóló élmény volt találkozni Paco de Lucíával, Marcus Millerrel vagy épp George Bensonnal, vagyis az idoljaikkal.
rap: A kezdetekhez képest vannak-e koncepcionális változások a VeszprémFesten?
MZ: Ma már három színpadon, nagyon különböző léptékben és jelleggel mennek a programok, sokkal szélesebb közönségnek biztosítunk kínálatot. Így több néző vesz részt a fesztiválon, és az RRJ színpadot egy balatoni borászatokat felvonultató kis "falu" veszi körbe. Így a borászatra épülő gasztronómia is része a fesztiválnak. Az utóbbi években átalakult kissé a nagyszínpadi kínálat: a klasszikus zene és az opera ritkábban került színpadra, és határozottabban indultunk el a populárisabb irányokba is, a magas minőséget szem előtt tartva, és sokszor olyan zenei programok kockázatát is vállalva, amelyek eddig ekkora színpadon még nem szerepeltek.
rap: Milyen programok lesznek idén?
MZ: A Katie Melua és a Vaya Con Dios gyakorlatilag teljesen telt ház. Jelenleg a Youssou N' Dour, a Roberto Fonseca/Fatumata Diawara, a Brand New Heavies és a Magyar Jazz Napja programokra koncentrálunk. Érdekes, hogy a számomra zeneileg izgalmasabb programok azok, amikre még nem kapkodták el a jegyeket. Katie Melua őszintén meglepett. Szerettük volna mindkét "sold out" koncertjét áttenni a Veszprém Arénába, ami az esőhelyszínünk, és nagyobb, de ő kifejezetten ragaszkodott az intimebb várbeli környezethez.
rap: Miaz, amire biztosan elmész?
MZ: Minden koncerten ott vagyok, sőt rohangálok a nagyszínpad és az RRJ színpad között is, de leginkább idén a Youssou és a Fonseca/Diawara találkozó izgat zeneileg. Youssou már '86-ban, a Human Rights koncerten is "mellbe vert" a Népstadionban és Fonseca kubai, valamint Diawara mali zenéjére is nagyon kíváncsi vagyok. A Magyar Jazz Napja is izgat, mert kíváncsi vagyok, hogy találják meg a magyarok a közös hangot az amerikai sztárokkal az utolsó napon.
rap: Hakívánhatnál valamit a fesztiválnak, mi volna az?
MZ: Egy szabadtéri fesztivál mi mást kívánhatna, mint jó időt.