Közös hang – Mészáros Zoltán fesztiváligazgató

  • rés a présen
  • 2014. július 11.

Snoblesse

Katie Melua is fellép a VeszprémFesten.

rés a présen: Mikor alapítottad a VeszprémFestet, és mi volt a kezdeti cél?

Mészáros Zoltán: Az ötlet 2002-ben a Szentháromság téren, a vár főterén fogalmazódott meg bennem. Aztán Veszprém városával és a Pannon Várszínházzal közösen hoztuk létre a fesztivált 2004-ben. A cél egy minőségi, "prémium" kategóriás fesztivál volt, amely nemzetközi színvonalú zenei programokat szervez az inspiráló barokk térre. A klasszikus zenétől az operán át akár a popzenéig, nem egy zenei műfaj határai közé bezárkózva hoznánk létre minden nyáron valami izgalmasat.

false

rap: Mitől vonzó Veszprém?

MZ: Veszprémi vagyok, így nyilván elfogult a városommal szemben. Szerintem júliusban, az Utcazenével együtt sikerült közösen egy nemzetközi értelemben is izgalmas várost varázsolni a nagyon széles, de minőségi zenei ízlésű közönségnek. A történelmi tereket lakjuk be zenével. A Szentháromság tér mellett ma már az "város tér, a város szívében található egykori piactér is a Rozé Rizling Jazz Színpadunk otthona, a veszprémvölgyi jezsuita kolostor temploma pedig a kamaraléptékű koncertjeink helyszíne. Mindezek mellett Veszprém történelmi belvárosa, zegzugos utcái, sikátorai egy sajátos barokk-mediterrán érzést sugallnak, barátságos éttermekkel, családias kis hotelekkel, kávézókkal, bisztrókkal. A várban sok kortárs képzőművészeti tér és szakrális hely található, míg a Veszprém-völgy és az állatkert a családi, szabadtéri lehetőségekben gazdag és attraktív.

rap: ASnétberger Központ menedzsere is vagy. Van kapcsolódási pont?

MZ: A VeszprémFesten ismerkedtem meg Snétberger Ferenccel, 2006-tól a menedzsere is voltam, és a központ ebből a kapcsolatunkból ered. A legügyesebb gyerekek fellépnek a Rozé Rizling Jazz Színpadon minden évben, a fesztiválra érkezők közül sokan (Roby Lakatos, Tony Lakatos) workshopokat adnak Felsőörsön a gyerekeknek, és persze a gyerekek jöhetnek a nagyszínpadi koncertekre, hogy belepillanthassanak a nemzetközi élvonalba. Tudom, hogy nagyon sokaknak egy életre szóló élmény volt találkozni Paco de Lucíával, Marcus Millerrel vagy épp George Bensonnal, vagyis az idoljaikkal.

rap: A kezdetekhez képest vannak-e koncepcionális változások a VeszprémFesten?

MZ: Ma már három színpadon, nagyon különböző léptékben és jelleggel mennek a programok, sokkal szélesebb közönségnek biztosítunk kínálatot. Így több néző vesz részt a fesztiválon, és az RRJ színpadot egy balatoni borászatokat felvonultató kis "falu" veszi körbe. Így a borászatra épülő gasztronómia is része a fesztiválnak. Az utóbbi években átalakult kissé a nagyszínpadi kínálat: a klasszikus zene és az opera ritkábban került színpadra, és határozottabban indultunk el a populárisabb irányokba is, a magas minőséget szem előtt tartva, és sokszor olyan zenei programok kockázatát is vállalva, amelyek eddig ekkora színpadon még nem szerepeltek.

rap: Milyen programok lesznek idén?

MZ: A Katie Melua és a Vaya Con Dios gyakorlatilag teljesen telt ház. Jelenleg a Youssou N' Dour, a Roberto Fonseca/Fatumata Diawara, a Brand New Heavies és a Magyar Jazz Napja programokra koncentrálunk. Érdekes, hogy a számomra zeneileg izgalmasabb programok azok, amikre még nem kapkodták el a jegyeket. Katie Melua őszintén meglepett. Szerettük volna mindkét "sold out" koncertjét áttenni a Veszprém Arénába, ami az esőhelyszínünk, és nagyobb, de ő kifejezetten ragaszkodott az intimebb várbeli környezethez.

rap: Miaz, amire biztosan elmész?

MZ: Minden koncerten ott vagyok, sőt rohangálok a nagyszínpad és az RRJ színpad között is, de leginkább idén a Youssou és a Fonseca/Diawara találkozó izgat zeneileg. Youssou már '86-ban, a Human Rights koncerten is "mellbe vert" a Népstadionban és Fonseca kubai, valamint Diawara mali zenéjére is nagyon kíváncsi vagyok. A Magyar Jazz Napja is izgat, mert kíváncsi vagyok, hogy találják meg a magyarok a közös hangot az amerikai sztárokkal az utolsó napon.

rap: Hakívánhatnál valamit a fesztiválnak, mi volna az?

MZ: Egy szabadtéri fesztivál mi mást kívánhatna, mint jó időt.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.