Mike Leigh bulija

  • 2017. február 21.

Snoblesse

Egy korai színdarab a brit maestrótól.
false

Mike Leigh filmjeit nem annyira az élet, mint inkább a színészei írják: Leigh híres arról, hogy addig improvizáltatja szegény színészeit, míg azok szülik meg a kész darabot. Így volt ez már pályája elején is, amikor a világhírű filmrendező még csak ígéretes színházi ember volt. Az Abigail’s Partyt 1977-ben készítette, és az új középosztálybelieket figurázta ki benne éleslátással és sikerrel.

A Kamrában futó Abigail bulija jó apropónak bizonyult, hogy felhívjuk a nagyszerű filmest (interjúnk vele itt), és elbeszélgessünk az életről és benne Abigail helyéről:

Magyar Narancs: Mérgében készítette?

Mike Leigh: Nem. Na jó, egy kis méreg azért dolgozott bennem, de nem méregből született a darab. Egyszerűen ilyenek vagyunk, ezt akartam bemutatni. Kényszeres igazodók, szerepjátszók. Ráadásul ez a kínos, sikertelen igazodás a darab végére halálba torkollik. De az Abigail bulija mindenekelőtt komédia, még ha tragikus is. Remélem, ez Budapesten is átjön.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.