Mindenki Kramer

  • 2014. június 19.

Snoblesse

A felperes: Kovács Patrícia. Az alperes: Nagy Ervin. Kramer kontra Kramer – az Oscar-díjas gyermekfelügyeleti dráma színpadi változatát Rába Roland rendezte.
false

Azon ugyan el lehet vitatkozni, hogy 1980-ban Dustin Hoffmannak járt-e az Oscar (ez volt az az év, amikor sokak szerint Peter Sellersnek kellett volna kapnia az Isten hozta, Mr…-ért), ám azon nincs vita, hogy az amerikai közönség szívébe leginkább Robert Benton filmje, a Kramer kontra Kramer, vagyis Hoffman gyermekfelügyeletért folytatott küzdelmének drámája talált bele. Nem ez az első Oscar-díjas Hoffman-érdekeltség, melyben az Orlai Produkció meglátta egy sikeres színpadi változat lehetőségét, hiszen az Esőember már megfutotta (és még futja) színpadi köreit (Kulkával és Nagy Ervinnel). A Kramer kontra Kramer színpadi változatával beelőztük a New York-i Broadwayt és a londoni West Endet – az 5 Oscar-díjas filmből először Budapesten lett színpadi produkció Kovács Patrícia és Nagy Ervin főszereplésével. Az előadást láttuk, kritikánkat a tárgyban megírtuk, Kovács Patríciának 7 kérdésünket feltettük (a válaszok itt olvashatók). Mit mondhatnánk még? Talán csak annyit, hogy aki nem látta a pesti világpremiert, az Sopronban pótolhatja a mulasztást.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.