Nicole Krauss a Retikülben

  • 2013. március 8.

Snoblesse

Leo Gursky, a 80 éves holokauszt-túlélő a halálra készül... Takáts Andrea A szerelem történetéből olvas fel zenés kísérettel.


„A költőként debütáló fiatal írónő második regénye ráadásul vérbeli bölcsészcsemege, elméleti vizsgálódásokkal a valóság és a fikció határáról, erkölcsi kérdésekkel, mint például szabad-e lenyúlnunk legjobb barátunk remekművét, ha azt hisszük, már nem él, valamint önreflexív irodalmi utalásokkal. Mindenekelőtt Singer, Borges és a dedikációban említett ifjú férj és pályatárs, Jonathan Safran Foer hatása szembeötlő, vagy ahogy az egyik szereplő fogalmazza: „Jó könyv ez, attól eltekintve, amit itt-ott loptál: nagyon eredeti.” Így méltattuk mi Nicole Krauss 2006-ban megjelent regényét, A szerelem történetét (a teljes recenzió itt), de akár Isaac Babelt, Franz Kafkát és Bruno Schulzot is említhette volna a recenzens, oly sok mindenkit megidéz könyvében a szerző. Ezúttal pedig magát Krausst idézik, Takáts Andrea irodalmi turkálójában, a Retikülben ugyanis A szerelem története kerül terítékre, amely valahogy úgy kezdődik, hogy Leo Gursky, a 80 éves holokauszt-túlélő a halálra készül. Kísér: Kardos Dániel gitáron és Vázsonyi János szaxofonon.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.