"Egy nagy kottásfüzettel" – Ökrös Csaba népzenész

  • rés a présen
  • 2014. július 25.

Snoblesse

Az Irtás című darab az Ördögkatlan Fesztiválon látható.

rés a présen: Mióta foglalkozol színházi zenével?

Ökrös Csaba: 2012 nyarán találkoztam Horváth Csabával Szegeden, és pár sör után úgy döntöttünk, hogy együtt fogunk dolgozni. Ugyanez év decemberében valósult ez meg a Nagy Füzet című előadással. Korábban azonban a Honvéd Táncszínháznál és a Duna Művészegyüttesnél már voltak olyan darabok, melyeknek én írtam a zenéjét, de ezek kifejezetten táncszínházi előadások voltak.

false

rap: Milyen munkamódszert kíván egy zenésztől a színház?

ÖCS: Természetesen egy színházi előadásnál a darabnak van alárendelve a zene. A kezdetektől ott vagyok a próbákon egy nagy kottásfüzettel és persze a hegedűmmel felfegyverkezve. Vázlat formájában rögzítem a benyomásaimat, aztán a rendezővel egyeztetve véglegesítjük a zenei témákat.

rap: A Forte Társulat Szkénében készült Irtás című darabja legközelebb az Ördögkatlanon látható. Kiknek ajánlanád?

ÖCS: 16 éves kortól kezdve mindenkinek, aki érzékeny arra az örök emberi problémára, mikor egy erősebb nemzet katonai és politikai hatalmánál fogva megaláz, kizsákmányol, fizikailag megsemmisít egy gyengébbet. Ez a darab konkrétan a 17. századi angol-ír konfliktusról szól, de azért aktuális igazán, mert ez alapján asszociálhatunk minden, a történelem során felmerült hasonló igazságtalanságokra, akár a 21. században is.

rap: Ide milyen zene való?

ÖCS: Három olyan zenei területet érint, melyeket én különösen nagy becsben tartok. A magyar népzene régi rétege, a középkor zenei világa és az ír népzene. Ami a lényeg, hogy a magyar és az ír népzene régi rétegei között számomra létezik egyfajta áthallás, hasonlóság. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a két népzene rokonságban van, de lelki rokonságot fedezhetünk fel bennük. Ez talán a pentaton hangsorból és a hasonló történelmi múltból eredhet.

rap: Mit csinálsz még az Ördögkatlan Fesztiválon?

ÖCS: Nagyon örülök, hogy az idén találkozhatok régi barátommal, Montanaróval, akit 1979 óta ismerek. A színházi zene világába először általa kerültem. Michel írta annak a darabnak a zenéjét, ami egy dél-franciaországi híres betyárról szólt, és a hegedűszólamokat én játszottam. Ez valamikor a 80-as évek elején esett, Nizzában. Később több lemezén is közreműködtem, turnéztunk együtt kb. 10 évig. Pár éve már nem találkoztunk, a fesztiválon lesz miről beszélnünk.

rap: Hol lehet veled még találkozni a jövőben?

ÖCS: Rendszeresen sehol máshol, csak a Forte Társulatnál. Bár épp most egy érdekes felkérést kaptam. A KFT együttes jubileumi koncertjén lépek fel velük. Magyar népzenén alapuló feldolgozást szeretnének játszani, ebben leszek a segítségükre. Minden újra vevő vagyok, ami jó.

rap: Hogyan megy most a népzene szekere?

ÖCS: A népzenei koncertek világába nem nagyon látok bele, de az megnyugtató, hogy a Zeneakadémia népzene tanszékére, különösen a vonós és ének szakokra, mindig nagy a túljelentkezés.

rap: Ha visszautazhatnál az időben, hol landolnál?

ÖCS: Talán a 70-es évek vége, 80-as évek közepe tűnik a legszebbnek, bár ehhez az is hozzátartozhat, hogy akkor voltam 20 éves. Kivéve 1978-1979, mert akkor katona voltam. Először is - épp Montanaro által - kinyílt a világ előttem, viszont Erdélyben akkor még virágkorát élte az autentikus népzene. Így közvetlenül hatott rám a zenészek előadói stílusa, amit igazából most tudok kamatoztatni mint zeneszerző és előadó. Ezt egyébként kötelességemnek is tartom, így adhatok vissza valamit a mai kor közönségének.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.