"Egy nagy kottásfüzettel" – Ökrös Csaba népzenész

  • rés a présen
  • 2014. július 25.

Snoblesse

Az Irtás című darab az Ördögkatlan Fesztiválon látható.

rés a présen: Mióta foglalkozol színházi zenével?

Ökrös Csaba: 2012 nyarán találkoztam Horváth Csabával Szegeden, és pár sör után úgy döntöttünk, hogy együtt fogunk dolgozni. Ugyanez év decemberében valósult ez meg a Nagy Füzet című előadással. Korábban azonban a Honvéd Táncszínháznál és a Duna Művészegyüttesnél már voltak olyan darabok, melyeknek én írtam a zenéjét, de ezek kifejezetten táncszínházi előadások voltak.

false

rap: Milyen munkamódszert kíván egy zenésztől a színház?

ÖCS: Természetesen egy színházi előadásnál a darabnak van alárendelve a zene. A kezdetektől ott vagyok a próbákon egy nagy kottásfüzettel és persze a hegedűmmel felfegyverkezve. Vázlat formájában rögzítem a benyomásaimat, aztán a rendezővel egyeztetve véglegesítjük a zenei témákat.

rap: A Forte Társulat Szkénében készült Irtás című darabja legközelebb az Ördögkatlanon látható. Kiknek ajánlanád?

ÖCS: 16 éves kortól kezdve mindenkinek, aki érzékeny arra az örök emberi problémára, mikor egy erősebb nemzet katonai és politikai hatalmánál fogva megaláz, kizsákmányol, fizikailag megsemmisít egy gyengébbet. Ez a darab konkrétan a 17. századi angol-ír konfliktusról szól, de azért aktuális igazán, mert ez alapján asszociálhatunk minden, a történelem során felmerült hasonló igazságtalanságokra, akár a 21. században is.

rap: Ide milyen zene való?

ÖCS: Három olyan zenei területet érint, melyeket én különösen nagy becsben tartok. A magyar népzene régi rétege, a középkor zenei világa és az ír népzene. Ami a lényeg, hogy a magyar és az ír népzene régi rétegei között számomra létezik egyfajta áthallás, hasonlóság. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a két népzene rokonságban van, de lelki rokonságot fedezhetünk fel bennük. Ez talán a pentaton hangsorból és a hasonló történelmi múltból eredhet.

rap: Mit csinálsz még az Ördögkatlan Fesztiválon?

ÖCS: Nagyon örülök, hogy az idén találkozhatok régi barátommal, Montanaróval, akit 1979 óta ismerek. A színházi zene világába először általa kerültem. Michel írta annak a darabnak a zenéjét, ami egy dél-franciaországi híres betyárról szólt, és a hegedűszólamokat én játszottam. Ez valamikor a 80-as évek elején esett, Nizzában. Később több lemezén is közreműködtem, turnéztunk együtt kb. 10 évig. Pár éve már nem találkoztunk, a fesztiválon lesz miről beszélnünk.

rap: Hol lehet veled még találkozni a jövőben?

ÖCS: Rendszeresen sehol máshol, csak a Forte Társulatnál. Bár épp most egy érdekes felkérést kaptam. A KFT együttes jubileumi koncertjén lépek fel velük. Magyar népzenén alapuló feldolgozást szeretnének játszani, ebben leszek a segítségükre. Minden újra vevő vagyok, ami jó.

rap: Hogyan megy most a népzene szekere?

ÖCS: A népzenei koncertek világába nem nagyon látok bele, de az megnyugtató, hogy a Zeneakadémia népzene tanszékére, különösen a vonós és ének szakokra, mindig nagy a túljelentkezés.

rap: Ha visszautazhatnál az időben, hol landolnál?

ÖCS: Talán a 70-es évek vége, 80-as évek közepe tűnik a legszebbnek, bár ehhez az is hozzátartozhat, hogy akkor voltam 20 éves. Kivéve 1978-1979, mert akkor katona voltam. Először is - épp Montanaro által - kinyílt a világ előttem, viszont Erdélyben akkor még virágkorát élte az autentikus népzene. Így közvetlenül hatott rám a zenészek előadói stílusa, amit igazából most tudok kamatoztatni mint zeneszerző és előadó. Ezt egyébként kötelességemnek is tartom, így adhatok vissza valamit a mai kor közönségének.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."