PanoDráma: Tanulni, tanulni, tanulni

  • 2012. április 19.

Snoblesse

Dokumentum-színházi látlelet a magyar oktatásról.


Testi fenyítést alkalmazó iskolaőrök? Nem, ez nem fikció, hanem maga a valóság (cikkünk a témában itt), s ha már iskolaőrökről és fenyítésről szólnak mostanában a hírek, meg a közoktatás szétbombázásáról, aktuálisabb már nem is lehetne a PanoDráma bemutatója. A produkció műfaja dokumentumszínház, vagy másképpen verbatim színházi előadás – a PanoDráma tavaly a romák elleni támadássorozattal foglalkozott dokumentum-színházi eszközökkel, most pedig a magyar oktatás a soros. Azon belül is olyan húsba vágó témák, mint a beiskolázás és a szegregáció, vagy az iskolai erőszak és a keretszámok. Az alkotók – színészek és dramaturgok – interjúkat készítettek középiskolai és egyetemi tanárokkal, diákokkal, szülőkkel és oktatási szakértőkkel, és ezek a szövegek – noha a hosszukat és sorrendjüket az alkotók határozzák meg – a legcsekélyebb változtatás nélkül kerülnek az előadásba. Mindhárom előadás alkalmával oktatásügyi szakemberek kommentálják a színpadon elhangzottakat. Időpontok: csütörtökön (ápr. 19.) és pénteken (ápr. 20.) 20.00-tól, szombaton (ápr. 21.) 19.00-tól.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.