PanoDráma: Tanulni, tanulni, tanulni

  • 2012. április 19.

Snoblesse

Dokumentum-színházi látlelet a magyar oktatásról.


Testi fenyítést alkalmazó iskolaőrök? Nem, ez nem fikció, hanem maga a valóság (cikkünk a témában itt), s ha már iskolaőrökről és fenyítésről szólnak mostanában a hírek, meg a közoktatás szétbombázásáról, aktuálisabb már nem is lehetne a PanoDráma bemutatója. A produkció műfaja dokumentumszínház, vagy másképpen verbatim színházi előadás – a PanoDráma tavaly a romák elleni támadássorozattal foglalkozott dokumentum-színházi eszközökkel, most pedig a magyar oktatás a soros. Azon belül is olyan húsba vágó témák, mint a beiskolázás és a szegregáció, vagy az iskolai erőszak és a keretszámok. Az alkotók – színészek és dramaturgok – interjúkat készítettek középiskolai és egyetemi tanárokkal, diákokkal, szülőkkel és oktatási szakértőkkel, és ezek a szövegek – noha a hosszukat és sorrendjüket az alkotók határozzák meg – a legcsekélyebb változtatás nélkül kerülnek az előadásba. Mindhárom előadás alkalmával oktatásügyi szakemberek kommentálják a színpadon elhangzottakat. Időpontok: csütörtökön (ápr. 19.) és pénteken (ápr. 20.) 20.00-tól, szombaton (ápr. 21.) 19.00-tól.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."