Paul Verhoeven: Showgirls

  • 2013. február 12.

Snoblesse

A világ egyik legrosszabb filmje.


Ma már csak mosolyogni lehet azon, hogy Paul Verhoeven filmjét micsoda felháborodás kísérte 1995-ös bemutatásakor: a kritikusok gyakorlatilag kiátkozták Hollywoodból a holland filmrendezőt és vele együtt repült a forgatókönyvért felelős Joe Eszterhas is. A bősz támadásokban szerepet játszhatott, hogy a két elkövető volt a felelős az Elemi ösztönért is, amiért viszont néhány évvel korábban mindkettőjüket mennybe menesztették. A Las Vegas-i táncosnők soraiban játszódó Showgirls természetesen tarolt a legrosszabb filmeket díjazó Arany Málna-díjkiosztón, s a maga 13 jelölésével és 7 győzelmével rögvest történelmet is írt, így azonnal rá is ragadt és sokáig rajta is maradt „a világ legrosszabb filmje” címke, amely – lássuk be – egy meglehetősen menő megkülönböztetés. Pedig a Showgirls messze nem a világ legrosszabb filmje, csak egy élvezetesen bűnrossz alkotás, melynek azért megvannak a maga erényei: nemrégiben például bekerült Így mentek el – öt nagy filmes orgazmus című összeállításunkba is. Ezt pedig sem a világ úgyszintén legrosszabb filmjének kikiáltott Háború a Földön, sem pedig a szintén rekordszámú Arany Málnát begyűjtő Jack és Jill nem mondhatja el magáról. Paul Verhoeven viszont elmondhatja magáról, hogy ő az Arany Málna történetének első olyan díjazottja, aki személyesen vette át a legrosszabb rendezőnek járó elismerést.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.