Paul Verhoeven: Showgirls

  • 2013. február 12.

Snoblesse

A világ egyik legrosszabb filmje.


Ma már csak mosolyogni lehet azon, hogy Paul Verhoeven filmjét micsoda felháborodás kísérte 1995-ös bemutatásakor: a kritikusok gyakorlatilag kiátkozták Hollywoodból a holland filmrendezőt és vele együtt repült a forgatókönyvért felelős Joe Eszterhas is. A bősz támadásokban szerepet játszhatott, hogy a két elkövető volt a felelős az Elemi ösztönért is, amiért viszont néhány évvel korábban mindkettőjüket mennybe menesztették. A Las Vegas-i táncosnők soraiban játszódó Showgirls természetesen tarolt a legrosszabb filmeket díjazó Arany Málna-díjkiosztón, s a maga 13 jelölésével és 7 győzelmével rögvest történelmet is írt, így azonnal rá is ragadt és sokáig rajta is maradt „a világ legrosszabb filmje” címke, amely – lássuk be – egy meglehetősen menő megkülönböztetés. Pedig a Showgirls messze nem a világ legrosszabb filmje, csak egy élvezetesen bűnrossz alkotás, melynek azért megvannak a maga erényei: nemrégiben például bekerült Így mentek el – öt nagy filmes orgazmus című összeállításunkba is. Ezt pedig sem a világ úgyszintén legrosszabb filmjének kikiáltott Háború a Földön, sem pedig a szintén rekordszámú Arany Málnát begyűjtő Jack és Jill nem mondhatja el magáról. Paul Verhoeven viszont elmondhatja magáról, hogy ő az Arany Málna történetének első olyan díjazottja, aki személyesen vette át a legrosszabb rendezőnek járó elismerést.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.