Posztapokalipszis röviden

  • 2012. május 21.

Snoblesse

Apokalipszisturizmus kisfilmes módra. Négy rövidfilm a világ végéről.


Már Dmitry Glukhovsky (interjúnk vele itt), a Metró 2033 szerzője is megmondta, hogy most az posztapokalipszisek a menők, s ugyanez a filmekről is bátran elmondható. A Magyarhangya brigádja négy apokalipszisből álló rövidfilmcsomaggal kedveskedik a világvégék kedvelőinek. Dan Sacher víziója izraeli helyszínen játszódik, s aki nem látja bele Tarkovszkij Stalkerét, az nem is igazi cinephile. Rowan Strang The End című filmjében az utolsó férfi igyekszik megváltást nyerni a világ romjain, és semmivel sem kedvezőbb a helyzete annak az alaknak, aki Jeszmák Károly rövidfilmjében bandukol egy elpusztult világban. Pintér István egy időutazással dobja fel az apokalipszisek egyhangúságát, s akinek még ezután is maradt életkedve, a vetítéseket követően egy igazi jövőkutatóval és egy könyvbemutatóval is találkozhat.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.