Prospero szerepében: Gálffi László

  • 2013. október 1.

Snoblesse

Filmen legutóbb Helen Mirren alakította Prosperót, az Örkény Színházban Gálffi Lászlón a sor.
false

Azért ez a Prospero a vágyott szerepek egyike szokott lenni - szegeztük a 60. születésnapját ünneplő művésznek, s ő nem is késlekedett válaszolni: "Igen, tudom. Lehet, hogy furcsán hangzik, de nem olyan jó ilyen nagy szerepeket egyszer csak megkapni; mindenkinek erős elképzelése vagy élménye van arról, milyen Prospero vagy Hamlet, nehéz új megközelítést találni. Ezért volt jó ötlet például annak idején elővenni a II. Richárdot, mert ritkán játszott, kevésbé közismert színdarab. A Vihart ismertem is, szerettem is, de amikor Bagossy László, a rendező mondta, hogy itt majd varázsolni kell, mint a Harry Potterben, akkor ezzel azért bajban voltam. Nekem olvasás közben ez eszembe sem jutott, valamiért nem ez a része érdekelt. Aztán jött a székláb mint varázspálca, ez az ormótlan valami - nehezen barátkoztam meg vele, de végül megszerettem." Hogy még mit mondott Gálffi László, azt elolvashatjuk itt, de maga a rendező is hozzátette a magáét. "Nem szabad bennem vakon megbízni, és nem szabad párás szemmel azt várni, hogy itt most valami jó lesz. Neki kell feszülni, és mindenkinek ébren kell lennie, s hozzá kell tennie a magát, különben csak miattam nem lesz ez jó, az biztos – figyelmeztet Bagossy László (az alant is látható felvételen). Akiknek tehát semmiképp sem szabad párás szemmel várni és vakon megbízni a rendezőben, az Gálffi mellett Törőcsik Franciska (Miranda), Király Dániel (Caliban), Pogány Judit (Ariel), Debreczeny Csaba (Antonio), Gyabronka József (Alonso), Csuja Imre (Stephano) és Epres Attila (Trinculo). Rajtuk kívül matrózok, szellemek, nimfák, istennők, vadállatok és fiatal urak felbukkanására lehet számítani a Nádasdy Ádám fordításában színre vitt előadásban.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).