rés a présen

Ráncos leszek - Oltai Kata művészettörténész-kurátor

  • rés a présen
  • 2015. szeptember 27.

Snoblesse

Jön, jön, jön: kiállítás a női „testrészpolitikáról”

rés a présen: Szerinted mit érdemes ma megnézni Magyarországon?

Oltai Kata: Keveset sajnos. Az irodalomban és a színházban érdekesebb dolgok történnek, mint a képzőművészetben. Ha mégis egy múzeumot kellene kiemelnem, ami prosperál, az a Petőfi Irodalmi Múzeum. Illetve nagyon kíváncsi vagyok a sátoraljaújhelyi Börtönmúzeumra. Egy könyvben remek fotókat láttam, nagyon izgalmas archívuma lehet.

rap: Mégis, mik a legérdekesebb trendek a hazai kortárs képzőművészetben?

OK: Szinte mindenki azt jósolta, hogy a jelen kulturális klímában megindul az underground, és egy sor olyan dolog fog virágozni, ami amúgy nem menne. A vizuális művészetekben minden­esetre nem így lett. Ami engem izgat szellemiségében, hangütésben, az a hazai színtérről jobbára teljesen hiányzik. A feminista művészet, a férfiasságok vizsgálata, a fogyatékosság körbejárása és hasonlók – mintha teljesen hidegen hagynák a hazai művészeket. Nekem most – mivel mégiscsak történettudományos alapokon kezdtem – a hazai fotótörténet, főleg a késő hetvenes-nyolcvanas évek az egyik legizgalmasabb terep. Meg a kilencvenes évek sajtófotótermése.

false

rap: Mely kiállításaidra vagy a legbüszkébb?

OK: Szerettem az Átlátás projektet, amit az FFS-sel kezdtem, évekkel ezelőtt, és most is működik. A lényege az volt, hogy kereskedelmi és nonprofit galériákat hoztunk össze pályakezdő kurátorokkal és fotósokkal pályázatok útján. Büszke vagyok az Ujj Zsuzsi-könyvre is, mi is meglepődtünk, hogy mi minden került elő – egy komplett életmű. És a tavalyi nagy kiállításom a Capa Központban, a Second Skin. Társadalmi konstrukciók vizuális kódjai sok szempontból volt nekem fontos mérföldkő, plusz kemény kihívás volt terhesen dolgozni.

rap: Milyen kiállítást gondozol legközelebb?

OK: Október végén nyílik a Ferencvárosi Pincegalériában egy csoportos kiállítás, ami egy sorozat része, tavaly indítottam Vanília néven, akkor a kArton galériában volt az első felvonás az egydimenziós férfiképről. Most pedig Komfort címmel rendezek egyet a női „testrészpolitikáról”. A vezérfonal ennél a sorozatnál, hogy egy meghatározó elméleti könyvből, felvetésből indulunk, merthogy beszélgetőtársnak hívom Hermann Veronika kultúrakutatót, aki jó barátnőm, és közös az érdeklődésünk. Tavaly George Mosse The Image of Men. The Creation of Modern Masculinity volt a kiindulópont, idén Iris Marion Youngot választottam és az On Female Body Experience című esszékötetét. Azért is fontos ez nekem, nekünk, hogy felhívjuk a figyelmet, mennyire nincs lefordítva a szakirodalom, így szótár híján a diskurzus is gyér marad.

rap: Mik az évadra a későbbi terveid?

OK: Ha minden jól megy, november végén jelenik meg Déri Miklós portréiból egy könyv, amit szerkesztek. Januárban beérik egy többéves identitásprojektünk a Borsos János–Lőrinc Lilla-művészpárossal és Szenteleki Gáborral, kiállítással és katalógussal. Májusban pedig a magyar punktörténelem egy vizuális szeletét kell feldolgoznom, mert nyertünk pénzt kiállításra és katalógusra.

rap: Melyik a legkedvesebb gyűjteményed a világban?

OK: Tavalyelőtt a Paris Photón voltam kint, meg a Maison Rouge-ban. Ez egy magánmúzeum, és van egy sorozata, ami más privát intézményeket mutat be. Akkor két tasmán gyűjtemény, a MONA (Museum of Old and New Art) és a Tasmanian Museum and Art Gallery gyűjteményeiből válogattak. Az előbbi az egyik kedvenc múzeumom, egyébként egy hihetetlen, kvázi hazardőr férfi alapította, David Walsh. Szóval Tasmánia érdekes.

rap: Milyen lesz a következő tetoválásod? Nem félsz, hogy idős korodban másképp fognak kinézni, mint most?

OK: Találtam egy fura, darabos rajzot egy férfifejről, olyan Gene Simmons-figura. Nagyon nyolcvanas évek, az kerül a hátamra, és egy múlt századi, Biribiben fogva tartottról fotózott minta, félresikerült kitüntetésféle, azt is szeretném. Nem félek az időskortól, természetesen ráncos leszek, és biztos akkor is rajtam lesznek a tetoválások, amik mind olyanok, hogy a kor és a tinta szétfolyása csak jót tesz nekik. Mit nem adnék egy valódi hamuval készült karcolásért...

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.